gardeshban.ir

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر گفت: مسجد شرف‌الدین و خانه شیخ جعفر شوشتری از آثار تاریخی این شهرستان در فهرست آثار ملی قرار گرفتند.
کد خبر: ۲۰۱۳۹
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸-1398 September 12
گردشبان (gardeshban.ir) :

علی‌محمد چهارمحالی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر بیان کرد: خانه شیخ جعفر شوشتری که در فهرست آثار ملی به ثبت رسید مربوط به دوره قاجار بوده و در محله پل خراطون شوشتر واقع شده است. این بنا بیشتر ویژگی‌های فرهنگی و معماری خانه های تاریخی ایرانی را دارد.

وی  ادامه داد: ورود به این خانه از یک سابط تاریخی ثبت ملی انجام می شود و تزئینات درب ورودی آن خاص و منحصربه‌فرد است. این خانه در چهار طبقه بنا شده که ۲ طبقه آن در عمق زمین (شوادان ،شبستان) بنا شده است.

بخشی از خانه تاریخی شیخ جعفر شوشتری اردیبهشت ماه پارسال فرو ریخت.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر افزود: مسجد شرف الدین نیز که اخیرا به ثبت ملی رسید از مساجد تاریخی شهرستان شوشتر است که در دوره صفویه و  براساس کتیبه سر درب آن در سال یک هزار قمری بنا شده است.

وی گفت: تولیت این مسجد از زمان بنا تاکنون در اختیاز خاندان شرف الدین بوده  و قسمتی از آن نیز مربوط به آرامگاه خانوادگی آن‌ها است.

شوشتر از شهرهای تاریخی استان خوزستان است که سازه‌های آبی آن مجموعه‌ای به هم پیوسته از پل‌ها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های عظیم هدایت آب می باشد. این سازه های آبی در دوران هخامنشیان تا ساسانیان برای بهره‌گیری بیشتر از آب ساخته شده‌اند.

سازه‌های آبی شوشتر با عنوان «نظام آبی تاریخی شوشتر» به صورت یکجا به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسید.

شهرستان شوشتر حدود ۳۵۰ اثر ثبت ملی و ۱۳ سند تاریخی در فهرست میراث فرهنگی دارد. مرداد ماه امسال نیز بقعه تاریخی شاه نجف و بنا تاریخی شاه زید شهرستان شوشتر ثبت ملی شدند.
 
ایرنا




پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار