gardeshban.ir

قزوین با آب و هوای معتدل و شرایط اقلیمی مناسب، دارای طبیعتی چهار فصل است که در کنار صدها اثر تاریخی متنوع قرار گرفته و این استان را به گردشگاهی برای همه زمان‌ها تبدیل کرده است.
کد خبر: ۲۰۳۶۸
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸-1398 September 20
گردشبان (gardeshban.ir) :
سفر محدود به ایام خاصی از سال نیست، هرچند که ما ایرانی ها عادت کرده ایم در روزهای خاصی از سال مثلا فقط تعطیلات عید نوروز و یا آخر هفته های تابستان به سفر برویم که البته تعطیلات مربوط به این ایام و یا شرایط آب و هوایی آن در تصمیم به انجام سفر موثر است با این وجود نباید سفر منحصرا مربوط به ایام خاصی بدانیم و خود را از دیدن زیبایی های پاییز و زمستان محروم کنیم.

 سفر در پاییز و زمستان لذت خاص خود را به همراه دارد به ویژه آنکه مسافران معمولا با ترافیک و معطلی در طول مقصد و بازگشت، آلودگی و شلوغی تعطیلات نوروزی و یا پایان هفته ها در تابستان نیز روبرو نمی شوند و خدمات گردشگری را نیز با قیمت مناسب تری دریافت می کنند.

قزوین یکی از مقاصد گردشگری است که دیدنش در پاییز و زمستان خالی از لطف نیست، آب و هوای چهار فصل این استان و تنوع اقلیمی آن موضوعی است که می تواند دوستداران طبیعت و گردشگری را در هر موقع از سال به این نقطه از سرزمین زیبای ایران بکشاند.

بلندترین نقطه قزوین به ارتفاع چهار هزار و ۱۷۵ متر از سطح دریاست که در شمال شرقی این استان و در نزدیکی با مازندران قرار دارد که بخشی از رشته کوه های البرز مرکزی را شامل می شود و پست ترین نقطه آن نیز دارای ۱۱۳۰ متر ارتفاع از سطح دریاست.

رشته کوه های البرز از شمال غرب تا شمال شرق و همچنین تا غرب و جنوب غربی این استان امتداد پیدا می کند و جنوب و مرکز این استان را نیز دشت وسیع قزوین دربرمی گیرد.

این شرایط تنوع اقلیمی بالایی را در قزوین پدید آورده است و موجب شده تا این استان مکان مناسبی برای کشت محصولات مختلف سردسیری و گرمسیری باشد و همچنین مقصدی چهار فصل برای مسافران و گردشگران باشد.

قزوین گردشگاهی چهار فصل

قزوین مقصدی جذاب و ارزان برای تهرانی ها در همه ایام سال

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: قزوین را باید گردشگاهی چهار فصل دانست که در هر زمانی از سال از جمله پاییز و زمستان نیز می تواند پذیرای گردشگران باشد.

نادر محمدی با اشاره به نزدیکی قزوین به شهرهای پرجمعیتی چون تهران و کرج و همچنین قرارگیری آزادراه های پررفت و آمدی همچون قزوین-رشت و قزوین-زنجان و قزوین-کرج،گفت: این موقعیت ارتباطی ممتاز زمینه خوبی برای جذب گردشگر در همه فصول سال است که تلاش داریم تا از آن بهره بگیریم.

این مسوول با بیان اینکه سفر به قزوین برای شهروندان تهرانی و کرجی مسافرتی ارزان است، گفت: شهروندان تهرانی در همه ایام سال می توانند با صرف کمی بیشتر از یک ساعت خود را قزوین برسانند و از این شهر تاریخی و زیبا دیدن کنند.

محمدی با بیان اینکه قزوین در دوره صفویه بیش از نیم قرن پایتخت ایران بوده است،اظهار داشت: اهمیت قزوین در دوره های مختلف تاریخی موجب شده تا بناهای مختلفی از گذشته در این شهر به یادگار بماند که دیدن آنها برای گردشگران داخلی و خارجی خالی از لطف نیست.

وی با بیان اینکه ارتفاعات بکر و رنگارنگ الموت و آوج در فصول سرد سال با چشم اندازهای زیبای خود می تواند پذیرای کوهنوردان و طبیعت گردان باشد،افزود: منطقه نمونه گردشگری کامان و زرشک نیز در مسیر جاده قزوین-الموت از جذابیت های خاصی برخوردار است و می تواند میزبان خوبی برای گردشگران باشد.

این مسوول همچنین گفت: ارتفاعات قزوین در پاییز رنگارنگ و چشم نواز بوده و در زمستان نیز پوشیده از برف و مملو از آرامش است.

محمدی در ادامه با بیان اینکه وزرات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موافق تعطیلی روزهای پنجشنبه است،اظهار داشت: اجرا شدن این طرح در کل کشور انگیزه سفر را بیشتر می کند و موجب رونق گردشگری می شود.
وی ادامه داد: امکانات خوب و متنوعی همچون تله سی یژ، رستوران، اقامتگاه و پیست اسکی در کامان فراهم شده است که امیدواریم با رفع مشکلات مربوط به سرمایه گذاری در این زمینه شاهد بهره برداری زودتر از آنها و استفاده گردشگران از این امکانات باشیم.

قزوین گردشگاهی چهار فصل

قزوین اقناع کننده گردشگران تاریخی و فرهنگی، مذهبی، طبیعی و سلامت

زهرا امیرآبادی راهنما و فعال حوزه گردشگری نیز به خبرنگار ایرنا گفت: شرایط آب و هوایی برخی نقاط کشور مثلا مناطق گرم و کویری در تابستان و یا نقاط سردسیر در زمستان به گونه ای است که کمتر امکان گردشگری چهار فصل را دارند قزوین به دلیل داشتن آب و هوای معتدل و نیمه خشک و موقعیت جغرافیایی ممتاز از این امکان برخوردار است.

این راهنمای گردشگری با اشاره به اجرای تورهای یک روزه گردشگری از تهران به قزوین،گفت: با توجه به نزدیکی قزوین به پایتخت و تنوع بالای جاذبه های گردشگری استان، نیاز است تا این تورها هم به لحاظ تعداد و هم به لحاظ مدت افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه قزوین رنگین کمانی از جاذبه های گردشگری به شمار می رود و در زمینه های گردشگری تاریخی، فرهنگی، طبیعی، مذهبی و سلامت دارای ظرفیت است،اظهار داشت: علاقه مندان به گردشگری تاریخی در این زمان از سال می توانند با خیال راحت در بافت تاریخی قزوین به گردش بپردازند و از دیدن بناهای تاریخی متنوع لذت ببرند.

امیرآبادی همچنین گفت: مسجد جامع عتیق از جمله بزگترین و کهن ترین مساجد چهار ایوانی ایران که در سپه (شهدا) نخستین خیابان ایران قرار گرفته است، در کنار دولتخانه صفوی که در زمان پایتختی قزوین در این دوره ارگ شاهی بوده و امروزه بناهایی چون سردرب عالی قاپو، کاخ چهلستون، گراند هتل و ... را در خود جای داده است از جمله بناهای شاخص تاریخی قزوین هستند که راهنمایان گردشگری در ایام مختلف سال آنها مستقر بوده و می توانند به راهنمایی گردشگران بپردازند.

وی اضافه کرد: سرای سعدالسلطنه به عنوان بزرگترین کاروانسرای درون شهری ایران که امروزه با ساماندهی آن به بازار بزرگ صنایع دستی قزوین تبدیل شده است در کنار مسجد مدرسه حیدریه، مسجد مدرسه سردار، آب انبار سردار بزرگ و کوچک، عمارت سردار مفخم، حمام قجر، خانه شهیدی، حسینیه امینی ها و کلیسای کانتور ( کوچک ترین کلیسای ایران) از دیگر بناهای تاریخی شهر قزوین هستند که می تواند مورد توجه گردشگران علاقه مند به حوزه تاریخ و ابنیه تاریخی قرار بگیرد.

این راهنمای گردشگری گفت: دوستداران به تاریخ و طبیعت همچنین می توانند از قلعه اعجاب برانگیز حسن صباح از بناهای دوره اسماعیلیان واقع در بخش الموت شرقی قزوین بازدید کنند و با راز و رمزهای این دوره بیشتر آشنا شوند.

امیرآبادی در ادامه با بیان اینکه قزوین شهری است که می تواند دوستداران به گردشگری مذهبی را نیز اقناع کند،گفت: آستان مقدس امامزاده حسین ابن علی ابن موسی الرضا(ع) که دارای بنایی تاریخی مربوط به دوره صفویه نیز است، مهم ترین بنای زیارتگاهی این استان به شمار می رود.

وی با بیان اینکه قزوین مدفن چهار تن از پیامبران الهی مربوط به قوم بنی اسرائیل نیز است،افزود: مقبره این چهار پیامبر به نام های سلام، سهولی، القیا و سلوم در خیابان پیغمبریه قزوین در کنار امامزاده صالح (ع) قرار دارد و از زیارتگاه های مهم و قدیمی قزوین است.

امیرآبادی همچنین گفت: امامزادگان اسماعیل و علی، آمنه خاتون، زبیده خاتون، حلیمه خاتون از دیگر امامزاده های شهر قزوین هستند که می توانند مورد توجه گردشگران مذهبی قرار گیرند، همچنین امامزاده اباذر،هفت صندوق،امامزاده کمال از دیگر امامزاده های استان به شمار می روند که در فصول مختلف سال پذیرای گردشگران هستند.

این راهنمای گردشگری اظهار داشت: قزوین مقصد خوبی نیز برای دوستداران طبیعت به شمار می رود، کوه های سربه فلک کشیده در الموت به همراه رودها و چشمه زارها و جنگل های رنگارنگ همراه با بافت زیبا و سنتی روستاها در این منطقه بدون شک اوقات خوش و خاطره انگیزی را برای طبیعت گردان به یادگار می گذارد.

قزوین گردشگاهی چهار فصل


الموت و زیبایی هایی که در پاییز دوچندان می شود

امیرآبادی همچنین با بیان اینکه پاییز الموت دیدنی است، افزود: دریاچه اوان و صخره های مسحور کننده اندج و روستاهای زیبای زرآباد، هیر و ویار و ... با باغات رنگارنگ آن در پاییز منظره ای است که تا سال ها در ذهن گردشگرانی که از آن بازدید می کنند، قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: استفاده از چشمه های آبگرم معدنی  یله گنبد و آبگرم نیز  برای گردشگران درمانی و طبیعت گرد خالی از لطف نیست.

این راهنمای گردشگری همچنین گفت: گردشگران علاقه مند به فرهنگ نیز با توجه به تنوع قومی بالا و حضور اقوام مختلف همچون ترک، لر، کرد،فارس، تات، مراغی و ... با آداب و رسوم، گویش و پوشش این اقوام آشنا شوند.

امیرآبادی گفت: هنوز در بسیاری از روستاهای الموت، طارم سفلی و ... مردم آداب و رسوم محلی خود را حفظ کرده اند و گردشگران با حضور در این مناطق می توانند یک زندگی بکر روستایی را به تماشا بنشینند و همچنین با فرهنگ اصیل جوامع محلی آشنا شوند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار