gardeshban.ir

در پی اعلام مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری درخصوص راه‌اندازی «سامانه ثبت گشت»، رئیس جامعه تورگردانان ایران و رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی به این موضوع واکنش نشان دادند.
کد خبر: ۲۰۲۱۹
تاریخ انتشار : جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۸-1398 September 15
گردشبان (gardeshban.ir) :

سیدجواد موسوی، مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری از راه‌اندازی سامانه‌ای خبر داد که به موجب آن کلیه دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری ملزم به ثبت تور به مقاصد داخلی و خارجی در این سامانه می‌شوند.

به گفته موسوی، به منظور جلوگیری از برگزاری تور توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و سایت‌های غیرمجاز و نیز به‌منظور حمایت از دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری دارای مجوز بند (ب) تورگردانی، «سامانه ثبت گشت» در بستر سامانه جامع دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان گردشگری به نشانی  ta.ichto.irبه‌زودی رونمایی می‌شود. تمام این امور نیز به ضرورت سامان‌دهی انواع تورهای داخلی و خارجی انجام می‌شود.

بی‌اطلاعی بخش خصوصی از سامانه دولتی

راه‌اندازی چنین سامانه‌ای در شرایطی صورت گرفته که رئیس جامعه تورگردانان ایران و رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی از آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران در این خصوص به ایلنا گفت: یکی از مزیت‌های فعالیت تورگردانان و دفاتر خدمات مسافری، بسته‌های تورهای مسافرتی است که تعریف می‌کنند و نیز گروه‌هایی که می‌آورند. مگر می‌شود که ما اجازه دهیم این مزیت رقابتی در سامانه‌ای ثبت و در معرض دید سایر رقبا قرار گیرد؟ این‌گونه به نظر می‌رسد که همه باید در این سایت تورهای خود را معرفی و ثبت کنند. چنین امری امکان ندارد.

او ادامه داد: معمولا این‌گونه است که بخش دولتی برای انجام چنین کارهایی باید با فعالان بخش خصوصی مذاکراتی داشته باشد سپس درصدد انجام آن برآید. این درحالی است که معاونت گردشگری هیچگاه نظری از بخش خصوصی فعال در این حوزه نپرسید و خود درصدد را‌ه‌اندازی چنین سامانه‌ای برآمد. ما از راه‌اندازی چنین سامانه‌ای بی‌اطلاع هستیم گرچه وزارتخانه الزام نیز ایجاد کرده که همه باید تورهای داخلی و خارجی خود را در این سامانه ثبت کنند اما مسئولان نمی‌توانند هر تصمیمی را بگیرند و بعد بخش خصوصی را ملزم به اجرا کنند.

پورفرج با اشاره به آن‌که در دنیا این‌گونه است که بخش‌های خصوصی با رضایت خاطر خود و نه اجبار گاها در سامانه‌هایی تورهای خود را معرفی و نمایش می‌دهند،‌ خاطرنشان کرد: این سامانه‌ها همه خصوصی هستند نه دولتی. الزامی هم برای حضور در این سامانه‌ها وجود ندارد و باتوجه به خواست بخش خصوصی انجام می‌شود نه آنکه بخش دولتی اجبار کند.

رئیس جامعه تورگردانان ایران خاطرنشان کرد: فعالان این حوزه با دریافت مجوز از معاونت گردشگری این تاییدیه را گرفته‌اند که به کار خود بپردازند و ادامه دهند. این مجوز برای انجام کار و تجارت است و اگر ثبت تورها در یک سامانه دولتی تبدیل به اجبار شود، ما این کار را نخواهیم کرد.

بهانه‌هایی از جنس دولتی

حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی نیز دراین خصوص گفت: از راه‌اندازی چنین سامانه‌ای بی‌اطلاع هستیم. قاعدتا اگر قرار باشد چنین سامانه‌ای راه‌اندازی شود باید قبل از راه‌اندازی با فعالان بخش خصوصی مشورت شود تا در جریان آن قرار گیرند. قطعا تا زمانی که بدانیم روش اجرایی این سامانه چگونه خواهد بود، مقاومت می‌کنیم. اگر منافعی برای دفاتر گردشگری به دنبال داشته باشد موافقت خواهیم در غیر اینصورت موافقت نخواهیم کرد.

او ادامه داد: اصلا این‌گونه نیست که بخش دولتی به بهانه ساماندهی انواع تورهای داخلی و خارجی چنین سامانه‌ای راه‌اندازی و دفاتر خدمات مسافرتی را ملزم به تثبت تورهایشان کنند. مگر تاکنون تمام امور و کارهای ما را آنها ساماندهی کرده‌اند که اکنون دم از ساماندهی می‌زنند! جلوگیری از برگزاری تورهای غیرمجاز هم بهانه‌ است. همانگونه که تاکنون برگزار شده‌اند بازهم برگزار می‌شوند. ضمن آنکه چنین سامانه‌ای باید در اختیار بخش خصوصی باشد نه دولتی؛ به دنبال آن هستیم که تصدی‌گری به بخش خصوصی واگذار شود نه آنکه همین اختیارات محدودی که در دست بخش خصوصی است هم در اختیار بخش دولتی قرار گیرد.

رفیعی خاطرنشان کرد: باید چنین امری را با بخش خصوصی در میان می‌گذاشتند؛ این‌گونه به نظر می‌رسد که منکر بخش خصوصی شده‌اند. آیا دولت شرایط لازم برای بررسی آنچه ممکن است در این سامانه ثبت شود را دارد؟ دولت حتا نتوانسته تاکنون نظارت درستی بر آن‌چه تاکنون اجرایی کرده داشته باشد چه برسد به آن‌که بخواهد چنین سامانه‌ای نیز راه‌اندازی کند. دولت تاکنون همتی برای رفع مشکلات آژانس‌ها نداشته و اکنون می‌خواهد بار اضافه‌ای بر دوش آنها بگذارد.

به گفته رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی، وقتی دفاتر خدمات مسافرتی برای فعالیت خود مجوز دریافت می‌کنند در ازای تخلفاتشان باید پاسخگو باشند اما اینکه بخواهند دوباره کارهای خود را در سامانه‌ای جداگانه ثبت کنند، دوباره کاری است و دست و پا گیر خواهد بود که موجب می‌شود جلوی همین بارقه امیدی که اکنون هست نیز گرفته شود. مگر دولت تسهیلاتی برای دفاتر خدمات مسافرتی در نظر گرفته که اکنون می‌خواهد واخواهی داشته باشد؟

گفته می‌شود، پس از اعلام تاریخ راه‌اندازی سامانه، اجرا و ابلاغ آن، اجازه اجرا هر گونه گشت خارج از این سامانه امکان‌پذیر نخواهد بود. سامانه ta.ichto.ir علاوه بر قابلیت صدور مجوز بند (ب) و نیز امکاناتی از جمله تمدید کارت و صدور کارت المثنی راهنمایان گردشگری، قابلیت ثبت تورهای گردشگری را نیز می‌یابد.
 
ایلنا




پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار