gardeshban.ir

با یکی از اصلی ترین فرودگاه های کشور ترکیه که در شهر آنکارا قرار دارد آشنا شوید، فرودگاه بین المللی اسن‌ بوغا (Esenboğa International Airport).
کد خبر: ۲۰۲۹۶
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸-1398 September 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
این فرودگاه که سالانه بیش از ۱۵ میلیون نفر مسافر را در خود جا به جا می نماید، به عنوان یکی از دروازه های مهم ورود به ترکیه به حساب می آید. در ادامه با ما همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر تاریخچه، اطلاعات، ترمینال های فرودگاه اسن‌ بوغا، راه های دسترسی و در نهایت امکانات این فرودگاه برای مسافرانش را به اتفاق یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم.

به صورت دقیق بخواهیم به تاریخ ساخت این فرودگاه اشاره نماییم باید بگوییم که پروژه ی ساخت فرودگاه بین المللی اسن بوغا در سال ۱۹۹۵ آغاز گشت. این فرودگاه را به علت ترافیک هوایی بسیار زیاد منطقه ی آنکارا ساختند.

همانطور که در ابتدا و در مقدمه اشاره نمودیم، این فرودگاه همانطور که از اسمش بر می آید در پایتخت ترکیه و در پایتخت سیاسی این کشور، آنکارا ساخته شده است. شاید برایتان نام این فرودگاه عجیب باشد، ما فلسفه ی این اسم را به شما می گوییم.

اسم اسن بوغا در واقع از روستایی در نزدیکی آنکارا که به نام یکی از جنگ سالاران ترکیه در ارتش تیمور به نام Isen Buga است، می آید. زمان نبرد آنکارا در سال ۱۴۰۲ اسن بوغا نیروهایش را در محل روستای فعلی مستقر نمود و از آن زمان به بعد نام این روستا به همین نام ماند البته امروزه برای این که نام آن را راحت تر بر زبان بیاورند، به آن سرن بول (Seren Bull) نیز می گویند.

فرودگاه بین المللی اسن بوغا در شمال شرقی آنکارا و با فاصله ی ۲۸ کیلومتری از مرکز شهر واقع شده است. به این فرودگاه در زبان ترکی استانبولی، Esenboğa Havalimani می گویند. فرودگاه بین المللی اسن بوغا توانسته است جایزه ی آکادمی پروازی ACI Europe را تحت عنوان یکی از بهترین فرودگاه ها در بخش اروپایی را در تاریخ ۱۷ ژوئن سال ۲۰۰۹ و در شهر منچستر برنده شود. البته این جایزه بار دیگر در سال ۲۰۱۴ به فرودگاه اسن بوغا رسید.

برنده شدن این جایزه توسط این فرودگاه برای بار اول بود که چنین افتخاری را برای فرودگاه های کشور ترکیه به وجود می آورد. به گفته ی آکادمی ACI-Europe فرودگاه هایی برای بردن جایزه ی این آکادمی کاندید می شوند که موارد استاندارد بسیار جزئی و حتی کوچکی در زمینه ی فرودگاهی را رعایت نمایند.

به صورت کلی می توان این شرایط و قواعد را به این گونه نام برد: نوآوری در انجام و اعمال عملیات، نوآوری های زیست محیطی و توجه به قواعد حفاظت از زمین، حداقل ۲۵ درصد صرفه جویی در انرژی ناشی از بازیافت گازهای خروجی از سالن های فرودگاه، تهویه ی مطبوع،… و بسیاری از قواعد دیگر را رعایت بنمایند.

بر طبق آمار موثق و منتشر شده از این فرودگاه بین المللی در سال ۲۰۱۷ از اسن بوغا بیش از ۱۵ میلیون نفر مسافر در مسیرهای مختلف جا به جا شده اند. جالب است که این نکته را بدانید که از این ۱۵ میلیون نفر، ۱۳ میلیوننفر از آنان به مقصد پروازهای داخلی از این فرودگاه گذر کرده اند و تنها ۲ میلیون نفر از آنان برای مقاصد خارجی از این فرودگاه استفاده نموده اند.


در زمینه ی انجام سفرهای خارجی و میزان مسافران خارجی، فرودگاه های دیگر و مطرح ترکیه همانند فرودگاه آتاتورک، فرودگاه بین المللی آنتالیا و فرودگاه صبیحا گوکچن بیشترین تعداد مسافر خارجی را دارند و دراین میان از نظر ترافیک مسافری رتبه ی چهارم و از نظر جا به جایی مسافران در مقاصد داخلی بعد از فرودگاه های بین المللی آتاتورک و صابیحا گوکچن در رتبه ی سوم می ایستد.

یکی دیگر از نکات جالبی که گفتن آن درباره ی فرودگاه بین المللی اسن بوغا خالی از لطف نیست این است که این فرودگاه به عنوان یکی از جایگاه های فرود اظطراری سازمان هوا و فضای ناسا برای فرود اظطراری شاتل فضایی تعیین شده است. فرودگاه بین الملی اسن بوغا به عنوان دفتر مرکزی شرکت هواپیمایی آنادولو جت (AnadoluJet) نیز می باشد.

از جمله دیگر شرکت های هواپیمایی که به این فرودگاه پروازهای برنامه ریزی شده انجام می دهند می توان به: آریانا افغان ایرلاینز، یورووینگز، فلای بغداد، آذربایجان ایرلاینز، ایران ایر، ماهان ایر، پگاسوس ایرلاینز، ترکیش ایرلاینز، ترکمنستان ایرلاینز، زاگرس جت، اوکراین اینترنشنال ایرلاینز، لوفت هانزا، قطر ایرویز،… و بسیاری از شرکت های هواپیمایی دیگر اشاره نمود.


اطلاعات فرودگاه بین المللی اسن بوغا

نام فرودگاه بین المللی اسن بوغا: Esenboğa International Airport

کد یاتا: ESB

کد ایکائو: LTAC

نوع فرودگاه: عمومی

ارتفاع از سطح دریا: ۹۵۳ متر

ترمینال ها: ۲ ترمینال داخلی و خارجی

وب سایت رسمی فرودگاه بین المللی اسن بوغا: www.esenbogaairport.com

ترمینال های فرودگاه بین المللی اسن بوغا

این فرودگاه دارای ۲ ترمینال داخلی و بین المللی است که به صورت مجزا کارهای مربوط به مسافران را به نسبت مقصدی که دارند، انجام می دهند. ترمینال های این فرودگاه در سال ۲۰۰۶ میلادی با ظرفیت پذیرش ۱۰ میلیون مسافر در سال آغاز به کار نمودند. مساحت این ترمینال ها برابر با ۱۸۲ هزار متر مربع است.

در ژانویه ی سال ۲۰۱۲ یک ترمینال جدید حمل و نقل عمومی به منظور سرویس های جت خصوصی و تجاری در این فرودگاه آغاز به کار کرد. پارکینگ این فرودگاه مساحتی برابر با ۱۲۳ هزار متر مربع و ظرفیتی برابر با ۴ هزار خودروری ماشین را دارد.


با توجه به این که این فرودگاه در فاصله ی ۲۸ کیلومتری از مرکز شهر آنکارا است، فرودگاه دارای ترمینال های مختلفی برای دسترس مسافران به وسایل حمل و نقل عمومی مختلف می باشد. اگر مسافر این فرودگاه هستید و قصد داردی که با اتوبوس به مرکز شهر بروید می توانید از ایستگاه های اتوبوس Ankara Şehirlerarası Terminal

که داخل ترمینال فرودگاه است، استفاده نمایید. اتوبوس های شماره ی ۴۴۲ که از ساعت ۶ صبح تا ۲۳ شب سرویس فرودگاه دارند، شمار ا به نقاط مختلفی از آنکارا می برند. اگر قصد دارید تا با تاکسی به مرکز شهر بروید، توصیه می کنیم که در ابتدا حتما از نرخ کرایه ی تاکسی ها مطلع شوید و سپس از سرویس تاکسی های فرودگاه و با قیمت از پیش تعیین شده سوار تاکسی ها شوید.

امکانات فرودگاه بین المللی اسن بوغا

این فرودگاه همانند بسیاری از فرودگاه های بین المللی در سطح جهان و ترکیه دارای امکانات رفاهی کاملی برای مسافرانش می باشد.

اینترنت پر سرعت رایگان در همه ی ترمینال های فرودگاه جهت استفاده ی مسافران و مراجعان، حمل و بسته بندی بار، اتاق های استراحت ،صندلی های مناسب، فروشگاه های مختلف و متعدد که هم شامل برندها و هم شامل وسایل سوغاتی می شود، …. و بسیاری از امکانات دیگر در این فرودگاه برای رفاه مسافران فراهم می باشد.

اسن بوغا؛از اصلی ترین فرودگاه های کشور ترکیه/تصاویر

اسن بوغا؛از اصلی ترین فرودگاه های کشور ترکیه/تصاویر

اسن بوغا؛از اصلی ترین فرودگاه های کشور ترکیه/تصاویر

اسن بوغا؛از اصلی ترین فرودگاه های کشور ترکیه/تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار