gardeshban.ir

مازراتی ۵۰۰۰ جی‌تی با سفارش محمدرضا پهلوی آخرین پادشاه پهلوی ساخته شد.
کد خبر: ۲۰۰۹۸
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸-1398 September 11
گردشبان (gardeshban.ir) :
بی‌بی‌سی نوشت: مازراتی این ماه شصت ساله شدن یکی از مهم‌ترین مدل‌هایش را جشن می‌گیرد که به سفارش محمدرضا پهلوی ساخته شد. 

در اواخر دهه پنجاه میلادی،‌ مازراتی که با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کرد، یک کوپه اسپرت به نام ۳۵۰۰ جی‌تی به بازار عرضه کرد. این ماشین نه تنها کارخانه ایتالیایی را از تعطیلی نجات داد، بلکه با به چالش کشیدن ماشین‌های اسپرت مشهور زمان خود، نظیر فراری ۲۵۰ جی‌تی، نظر ثروتمندان و کلکسیونرهای جهان را به مازراتی جلب کرد. 

محمدرضا پهلوی اواخر سال ۱۹۵۸ مدل جدید مازراتی را سوار شد و آن را پسندید. او اما از کارخانه خواست به جای موتور شش سیلندر، ماشین او را با موتور قوی‌تر هشت سیلندر بسازد. 

مازراتی برای این کار ناگزیر شد طراحی ماشین را کاملا تغییر دهد و در نتیجه ماشین جدیدی ساخته شد که کارخانه آن را ۵۰۰۰ جی‌تی نامید. 

اتاق مازراتی ۵۰۰۰ جی‌تی با همکاری کارخانه کاروزریا تورینگ ساخته شد و در نوامبر سال ۱۹۵۹ با نام "شاه پارس" در نمایشگاه خودروی تورین رونمایی شد.   

از شاه پارس تنها سه دستگاه ساخته شد. مازراتی سال بعد ۵۰۰۰ جی‌تی را با تغییراتی در نمایشگاه ژنو نمایش داد و سفارش‌های بیشتری دریافت کرد. 

به جز شاه ایران، کریم آقا خان، امام شیعیان اسماعیلی و جیانی آنیلی، مدیر وقت فیات، از جمله خریداران مشهور این ماشین بودند. تنها ۳۴ دستگاه از این ماشین با همکاری خودروسازان ایتالیایی نظیر گیا، پینین‌فارینا و برتونه ساخته شد. 

۵۰۰۰ جی‌تی همچنان یکی از باارزش‌ترین ماشین‌های کلکسیونی جهان است. تابستان امسال یک دستگاه از این ماشین که بیش از پنجاه سال در انبار مانده بود در حراجی موسسه آر ام سادبیز به قیمت ۵۳۳ هزار دلار فروخته شد. 

کاروزریا تورینگ سال گذشته به مناسبت شصت سالگی "شاه پارس" نمونه‌ای مدرن از این ماشین را براساس مازراتی گرن‌توریزمو ساخت.

مازراتی سفارشی شاه ایران شصت ساله شد/ شاه پارس چطور متولد شد؟

مدل ۳۵۰۰ جی‌تی در اواخر دهه ۵۰ مازراتی را از ورشکستگی نجات داد | GETTY IMAGES

مازراتی سفارشی شاه ایران شصت ساله شد/ شاه پارس چطور متولد شد؟

باقیمانده یک دستگاه مازراتی ۵۰۰۰ جی‌تی بیش از ۵۰۰ هزار دلار در حراجی فروخته شد | RM SOTHEBY'S





مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار