gardeshban.ir

معاون صنایع دستی استان اصفهان اظهار کرد که یکی از برنامه‌های این معاونت ثبت جهانی شهر کاشان در حوزه نساجی سنتی است. او البته بر این باور است که برای به ثبت جهانی رساندن هر شهری باید ابتدا سطح کیفی آثار را با استانداردهای جهانی مطابقت داد.
کد خبر: ۲۰۲۸۰
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸-1398 September 17
گردشبان (gardeshban.ir) :
جعفر جعفرصالحی، معاون صنایع دستی استان اصفهان درباره دریافت نشان ملی مرغوبیت ۱۰ اثر از شهر کاشان در پنجمین دوره داوری نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی، اظهار کرد: با توجه به اینکه شهر کاشان در تولید صنعت‌هایی همانند زری‌بافی و مخمل‌بافی سابقه طولانی دارد، سال گذشته به عنوان شهر ملی نساجی معرفی شد. این هنرها کم‌رنگ شده بودند و تعداد قلیلی از هنرمندان آنها باقی مانده بود که با برگزاری کارگاه‌هایی در مرکز هنرهای سنتی و با پشتوانه هنرمندان این عرصه توانستیم کاشان را به عنوان شهر ملی نساجی معرفی کنیم. 

او ادامه داد: امسال نیز این پرونده را به جریان انداخته‌ایم که کاشان را به عنوان شهر جهانی نساجی معرفی کنیم. در این میان با توجه به اینکه اگر قرار است شهری در حوزه صنایع دستی جهانی شود باید آثار آن نیز از استانداردهای جهانی برخوردار باشد، تلاش کردیم در حوزه تولید آثار مطلوب نیز به سطح قابل قبولی برسیم. در همین راستا امسال از میان آثاری که برای دریافت نشان ملی از شهر کاشان ارسال شده بود، حدود ۹۰ درصد موفق به دریافت این نشان شدند.

معاون صنایع دستی استان اصفهان همچنین درباره هنرهای فراموش‌شده استان اصفهان نیز خاطرنشان کرد: به طور کلی در حوزه صنایع دستی باید تعریف تجاری از هر صنعت و هنری وجود داشته باشد. به عنوان مثال فیروزه‌کوبی از هنرهای کم‌رونق بود، اما الان هنرمندان زیادی در سطح استان در این حوزه فعالیت می‌کنند؛ چرا که این رشته امکان تجاری شدن داشت، اما اگر رشته‌ای این امکان را نداشته باشد به همان کارگاه‌های سنتی محدود می‌شود. به عنوان مثال در رشته زری بافی هنرمندان زیادی داریم، اما چون هنوز به دلیل گران بودن تعریف تجاری مشخصی برای آن وجود ندارد هنوز نتوانسته است رونق پیدا کند. 
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار