gardeshban.ir

بیشترین میزان بوی بد اطراف فرودگاه امام خمینی ناشی از مجتمع‌های دامداری و دامپروری است.
کد خبر: ۲۰۰۹۹
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸-1398 September 11
گردشبان (gardeshban.ir) :

بوی نامطبوع و مرموز در ۱۲ دی ۹۷ شهر تهران، بعد از بوی نامطبوع در اطراف فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) به مشام رسید. گرچه منشاء بوی مرموز آن روز سرد زمستانی مشخص نشد و خیلی زود به پایان رسید، اما بوی نامطبوع در اطراف فرودگاه همچنان بازخوردهای منفی دارد. 

چنانکه با دستور رئیس‌جمهور به شهردار تهران پیگیری‌ها برای دلایل شناسایی کانون‌های بو شروع شد. شهرداری تهران نیز با همکاری سازمان حفاظت محیط‌زیست تحقیقات گسترده و بسیاری در این رابطه انجام داد. در این پروژه تا شعاع ۱۲ کیلومتری از محور بزرگراه خلیج‌فارس مورد مطالعه قرار گرفت. بنابراین، تمامی کانون‌های احتمالی تولید بو شامل نقاط تخلیه فاضلاب، دامپروری‌ها، کشتارگاه‌ها، مراکز دفن زباله، مرغداری‌ها، صنایع لبنی، شرکت‌ها و واحدهای صنعتی و... در مسیر آزادراه خلیج‌فارس، حدفاصل عوارضی تا فرودگاه امام‌خمینی(ره) مورد بررسی قرار گرفتند. در این محدوده جهت باد غالب از شمال غربی به جنوب‌غربی و همچنین جهت باد نیمه‌غالب از غرب به شرق است. 

در این پروژه بیشتر از ۸۹ کانون برای ایجاد بو شناخته شدند و ۸ منبع تولید بو مشخص شده است. بدین ترتیب، تعداد نقاط تخلیه فاضلاب ۸۱ عدد است، دامداری‌ها (۲۷)، کشتارگاه‌ها (۱۳)، مرغداری‌ها (۶)، مراکز دفن و پردازش پسماند (۲)، تصفیه‌خانه‌های فاضلاب (۸)، واحدهای صنعتی بوزا (۲۵) و پسماندسوزی‌های صنعتی و کشاورزی نیز سطح محدوده منشاء بو هستند.  

در این پروژه حریم ۳ کیلومتری، ۶ کیلومتری، ۹ کیلومتری و ۱۲ کیلومتری بزرگراه در حد فاصل عوارضی تا فرودگاه، مبنای تحقیق قرار گرفت و جالب اینکه در حریم ۳ کیلومتری با ۳۳ مورد تخلیه فاضلاب، تصفیه‌خانه، شهرک صنعتی، واحد صنعتی، دامداری، مرغداری و... بیشترین تاثیر را در ایجاد بوی نامطبوع در اطراف فرودگاه را داشتند. درحالی‌که در حریم ۱۲ کیلومتری تنها ۱۲ مورد برای ایجاد بوی نامطبوع شناخته شده است. همچنین میزان بو از ۳ جنبه شدت، حالت‌پذیری و غلظت مورد بررسی قرار گرفته تا نوع گازهای منتشر شده نیز مشخص شود.

دلیل منشاء بوی بد اطراف فرودگاه امام مشخص شد/ مسافران همچنان آزار می‎بینند + اینفوگرافیک




پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار