gardeshban.ir

موزه شهاب سنگ ها به گذشته تشکیل جهان برمی گردد.ما با نگاه کردن به خورشید به گذشته نگاه می کنیم و مطالعه روی شهاب سنگ ها می تواند به تحقیقات زمین شناسی کمک کند.
کد خبر: ۲۰۵۴۷
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸-1398 September 26
گردشبان (gardeshban.ir) :
موزه شهاب سنگ می‌تواند برج آزادی را به کانون مراجعه محققان، دانشمندان، جغرافیدانان، اقلیم‌شناسان همچنین گردشگران تبدیل کند. 

اهمیت موزه شهاب سنگ در این است که ما را با پدیده‌ای فرازمینی روبه‌رو می‌کند و تنها آثار ملموسی هستند که بشر می‌تواند از جهان ناشناخته در اختیار داشته باشد. 

موزه شهاب سنگ ایران با بیش از یک هزار و ۲۰۰ قطعه شهاب سنگ، صبح سه شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۸ با حضور جمعی از مسئولین، استادان دانشگاه و اصحاب رسانه در مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی افتتاح شد. ‎

برج آزادی یکی از نماد‌های شهر تهران است که در سال ۱۳۴۹ خورشیدی به دست معمار ایرانی، حسین امانت با نام برج شهیاد آریامهر، به دستور فرح پهلوی برای یادبود جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران در غرب تهران طراحی و ساخته شد.این برج، پس از انقلاب ۱۳۵۷ به نام برج آزادی معروف شده است.

این برج، در ۲۶ اسفند ماه سال ۱۳۵۰ هجری شمسی، به پیشنهاد مدیر کل حفاظت آثار باستانی و بنا‌های تاریخی، توسط وزیر فرهنگ و هنر وقت، به فهرست آثار ملی کشور اضافه شد.

این بنا مشتمل بر سه طبقه دارای چهار آسانسور و دو راه پله و ۲۸۶ پلکان است. در محوطه زیرین آزادی چندین سالن نمایش، نگارخانه، کتابخانه، موزه و… قرار دارد. طول این بنا ۶۳ متر، ارتفاع آن از سطح زمین ۴۵ و ارتفاع از کف موزه ۵ متر است.

گردآوری ۱۲۰۰ قطعه شهاب سنگ گنجینه‌ای با ارزش برای کشور محسوب می‌شود و در نوع خود اقدامی بی‌نظیر است. حدود ۱۵۰۰ قطعه شهاب سنگ طی ۱۵ سال از کویرهای ایران جمع‌آوری شده است که با ثبت تعدادی از شهاب سنگ‌ها در بولتن جهانی رتبه ایران را به دومین کشور یابنده شهاب سنگ ارتقا داده است.

در این موزه می‌توان بزرگترین قطعه شهاب سنگ یافته‌شده از ایران را نیز مشاهده کرد. سن زمینی قدیمی‌ترین شهاب سنگ این مجموعه ۵۰ هزار سال است که در کویرهای ایران سقوط کرده است؛ این شهاب‌سنگ دو سال پیش کشف شده است.

موزه شهاب سنگ‌های ایران که مجموعه‌ای خصوصی به شمار می‌آید، اردیبهشت‌ماه امسال برای نخستین‌بار در کاخ گلستان رونمایی شد، ‌اما مکان آن موقت بود که حالا با انتقال به مجموعه فرهنگی برج آزادی، صاحب موزه‌ای دائمی شده است.

امروز شهاب سنگ‌ها پنجره‌ای هستند که از فضایی دیگر به روی ما باز شدند و موزه شهاب سنگ می‌تواند اطلاعاتی درباره کره‌های دیگر به ما بدهد و تا اندازه زیادی برای جوانان ما جذاب و جالب است. قطعا موزه شهاب سنگ‌ها در سطح جهان نیز می‌تواند در نوع خودش کم نظیر باشد. وجود این شهاب سنگ ها در قالب یک موزه می تواند کمک شایانی به دانش آموزان،دانشجویان و علاقمندان بکند.

کلیه اطلاعات مربوط به شهاب‌سنگ‌ها به صورت تخصصی و علمی آنالیز و مشخصات آن ثبت شده است.دهدف از جمع‌آوری این شهاب‌سنگ‌ها آگاهی با جهان ناشناخته و فضا و علائم حیات و شناختن جنس سیارات دیگر است.

همچنین این موزه با مراکز علمی و دانشگاه تهران همکاری‌هایی انجام داده است و جست‌وجوها برای یافتن دیگر شهاب‌سنگ‌ها در کشور برای گسترش موزه ادامه دارد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه۹ علاقه‌مندان می توانند همه روزه به جز شنبه‌ها از ساعت ۹ تا ۱۸ با مراجعه به مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی از موزه شهاب سنگ به عمل آورند.






مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار