gardeshban.ir

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان گفت: اولین اجلاس وزرای گردشگری کشورهای حاشیه اقیانوس هند، سال آینده در چابهار برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۲۰۱۲۳
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸-1398 September 12
گردشبان (gardeshban.ir) :
علیرضا جلالزایی، روز 10 آذر 98 در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: راه‌اندازی کمپین گردشگری «سیستان را ببینیم و بلوچستان را بشنویم» براساس آمار به دست آمده از مکان‌های اقامتی و ناوگان حمل‌ونقل زمینی و هوایی، سبب رشد گردشگری این استان شده است.

او افزود: کمپین گردشگری برای نخستین بار با شعار سیستان را ببینیم و بلوچستان را بشنویم در استان راه‌اندازی شد و تاکنون در پنج استان کشور شامل یزد، خراسان شمالی، اصفهان، تهران و قزوین کار خود را آغاز کرده که با استقبال بی‌نظیری روبه‌رو شده است.

او افزود: براساس آمار به‌دست‌آمده از ظرفیت هتل‌های سیستان و بلوچستان، حمل و نقل و پایانه‌های استان، فرودگاه‌ها و… حضور گردشگران پس از راه‌اندازی این کمپین‌ها در استان رشد خوبی داشته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان افزود: با رایزنی‌های خوبی که صورت گرفته بود، برای اولین بار در کشور روز جهانی گردشگری ۶ مهرماه سال جاری در سیستان و بلوچستان برگزار شد و با بازخوردهای خوبی روبه‌رو شد که این امر نشان‌دهنده نگاه ویژه به این استان است.

او بیان کرد: همچنین از ۷۶۰ رویدادی که از سوی معاونان گردشگری ۳۱ استان کشور به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارسال شد، هفت رویداد در تقویم گردشگری ثبت که یک رویداد از این استان با عنوان اولین همایش فرهنگ ساحل‌نشینان کشور در چابهار ثبت شد.

جلالزایی افزود: هدف این اجلاس گردشگری و تجاری است و مهمترین آیتم آن مراودات اجتماعی است که فرهنگ کشورهای حاشیه اقیانوس هند را به هم معرفی کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان ادامه داد: ایران با یک سوم جمعیت دنیا از طریق حاشیه اقیانوس هند هم‌ مرز است و این استان مبدا ورودی بسیاری از گردشگرانی است که قصد دارند وارد کشور شوند که این امر ظرفیت‌های خوبی را در سیستان و بلوچستان ایجاد خواهدکرد.

او افزود: علاوه بر این برگزاری اجلاس وزرای گردشگری کشورهای حاشیه اقیانوس هند در چابهار باعث معرفی جاذبه‌های خاص سیستان و بلوچستان به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به دنیا خواهد شد.

ایرنا نوشت، این مقام مسئول همچنین در خصوص ماشین‌هایی که به طور غیرقانونی سوخت جابه‌جا می‌کنند، گفت: این اداره‌کل طرحی را ارائه کرد که براساس آن کسانی که کار جابه‌جایی سوخت به‌صورت غیرمجاز انجام می‌دهند بتوانند مجوز موقت بوم‌گردی دریافت کنند و بر مبنای آن مجوز سوخت نیز خواهند گرفت که با این طرح نگاه‌ها تغییر می‌کند و مجوز سوخت به‌صورت قانونمند به میزان حضوری که گردشگر وارد استان کنند، دریافت می‌شود.

تصویر ذهنی از سیستان و بلوچستان تغییر کرده است

سیدمجتبی میرحسینی معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست بیان کرد: تصویر ذهنی که در نگاه مردم سال‌ها نسبت به این استان نقش بسته بود با کمک رسانه‌ها تغییر کرد و امروز با تمام تلاش‌های صورت گرفته توانسته‌ایم تنها ۲۰ درصد جاذبه‌های سیستان و بلوچستان را معرفی کنیم و ۸۰ درصد آن باقی مانده است که باید با تمام توان در این زمینه تلاش کرد.

او گفت: باید فانوس گردشگری دریایی را در ایران روشن کنیم زیرا این مهم کمک زیادی به گردشگری و معرفی کشور خواهد کرد.

او افزود: ظرفیت حاشیه اقیانوس هند کمک می‌کند تا با بخش مهمی از دنیا آشنا شویم و امروز چاره‌ای نداریم جز اینکه ایران جدید را با استفاده از سواحل مکران بسازیم.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ بهترین گردشگری این استان را خواهیم ساخت.

آریا نارویی معاون سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: در طول سال ۳۰ تا ۳۵ موافقت اصولی برای تاسیسات گردشگری در استان صادر می‌شود و اخیرا کسانی که قصد ورود به این حوزه را دارند باید اهلیت‌سنجی شوند.

او گفت: از سال گذشته تاکنون ۵۴ پروژه در حجم سرمایه‌گذاری ۷۴70 میلیارد ریال در کل استان اجرایی شده که عمدتا مربوط به سیستان، زاهدان و چابهار است.

رونمایی از کتاب‌هایی با موضوع میراث‌فرهنگی در سیستان و بلوچستان

مهدی ارباب‌نیا معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه بیان کرد: تا پایان سال جاری چندین کتاب در حوزه میراث‌فرهنگی رونمایی خواهد شد.

او گفت: هجدهمین فصل حفاری شهرسوخته با همکاری دانشگاه سالنتو ایتالیا در حال برگزاری است و پرونده آسبادها به عنوان چهارمین اثر استان در حال پیگیری ثبت جهانی است.

او افزود: تاکنون ۹ اثر ناملموس از سیستان و بلوچستان ثبت ملی شده و از سال ۹۸ تاکنون سه اثر طبیعی به ثبت ملی رسیده و ۲ اثر دیگر نیز در دست اقدام است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در حوزه غیرمنقول نیز چهار اثر برای دفاع داریم و پرونده دو پل در استان نیز برای ثبت در آثار ملی دفاع خواهند شد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار