gardeshban.ir

موزه ماتناداران ایروان ، اگر به دنبال یک موزه باستانی مخصوص نسخه قدیمی کتاب‌های باستانی هستید، موزه ماتناداران ایروان یکی از بهترین گزینه‌های ممکن است که می‌توانید چیزهایی فراتر از تصور خود در آن بیابید.
کد خبر: ۲۰۲۶۵
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸-1398 September 17
گردشبان (gardeshban.ir) :
اگر به دنبال یک موزه باستانی مخصوص نسخه قدیمی کتاب‌های باستانی هستید، موزه ماتناداران ایروان یکی از بهترین گزینه‌های ممکن است که می‌توانید چیزهایی فراتر از تصور خود در آن بیابید. 

موزه ماتناداران ایروان به‌عنوان یکی از منابع و گنجینه‌های اصلی کتاب‌های قدیمی ارمنستان به شمار می‌رود که نسخه‌های خطی باستانی بسیاری در آن قرار داده شده است. این موزه همچنین به‌عنوان یک موسسه تحقیقاتی نیز شناخته می‌شود و اهمیت فراوانی در قدمت و تاریخ کشور ارمنستان دارد.

موزه ماتناداران ایروان در مرکز شهر ایروان، پایتخت ارمنستان واقع شده است. این موزه در خیابانی با نام ماشتوس (مخترع الفبای ارمنی) قرار دارد و برای دسترسی به آن مسیرها و سرویس‌های مختلفی مثل تاکسی، اتوبوس و سرویس مخصوص وجود دارد.
 
موزه ماتناداران ایروان در سال 1957 میلادی و توسط معمار معروف ارمنی یعنی مارک گریگوریان ساخته شده است. معماری زیبا و استحکام بالای این موزه باعث شده است که این سازه همچنان پابرجا بماند. همچنین در طراحی‌ای موزه، پله‌ها طوری قرار گرفته‌اند که به مجسمه مسروپ ماشتوس به‌عنوان مخترع الفبای ارمنی ختم می‌شوند.

در موزه ماتناداران ایروان انواع مختلفی از نسخ خطی قدیمی در رشته‌های مختلف وجود دارد که می‌توان به تاریخ، فلسفه، پزشکی، ادبیات، تاریخ هنر و کیهان‌شناسی در ارمنی و بسیاری از زبان‌های دیگر اشاره کرد که عمدتاً مربوط به قرون‌وسطی بوده و دست‌نویس هستند.
در کنار پدر الفبای زبان ارمنی، یک مجسمه از شاگرد وی قرار داده شده است. در این دو مجسمه مسروپ ماشتوس به یک سنگ‌نوشته در پشت خود اشاره می‌کند که به زبان ارمنی نوشته شده است. این کتابخانه یا موزه از لحاظ علمی نیز اهمیت بسزایی دارد و حدود 17000 جلد کتاب مختلف در آن وجود دارد.
 
از دیگر مشخصات معماری موزه ماتناداران ایروان که می‌توان به آن اشاره کرد، وجود طاق‌های منحنی و بزرگ است که با نقاشی‌های حماسی و آبرنگ منقش شده‌اند. در داخل هر کدام از این طاق‌ها نبرد آواریر ترسیم شده است که به نبردهای ارامنه در سال 451 اشاره شده است. این نقاشی‌های توسط هنرمند معروف ارمنی یوهانس خاچاطوریان ترسیم شده‌اند.

ورودی هر کدام از هال‌های موزه ماتناداران ایروان با یک درب بزرگ مسی بسته شده است و بعد از عبور از آنها به طراحی داخلی شیک و امروزی می‌رسید که از چوب و به شکل مدرن ساخته شده است. اگر قصد سفر به ایروان را دارید حتماً از موزه ماتناداران دیدن کنید. توصیه می‌شود با اجازه لیدر تور، از یک راهنمای محلی نیز استفاده کنید تا جزئیات کامل مجسمه‌ها و سنگ‌نوشته‌ها را برای شما توضیح دهند.
 
موزه ماتناداران ایروان،محل کتاب‌های باستانی /تصاویر

موزه ماتناداران ایروان،محل کتاب‌های باستانی /تصاویر

موزه ماتناداران ایروان،محل کتاب‌های باستانی /تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار