gardeshban.ir

شاید نام شهر ایزنیک در استان بورسا ترکیه کم تر به گوشتان خورده باشد اما ترک ها به این شهر و سنت کاشی کاری عثمانی و تاریخ غنی آن افتخار می کنند و یکی از شهر هایی است که در شکل گیری مسیحیت نقش بسزایی داشته است.
کد خبر: ۲۰۲۹۵
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸-1398 September 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
یکی از مهم ترین اتفاقات اخیر که در این شهر صورت گرفت کشف کلیسا غوطه ور در دریاچه ایزنیک بود و باعث شد کلیسا غوطه ور ایزنیک (Basilica of Saint Neophytos) جزء ۱۰ کشف مهم سال ۲۰۱۴ نام بگیرد. جاذبه های گردشگری ایزنیک نیز بسیار زیبا و دیدنی هستند. 

نخست دریاچه ایزنیک را بشناسیم

شهر ایزنیک و شهر باستانی نیقیه (Nicaea) که امروزه درون ایزنیک قرار دارد تنها ۱۶۰ کیلومتر با استانبول فاصله داشته و سواحل دریاچه ایزنیک نیز از سواحل شناخته شده ترکیه به حساب می آید. 

این دریاچه در جنوب شرقی منطقه مارمارا و در مرز های استانی بورسا واقع شده و پنجمین دریاچه بزرگ ترکیه و بزرگترین دریاچه منطقه مارمارا به شمار می رود. 

امتیاز این دریاچه این است که یکی از مهم ترین منابع آب شیرین کشور است و همچنین در مواردی مانند ماهی گیری، آب آبیاری و استفاده روزانه از آن استفاده می شود. 

عمیق ترین نقطه دریاچه ۸۴ متر عمق دارد و دریاچه کاملا توسط مزارع کشاورزی مناطق قابل کشت و باغ های زیتون احاطه شده است. 

دریاچه ایزنیک به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب کرده است.

کلیسا غوطه ور ایزنیک پنهان در زیر آب

کلیسا غوطه ور ایزنیک به طور تصادفی در سال ۲۰۱۴ طی یک عملیات عکس برداری آسمانی از دریاچه کشف شد و به زودی به یکی از ۱۰ کشف برتر همان سال انتخاب شد. 

این کلیسا که در عمق ۳ متر زیر آب و ۴۸ متر از ساحل دریاچه فاصله دارد تخمین زده می شود که در حدود سال ۳۹۰ پس از میلاد بنا شده باشد. 

این کلیسا در بزرگداشت نئوفیتوس یکی از تاثیر گذار ترین اشخاص کلیسا قبرس در حدود سال ۳۰۳ میلادی ساخته شده است.

تاریخچه مختصر این کلیسا و نئوفیتوس به این صورت است که مسیحیت در سال ۳۱۳ میلادی توسط امپراتوری روم آزاد اعلام می شود. بر اساس منابع تاریخی در دست نئوفیتوس پیش از دستور آزاد سازی دین مسیحیت که سن کمی هم داشت، توسط یک سرباز رومی در سواحل دریاچه ایزنیک کشته می شود. 

پس از اعلام آزاد سازی دوستداران و طرفداران نئوفیتوس کلیسایی را در اطراف دریاچه جهت بزرگداشت وی می سازند اما با زلزله بزرگی که در سال ۷۴۰ میلادی رخ داد کلیسا به اعماق دریاچه فرو رفت و به دست فراموشی سپرده شد تا اینکه در سال ۲۰۱۰ دوباره به دست باستان شناسان کشف گردید.

به زودی این مکان به عنوان موزه زیر آبی در های خود را به عموم باز خواهد کرد. کشف کلیسا غوطه ور ایزنیک در رده ۷ ام برترین کشف های سال ۲۰۱۴ قرار گرفت. دیگر کشف های سال ۲۰۱۴ به شرح زیر است:

کشف بنا های تاریخی جدید در زیر استون هنج Stonehenge

کشف ۲۲۰۰۰ سکه رم در دوون Devon انگلیس

کشف مقبره آمفیپلیس Amphipolis

کشف بازمانده های تاریخی در لومپینی نپال Lumbini

کشف نمونه های ژنتیکی از انسان های نئاندرتال

کشف یکی از کشتی های گمشده جان فرانکلین جهانگرد معروف پس از ۱۶۸ سال در آب های 
اطراف کانادا

کشف کلیسا غوطه ور ایزنیک

کشف تاریخ دقیق منصب به مومیایی در موزه بولتون انگلیس که به ۴۳۰۰ سال قبل بر می گردد

کشف قلعه وایکینگ در کوگ دانمارک

کشف اسکلت ۱۳۰۰۰ ساله در شبه جزیره یوکاتان مکزیک Yucatán Peninsula

معرفی شهر ایزنیک

ایزنیک در مارمارا شرقی با در بر داشتن دریاچه ای به همین نام یکی از قدیم ترین شهر های ترکیه به حساب می آید. در زمان های قدیم از آن به عنوان نیقیه یاد می شد و محل نخستین (در سال ۳۲۵) و هفتمین (در سال ۷۸۷) گردهمایی شوراهای جهانی مسیحیت بود. بعدا این شهر به پایتخت سلطان نشین روم تبدیل شد که اولین امپراطوری کوچک ترک در آسیا به حساب می آید. 

پس از اینکه سربازان جنگ صلیبی قسطنطنیه را به تصرف خود درآوردند، امپراتوری لاتین در سال ۱۲۰۴ تأسیس شد و این شهر به پایتخت امپراتوری نیقیه تبدیل گشت. اگرچه در گذشته این شهر از اهمیت زیادی برخوردار بوده، اما امروزه شهر ایزنیک یک شهر کوچک به حساب می آید.

این شهر با چهار گیت بزرگ و دیوار های باستانی احاطه شده است که آن را به یکی از جاذبه های گردشگری برتر تبدیل کرده است. همچنین تعدادی از بنا های تاریخی و مذهبی برجسته و چشمگیر دارد که می توان از آنها بازدید کرد.

جاذبه های اطراف کلیسا غوطه ور ایزنیک

همچنان که در حال نوشتن درباره ایزنیک و کشف جالب دریاچه آن هستیم، این شهر بیش از پیش به نظر جذاب آمد. اگر شما هم دوست دارید به کشف این مکان بروید جاذبه های گردشگری اطراف کلیسا غوطه ور ایزنیک را نیز برای شما گردآوری کردیم تا از سفر خود نهایت لذت را ببرید.

ایاصوفیه ایزنیک | Hagia Sophia, Iznik

مسجد سبز | Green Moque

موزه ایزنیک | Iznik Museum

قلعه ایزنیک | Iznik Castle

مدرسه قدیمی سلیمان پاشا | Süleyman Paşa Madrasa

عمارت نیلوفر خاتون | Nilüfer Hatun Imareti

مسجد حاجی ازبک | Haji Ozbek Mosque

کوه های کوربان (قربان) | Kurban

وقتی برای اولین ‌بار تصاویری از این دریاچه را ببینید و شاهد سازه ای از کلیسا را مشاهده کنید به ‌شدت شگفت‌زده خواهید شد. حتی زمانی که در سال ۲۰۰۶ گروه های باستان شناسی به آن منطقه سفر کرده بودند چنین چیزی را کشف نکردند و این سازه طی سال های متعدد به سمت سطح آب حرکت کرده تا اینکه در سال ۲۰۱۰ طی مراسم عکس برداری هوایی به کشف رسید. 

پس از کشف این سازه به سرعت خبر آن در دنیا پیچید و همگان را شگفت زده کرد و خبرگزاری ها و گروه های باستان شناسی از سراسر جهان به این منطقه آمدند تا از نزدیک شاهد این اتفاق باشند. اگر شما نیز قبلا از کلیسا غوطه ور ایزنیک دیدن کرده اید تجربه خود را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

کلیسای غوطه ور ایزنیک از جاذبه های گردشگری کشف شده ترکیه/تصاویر

کلیسای غوطه ور ایزنیک از جاذبه های گردشگری کشف شده ترکیه/تصاویر

کلیسای غوطه ور ایزنیک از جاذبه های گردشگری کشف شده ترکیه/تصاویر

کلیسای غوطه ور ایزنیک از جاذبه های گردشگری کشف شده ترکیه/تصاویر

کلیسای غوطه ور ایزنیک از جاذبه های گردشگری کشف شده ترکیه/تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار