gardeshban.ir

آیا تا به حال در یک کشور خارجی مورد سرقت قرار گرفته‌اید؟ اگر این اتفاق برای شما بیفتد چه اقداماتی انجام می‌دهید؟
کد خبر: ۲۰۳۶۷
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸-1398 September 20
گردشبان (gardeshban.ir) :
گاهی ممکن است در سفر به کشورهای خارجی مورد سرقت قرار بگیرید و این می‌تواند یکی از بدترین موقعیت‌ها برای شما باشد. گیجی و سردرگمی پس از سرقت، از دست دادن وسایل مورد نیاز مانند تلفن همراه و مشکلات پس از آن دلهره‌آور و مشکل‌ساز می‌شوند. 

متاسفانه کیف‌قاپ‌های موتورسوار در کشورهای آسیایی زیاد هستند. اقداماتی وجود دارند که مسافران می‌توانند و البته بهتر است خیلی سریع پس از دزدی انجام دهند. 

۱. بگذارید مجرم برود

هرگز به دنبال دزدها نروید. حتی اگر بالاترین مدل گوشی‌ را هم داشتید، دنبال کردن آن‌ها ارزش به خطر انداختن جانتان را ندارد. با تعقیب کردن مجرم‌ها با موتور یا پیاده، فقط جان خود و اطرافیان را به خطر می‌اندازید؛ به‌خصوص اگر ندانید که آن‌ها با خود اسلحه دارند یا خیر.

اگر روی گوشی اپلیکیشن Find My IPhone دارید، به نزدیک‌ترین ایستگاه پلیس بروید و از آن‌ها بخواهید تا شما را همراهی کنند و آن را بازگردانید.

۲. به یک جای امن بروید

یک جای امن پیدا کنید تا در آن آرام بگیرید. موقعیت خود را بیابید و اگر لازم بود از کسی سوال بپرسید. اینکه وسایل شخصی شما به‌زور از شما گرفته شود یا به شکل مرموزی از شما دزدیده شوند، تجربه‌ای ترسناک و متجاوزانه است. احتمالا در این موقعیت به لرزه می‌افتید. بهترین کار این است که وارد یک مغازه یا یک جای پرنور با کلی آدم شوید. بدین صورت قربانیِ دزدیِ دیگری توسط افراد سودجو نمی‌شوید.

۳. موقعیت را ارزیابی کنید

به‌محض اینکه برایتان مقدور شد، رمز تمام اپلیکیشن‌های گوشی را تغییر دهید و از تمام اکانت‌ها خارج شوید. خیلی مهم است که این کارها را با تلفن همراه کسی انجام دهید که به او اعتماد کامل دارید. به‌محض اینکه رمزها را تغییر دادید، سریع از تمام اکانت‌ها خارج (sign out) شوید.

اگر کارت اعتباری یا کیف پولتان دزدیده شد حتما خیلی سریع وارد عمل شوید و با شماره بین‌المللی کارگزارتان تماس بگیرید تا پیش از اینکه هیچ خریدی انجام گیرد، آن را متوقف کنند. اگر مورد سرقت‌شده پاسپورت شما است، به نزدیک‌ترین سفارت خود بروید تا یک جدیدش را بگیرید.

۴. فهرستی از تمام چیزهایی که از شما دزیده‌ شده، تهیه کنید

این کار نه تنها از آشفتگی ذهن شما می‌کاهد، بلکه به شما کمک می‌کند که بدانید تا چه حد به شما ضرر وارد شده است و آن را به کارگزار بیمه ارائه دهید.

گری وینرچاک، کارآفرین، سخن معروفی دارد:

ترجیح می‌دهم یکی سراغم بیاید، چاقویی را در شکمم فرو کند، کیف پولم را بدزد؛ اما گوشی‌ام را گم نکنم.

اگرچه این حرف اندکی اغراق‌آمیز است؛ اما بدون تلفن همراه بودن واقعا دشوار است. ناگهان دسترسیتان را به اپلیکیشن‌ها شامل اینستاگرام، جیمیل، اسنپ‌چت و غیره از دست می‌دهید. تهیه فهرست کمک می‌کند تا از تغییر رمز تمام حساب‌ها مطمئن شوید و هنگام تهیه تلفن جدید می‌دانید که چه چیزهایی را باید دانلود کنید. این بار دیگر اپ‌هایی چون 1Password را دانلود می‌کنید تا تمام رمز‌هایتان را در امنیت نگه دارید و هر زمان که بخواهید آن‌ها را از یک دستگاه دیگر تغییر دهید.

۵. با کارگزار بیمه خود تماس بگیرید

به کارگزار بیمه مسافرتی یا هر بیمه دیگری که دارید، خبر دهید که در موقعیت بحرانی هستید. به این صورت آن‌ها می‌توانند قدم‌به‌قدم شما را در هرآنچه نیاز داشته باشید کمک کنند و تمام وسایلی را که از دست داده‌اید پیش از ترک کشور جبران کنند. معمولا برای این کار باید طی ۲۴ ساعت، گزارش حادثه را از پلیس بگیرید، تشریفات اداری را انجام دهید و رسید خرید وسایل دزدیده‌شده را دریافت کنید.

۶. یک محلی مورداعتماد را همراه خود به اداره پلیس ببرید

این مورد برای همه امکان‌پذیر نیست؛ اما اگر در سفر یک دوست محلی داشته باشید، مشکل زبانی نخواهید داشت. ممکن است افسر پلیس به زبان انگلیسی مسلط نباشد یا شما به روند کار در آن کشور آگاه نباشید که در این صورت همراهی یک محلی بسیار یاری‌بخش است.

۷. به سفرتان ادامه دهید

یک سخن قدیمی هست که می‌گوید: باید به همان اسبی که شما را انداخت برگردید. این سخن برای سفر نیز صدق می‌کند. اینکه پس از یک اتفاق ناگوار احساس ترس، ناراحتی یا نگرانی کنید هیچ اشکالی ندارد؛ اما آن حس نباید، تنها به‌خاطر اینکه ممکن است دوباره اتفاق بیفتد، شما را از ادامه سفر بازدارد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار