gardeshban.ir

رود دیناچال رشت از محلي‌ به‌ نام‌ «شيرگلي‌» سرچشمه‌ مي‌گيرد.
کد خبر: ۲۰۴۰۰
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸-1398 September 21
گردشبان (gardeshban.ir) :
در طول‌ مسير، شاخه‌هاي‌ فرعي‌ كوچكي‌ به‌ آن‌مي‌پيوندند. شيب‌ كوهستاني‌ اين‌ رود ملايم‌ است‌ و مسير آن‌ پس‌ از يك‌ خم‌ بزرگ‌، به‌ سوي‌ جنوب‌ سرازير شده‌ و وارد ناحيه‌ جلگه‌اي‌ مي‌شود و به‌ صورت‌ چند شاخه‌ به‌ دريا مي‌ريزد.

دهستان دیناچال رشت از مناطق تالش است.

این دهستان در حد فاصل دریای خزر و ارتفاعات تالش قرار گرفته‌است. همچنین رودخانه‌ای در طول این دهستان جاریست که از کوههای تالش سرچشمه گرفته و سرانجام پس از طی مسیری نسبتاً طولانی و عبور از پیچ و خمهای بسیار به دریا می‌ریزد. 

همچنین بنایی تاریخی در محوطه‌ای به نام اسپیه‌مزگت (مسجد سفید) قرار دارد که از جاهای دیدنی رشت می باشد و در بین مردم به مسجد عبداللهی معروف است اما پس از انجام تحقیقات باستان‌شناسی مشخص شده که قدمت این بنا به پیش از اسلام باز می‌گردد[نیازمند منبع] و در واقع به عنوان آتشکده مورد استفاده قرار می‌گرفته‌است.البته این بنا نیز در اثر بی توجهی در معرض نابودی قرار می‌گرفته‌است. 

این دهستان شامل شماری روستاست که بعضی از آنها عبارت‌اند از: خالیار-چران بالا-چران پایین-صفر محله-کیشه خاله-بیگ محله(پمپ بنزین محله)-کلاب-پره سر-ولی آباد و… مردم این منطقه تالش هستند و به زبان تالشی تکلم می‌کنند و به برنجکاری می‌پردازند.

رود دیناچال رشت

رود دیناچال رشت


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار