gardeshban.ir

گرجستانی کشوری است که در آن می توانید کلیساهای منحصر به فرد و تاریخی بسیاری پیدا کنید.
کد خبر: ۲۰۱۲۵
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸-1398 September 12
گردشبان (gardeshban.ir) :
یکی از این کلیساها که می توان گفت جالب ترین کلیسا در جهان است در روستایی به نام کاتسخی واقع شده است که تنها چند قدمی تا آسمان فاصله دارد. این کلیسا در غرب کشور گرجستان در استان ایمرتی در نزدیکی شهر چیاتورا بر روی صخره ای قرار گرفته است که این صخره حدود ۴۰ متر از زمین فاصله دارد. 

پارک آبی جینو پارادایس، مجموعه ی تفریحی متفاوت در تفلیس

قدمت این کلیسا مطابق با آثار تاریخی که در مورد آن وجود دارد نشان دهنده ی این است که کلیسا در قرن ۴ میلادی توسط اهالی گرجستان بر روی این صخره ساخته شده است درست در زمانی که مردم در جهت و بت پرستی بودند. اما بعد از اینکه مسیحیت به گرجستان آمد و مردم به این ایمان آوردند که این صخره نمادی از زندگی است . در مورد این که چه کسانی این کلیسا را ساخته اند هم گفته میشه که بین قرن ۶ – ۸ توسط مرتاضان مسیحی در بالای یک صخره بلند ساخته شد تا از آن جا به دعا و نیایش با خدا بپردازند. این کلیسا در حال حاضر برای اهالی این کشور نمادی از زندگی به شمار می رود و مردم معتقد هستند که برخی از قطعه های طلیب اصلی مسیح در آن جا قرار دارد.

معماری کلیسای صخره ای درگرجستان

این کلیسای کوچک از سه سلول، یک انبار شراب و دیوارهایی تشکیل شده است و بر روی یک ستون ناهموار نیز قرار گرفته است. همچنان خرابه هایی از کلیسای قبلی که این کلیسا بر روی آن ساخته شده است نیز باقی مانده است. ابعاد سالن این کلیسا حدود ۴.۵ × ۳.۵ متر است که بر اساس معماری قرون وسطایی از سنگ ساخته شده  است. در زیر و جنوب کلیسا یک دخمه مستطیل شکل وجود دارد با ابعاد ۲.۰ × ۱.۰ متر که به عنوان یک طاق دفن از آن استفاده می شده است .

اولین قدم ها به این صخره

کلیسای صخره ای درگرجستان بسیار ناشناخته بود تاسال ۱۹۴۴ که عده از محققان و باستان شناسان به همراهی دو نفر به نام های  Alexander Japaridze و the writer Levan Gotua به سمت این منطقه رفتند تا مستندی از آن بدست بیاورند، در واقع آن ها اولین نفراتی بودند که پا به این کلیسا گذاشتند. خرابه های قدیمی این کلیسا مربوط به قرن ۹ و ۱۰ میلادی می شود، اما در دهه ی ۹۰ برای چندمین بار متوالی مرمت و ترمیم شد تا شکل کنونی اش حفظ شود. بعد از اینکه اولین ها به این صخره و کلیسایش آمدند تحقیقاتش شروع شد. این تحقیقات منجر به کشف آثار ارزشمندی از دل تاریخ شد و همین موارد باعث ارزشمند تر شدن این صخره از لحاظ معنوی شد.

زندگی متفاوت راهب کلیسای صخره ای درگرجستان

در مورد این کلیسا داستانی عجیبی وجود دارد و آن مربوط به راهبی است که حدود ۲۰ سال از سن ۵۹ ساله اش را در این کلیسا گذرانده است. اسم این راهب ۵۹ ساله ماکسیم است و هفته ای دو بار برای دیدن مریدانش به پایین می آید و دوباره به بالا می رود و درون کلیسا به عبادت و زندگی اش می پردازد. 

برای خورد و خوراک هم از آن جایی که گفتیم این کلیسا بسیار بین اهالی این منطقه محبوب است هواداران وی برایش با استفاده از بالابرهایی غذا و آب و مایحتاج زندگی را بالای می فرستند. 

سالهای اول زندگی ماکسیم در بالای این کلیسای صخره ای در گرجستان با کمترین امکانات ممکن می گذشته است اما کم کم وسیله های ضروری اش را با با کمک دوستانش و دیگر راهب ها بالا می برد و الان امکانات این کلیسا خیلی بهتر از قبل شده و تنها یک اینترنت پر سرعت کم دارد.

داستان جالب زندگی ماکسیم

راهب کلیسای صخره ای درباره زندگی نامه اش اینگونه می گوید که در جوانی آدم خلافکاری بودم و اقدام به فروش مواد مخدر و همینطور استفاده از آن می کردم؛ چند سالی در زندان افتادم و تصمیم گرفتم وقتی که بیرون آمدم راه زندگی ام را تغییر دهم و زندگی متفاوتی داشته باشم. 

وی گفت در دوران زندگی خلافش همیشه نسب به این کلیسا حس و حال خوبی داشته و کنجکاو بوده که بداند اهالی داخل آن چگونه زندگی می کنند، سرانجام به این تصوراتش جامعه عمل پوشاند و اقدام به بالای این کلیسا رفت تا ادامه زندگی اش را داخل آن بگذراند. وی مرحله مقدماتی ریاضت رو طی میکنه و سفرش به پلکان بهشت شروع می شود. 

دو سال اول زندگی در خرابه های اونجا با امکانات اندک به سختی می گذراند تا اینکه با کمک کلیساهای اطراف ساختمان بازسازی میشه و امکانات اولیه زندگی را فراهم می کنند.

قوانین خاص کلیسا

برای تماشای کلیسای صخره ای گرجستان قوانین خاصی وجود دارد اوال این که خانم ها نمی توانند به آن جا بروند.

یک فرد عکاس برای این که بتواند از این کلیسا بازدید کند و عکس تهیه کند به مدت ۴ روز و ۷ ساعت دعا خواندن توانسته از ماکسیم راهب عجیب غریب این کلیسا اجازه بگیرد که وارد زندگی شخصیش بشود و با وی به صحبت بنشیند.

اجازه ی بازدید از این کلیسا فقط برای خارجی ها و به تعداد محدود امکان پذیر است.

دسترسی به کلیسای صخره ای

با توجه به این که کشور گرجستان مساحت کمی دارد شما می توانید در طول سفرتان به این کشور از این کلیسا حتما دیدن کنید. پایتخت گرجستان تفلیس است و شما می توانید با یک وسیله نقلیه عمومی به استان ایمرتی بروید و از شهر چیاترا به اندازه ۵ کیلومتر تا روستای کاتسخی فاصله است. این روستا در بین مردم گرجستان بسیار محبوب و معروف است و علت آن هم وجود همین کلیسای تاریخیست که بسیار در بین مردم این کشور و جهان معروف است.

کلیسایی در گرجستان که تنها چند قدم تا آسمان فاصله دارد/عکس

کلیسایی در گرجستان که تنها چند قدم تا آسمان فاصله دارد/عکس

کلیسایی در گرجستان که تنها چند قدم تا آسمان فاصله دارد/عکس

کلیسایی در گرجستان که تنها چند قدم تا آسمان فاصله دارد/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار