gardeshban.ir

بنر واگذاری روی ساختمان تاریخی روزنامه اطلاعات نصب شد.
کد خبر: ۲۰۱۰۰
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸-1398 September 11
گردشبان (gardeshban.ir) :
 
ساختمان تاریخی و ثبت ملی روزنامه اطلاعات در خیابان خیام تهران سال‌هاست که رها شده است. ساختمانی که با توجه محل قرارگیری و اتفاقات تاریخی پیرامون آن یکی از جاذبه‌های ناشناخته خیابان خیام به حساب می‌آید و مسئولان نیز بارها درباره آن وعده و وعیدهای داده‌ بودند. با این وجود این ساختمان در سال‌های اخیر به تدریج در حال تخریب است و از ساخت و سازهای بلند مرتبه اطرافش در امان نمانده است.

پیش از این شنیده می‌شد که در میدان مشق تغییر و تحولی در حال وقوع است و احتمال دارد که این ساختمان به یکی از نهادهای دولتی دیگر واگذار شود تا یکی از ساختمان‌های اطراف میدان مشق در اختیار وزارت امور خارجه قرار بگیرد. 

با این وجود به تازگی اطلاعیه واگذاری این بنا روی آن نصب شده است و تاکنون مسئولان موسسه اطلاعات واکنشی نسبت به آن نشان نداده‌اند. به نظر می‌رسد که قصد واگذاری این بنا که پیش از این بسیاری آن را محل مناسبی برای موزه مطبوعات می‌دانستند، جدی است.

اگر این ساختمان که خاطره بزرگان در آن نهفته است با کاربری همسو با مطبوعات و صنعت چاپ باقی می‌ماند امکان زنده‌ماندن خاطراتشان نیز افزایش می‌یافت. 

روزنامه اطلاعات عصر روز یکشنبه ۱۹ تیر ۱۳۰۵ با تلاش عباس مسعودی در تهران پا به عرصه وجود گذاشت. شورای عالی معارف ۱۵ تیرماه همان سال امتیاز این روزنامه را به نام عباس مسعودی صادر کرده بود. دفتر روزنامه اطلاعات به هنگام آغاز انتشار، در کوچه وثوق خیابان لاله‌زار واقع بود که بعدها به خیابان خیام انتقال یافت.

مدیریت روزنامه اطلاعات در سال ۱۳۷۱ تصمیم گرفت، ساختمان جدیدی در خیابان نفت جنوبی، میرداماد بنا کند و این عمارت در مبعث سال ۱۳۷۹ افتتاح شد و ساختمان‌های قدیمی تخلیه شدند.

ساختمان ۱۰ طبقه توسط شهرداری خریداری و مرمت شد، اما ساختمان قدیمی و تاریخی که در خیابان خیام قرار داشت و متعلق به تعاونی موسسه اطلاعات بود، مالکیتش حفظ شد. این عمارت در ۲۵ مرداد ماه سال ۱۳۸۴ با عنوان ساختمان روزنامه اطلاعات در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید اما با این وجود رها شده است. 

ساختمان تاریخی روزنامه اطلاعات واگذار می‌شود/ تاریخی که موزه نشد و چوب حراج خورد

ساختمان تاریخی روزنامه اطلاعات واگذار می‌شود/ تاریخی که موزه نشد و چوب حراج خورد

ساختمان تاریخی روزنامه اطلاعات واگذار می‌شود/ تاریخی که موزه نشد و چوب حراج خورد



پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار