gardeshban.ir

رییس شواری اسلامی شهر تهران در نامه‌ای به محمد جواد حق‌شناس - رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر - و محمد سالاری - رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا- با موضوع «ارجاع طرح الزام شهرداری تهران به تهیه رمزینه پاسخ سریع برای آثار معماری ارزشمند معاصر، بافت‌ها و بناهای تاریخی و گردشگری و مکان رویدادهای شهر تهران» نوشت و نسبت به الزام شهرداری برای تهیه رمزینه تاکید کرد.
کد خبر: ۲۰۳۰۰
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸-1398 September 18
گردشبان (gardeshban.ir) : بر اساس این پیشنهاد «معرفی آثار ارزشمند معاصر، بافت‌ها و بناهای تاریخی و مکان رویدادهای شهر تهران یکی از راهکارها برای دستیابی به اجرایی کردن این طرح عنوان شده است، طرحی که براساس آن می‌توان با استفاده از بستر اینترنت و ظرفیت تلفن‌های همراه هوشمند معرفی دقیق و کاملی از این فضاهای شهری – بافت و بناهای تاریخی و گردشگری و مکان رویدادهای شهر - (به چند زبان) ارائه کرد.»

از سوی دیگر در اجرای بند ۲۲ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها مصوب یازدهم تیر ۱۳۴۴ و اصلاحات بعدی و بند سوم ماده چهل و ششم برنامه پنج ساله توسعه شهر تهران، ابلاغی دوم بهمن ۱۳۹۷ و به منظور معرفی هویت تاریخی فرهنگی شهر تهران به شهروندان و گردشگران، شهرداری تهران مکلف است در ۶ ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه نسبت به تهیه رمزینه پاسخ سریع برای کلیه آثار و میراث ملموس و ناملموس شهر تهران اقدام کرده و به شکل لوحی در مکان‌های مورد نظر نصب کند.

این مصوبه شامل کلیه بناها و مکان‌های ثبت شده در فهرست آثار ملی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی میراث ملموس و ناملموس و همچنین مکان‌رویدادهای شهر تهران می‌شود.

استفاده از این طرح پیش از آن‌که در جلسات دولتی برای بافت‌ها و بناهای تاریخی مطرح باشد، در تعداد انگشت‌شماری از نمایشگاه‌های بین‌المللی موزه‌ای در موزه ملی ایران مانند نمایشگاه لوور اجرایی شد، اما این که طرح الزام انجام این کار به صورت رسمی در دستور کار قرار بگیرد، به نظر می‌رسد شهرداری پیشروتر از میراث فرهنگی در این زمینه وارد عمل شده است.

هر چند محمدرضا کارگر - مدیر اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی - در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: هنوز کاری برای اجرایی کردن استفاده از این کد در بناهای تاریخی و موزه‌های زیر نظر وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام نشده اما برنامه‌ریزی این پروژه در دستور کار است.

وی با این وجود استفاده از "رمزینه پاسخ سریع" را در دو بحث "معرفی" و "حفاظت" قابل عملیاتی شدن می‌داند و ادامه می‌دهد: این پروژه در بحث معرفی، این امکان را فراهم می‌کند تا مخاطبان و علاقمندان بتوانند با برنامه‌ای که روی تلفن همراه خود نصب می‌کنند، بدون حضور راهنما در بناهای تاریخی همه اطلاعات مربوط به اثر را از طریق گوشی دریافت کنند و حتی با ذخیره‌ی عکس‌هایی که به عنوان داده به آن‌ها داده می‌شود، آن تصاویر را همیشه همراه خود داشته باشند. بنابراین با اجرایی شدن این پروژه، آگاهی‌های مراجعه کنندگان به یک اثر بالا می‌رود، حتی زمانی که امکان ورود به یک اثر نباشد، هم می‌توان از این نرم‌افزار استفاده کرد.

او با بیان این‌که از "رمزینه پاسخ سریع" «کد QR» نیز می‌توان برای حفاظت از اشیا استفاده کرد، اظهار می‌کند: در چند موزه و بنای تاریخی اندک این پروژه در مرحله‌ی اجرایی شدن است، اما برای تکمیل این پروژه در همه‌ی بناها و موزه‌های تاریخی زیر نظر وزارتخانه، باید دید شرایط کنونی چطور پیش می‌رود.

هادی احمدی - مدیر کل دفتر بناها و محوطه‌های تاریخی – نیز در گفت‌وگو با ایسنا به اجرایی شدن طرحِ «راه‌اندازی سامانه اطلاعات بافت و بناهای تاریخی تهران» که مدتی پیش توسط ابوالفتح شادمهری - مدیر بناها و بافت‌های تاریخی شهرداری تهران - مطرح شده بود، اشاره می‌کند.

او توضیح می‌دهد: در طرح تهیه شده توسط این دفتر مدیریت سامانه‌ی راه‌اندازی شده همه‌ی مکان رویدادها و آثار تاریخی دوره‌های مختلف که توسط میراث فرهنگی ارزشمند اعلام شده‌اند مشخص کرده است، در این طرح حتی به نوعی گردشگران نیز می‌توانند از ان استفاده کنند و در حال حاضر، نهایی کردن آن در دستور کار است تا میراث فرهنگی نیز بعد از بررسی‌های نهایی ان را تایید کند.

وی با اشاره به آنلاین شدن این سامانه تا جایی که اطلاعات موجود ثبت شده‌اند، می‌گوید: همه‌ی اطلاعاتِ بناهای تاریخی واجد ارزش و ثبت ملی شده‌ای که در دوره‌های مختلف توسط شهرداری یا به شهرداری ابلاغ شده بود، روی نقشه‌ی تهران جایگزین شده‌اند و آن‌ها قابل دسترس هستند.

اما نامه‌ی محسن هاشمی رفسنجانی – رییس شورای شهر تهران - که نخست باید در شورای شهر تهران بررسی و بعد از تصویب اکثریت آرا، مراحل اجرایی شدن خود را بگذراند، آمده است: « طرح مزبور در دوره پنجم به صورت عادی ارائه و به شماره ۲۵۳۵۱ مورخ ۱۲ آذر ۱۳۸۹ در دبیرخانه شورای اسلامی شهر تهران ثبت و در ۱۸۰ امین  جلسه شورای اسلامی شهر تهران منعقده در تاریخ ۱۲ آذر ۱۳۸۹ اعلام وصول شده است. ضمن ارجاع طرح مزبور به آن کمیسیون مشترک سپاسگزار است وفق مقررات موضوعه و بندهای چهارم، پنجم، ششم ماده چهاردهم آیین نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور شوراهای اسلامی شهرها مصوب ۱۱ فروردین ۱۳۷۸ هیات وزیران و ماده یازدهم  و سیزدهم دستورالعمل نحوه اداره جلسات، رای‌گیری و بررسی پیشنهادهای واصل شده به شورا مصوب ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ شورای عالی استان‌ها، گزارش نهایی/مشترک آن کمیسیون‌ها دال بر تایید یا رد عین طرح یا انجام اصلاحات در متن آن را تا تاریخ ۱۶ دی  امسال، به دفتر هیات رییسه و مصوبات شورای اسلامی شهر تهران ارسال کنید تا متعاقبا در دستور کار صحن علنی شورا قرار گیرد.»

"رپس" (رمزینه پاسخ سریع) یا QR-Code یک رمزینه (بارکُد) دو بعدی با ساختار ماتریسی (صفر و یک) است که ظرفیت پذیرش حجم زیادی از اطلاعات متنی را دارد و به منظور رمز گشایی آسان محتویات آن با سرعت زیاد طراحی شده است. این رمزینه ها ساختار مربعی شکلی دارند، که اطلاعات در آن به صورت نقطه‌های مربعی کوچک مشکی که به آن‌ها واحد یا Module گفته می‌شود. بر اساس الگوی استاندارد (ISO/IEC ۱۸۰۰۴:۲۰۰۶) ایجاد و می‌تواند حاوی نشانی وب، پیامک، اطلاعات تماس با فرمت کارت ویزیت، شماره تلفن، قیمت و مشخصات یک کالا به صورت همزمان، یا هر نوع نوشته و داده‌ دیگری باشد.


QR-code درسال ۱۹۹۴ بوسیله یک تیم از مهندسان شرکت Denso Wave که از شرکت های اصلی کمپانی Denso و از شرکت‌های فرعی کمپانی Toyota ژاپن است ابداع شد و به منظور ردیابی قطعات در صنایع تولید خودرو مورد استفاده قرار گرفت. QR-cod این اجازه را می داد تا خواندن و تفسیر اطلاعات ۲۰ برابر سریعتر از نمونه‌های قبلی انجام شده و در کنار افزایش چشمگیر اطلاعات قابل ذخیره، نتیجه آن، فرصت جدید و نامحدودی بود برای اتصال دنیای مجازی و فیزیکی به یکدیگر است.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار