gardeshban.ir

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شرایط ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در ۳۰ استان کشور را تعیین کردند.
کد خبر: ۲۰۵۵۹
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸-1398 September 26
گردشبان (gardeshban.ir) :
نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز- سه شنبه- مجلس شورای اسلامی با ۱۳۱ رای موافق، ۶۷ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر، ایرادات شورای نگهبان به طرح ایجاد مناطق ویژه اقتصادی را اصلاح کردند.

بر مبنای ماده واحده این طرح؛ وجود سازمان اداره‌کننده حقوقی غیردولتی مورد تایید دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ اخذ مجوز شورای برنامه‌ریزی استان مربوطه مبنی بر تخصیص اراضی و تایید مدارک و الزامات مورد نیاز از قبیل تعهد تامین زیرساخت‌های اساسی مانند آب، برق و گاز و موافقت قطعی سازمان حفاظت محیط‌زیست؛ تامین کلیه هزینه‌های احداث و نگهداری منطقه توسط سازمان اداره‌کننده (سرمایه‌گذار بخش خصوصی) به عنوان شرایط ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در ۳۰ استان کشور  (به استثنای تهران) تعیین شد.

بنابر تبصره ۱ این ماده واحده؛ مناطق ویژه اقتصادی موضوع این قانون بر اساس قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران مصوب  ۵ آذر ۱۳۸۴ و اصلاحات بعدی آن اداره می‌شوند.

در تبصره ۲ این ماده واحده مقرر شد؛ هزینه مربوط به استقرار و ارائه خدمات گمرکی در مناطق ویژه موضوع این قانون به نرخی که به‌تصویب هیأت وزیران می‌رسد، توسط دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی از محل درآمدهای مناطق ویژه اقتصادی أخذ و به ردیف درآمدی که در قوانین بودجه سالانه تعیین می‌شود، واریز و در حدود اعتبارات به اعتبارات گمرک جمهوری اسلامی ایران اضافه می‌شود.

نمایندگان در تبصره ۳ این ماده واحده مصوب کردند؛ دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مکلف است هر شش‌ماه یک‌بار گزارش عملکرد مناطق ویژه اقتصادی را تهیه و به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

بر مبنای این مصوبه مناطق ویژه در استان آذربایجان شرقی شامل ۶ منطقه ویژه اقتصادی اعم از مرند، شبستر، ملکان، ورزقان، میانه و بناب است. مناطق ویژه اقتصادی در استان آذربایجان غربی؛ خوی، چایپاره، بوکان، مهاباد، پیرانشهر، سردشت، تکاب، نقده، ارومیه، اشنویه، میاندوآب، چالدران را شامل می شود.

بر مبنای این مصوبه؛ مناطق ویژه اقتصادی در استان اردبیل؛   نیر، مشکین‌شهر، انگوت(گرمی)، کوثرو خلخال را شامل می شود. در استان اصفهان؛ نایین، گلپایگان، میمه، برخوار، زرین‌شهر، شهیدمدرس کرون، مبارکه، هرند و ورزنه، فلاورجان و فریدن به عنوان مناطقه ویژه اقتصادی خواهند بود.

مناطق ویژه اقتصادی در استان البرز؛ طالقان،   تهران، طلا و جواهر تهران و  چرم شهر ورامین را شامل می شود.

مناطق ویژه اقتصادی در استان خراسان جنوبی شامل؛ نهبندان، انرژی‌های نو سربیشه،   فردوس است در استان خراسان رضوی؛ گناباد و  تربت‌حیدریه و در استان خراسان شمالی شامل؛ شیروان، جاجرم و  اسفراین است.

در استان خوزستان مناطق ویژه اقتصادی شامل؛ چغازنبیل، مسجدسلیمان، امیدیه و هندیجان است. مناطق ویژه اقتصادی در استان زنجان شامل ابهر و در  استان سمنان شامل شاهرود، میامی، سیستان و بلوچستان، ایرانشهر و سراوان می شود.

بنابر مصوبه مجلس شورای اسلامی؛ مناطق ویژه اقتصادی در استان فارس؛ مرودشت، گردشگری پارسه، آباده،   معدنی بوانات و خرم‌بید، خرامه، اقلید، سپیدان و  داراب را اشمل می شود. در استان قزوین این مناطق شامل قزوین و در  استان قم نیز شامل قم و شهر فرودگاهی سلفچگان می شود.

مناطق ویژه اقتصادی در استان کردستان شامل  بیجار، دیواندره و سقز و در استان کرمان شامل  ریلی زرند، شهر بابک،   گل‌گهر سیرجان، شهداد، کرمان و انار است و در استان کرمانشاه نیز منطقه اورامانات را شامل می شود.

مناطق ویژه اقتصادی در استان گیلان؛ چمخاله، فومن و شفت، طالش و بندرکیاشهر  و در استان لرستان؛ کوهدشت و الیگودرز؛ در استان مازندران نیز نور، محمودآباد، آمل را شامل می شود.

مناطق ویژه اقتصادی در استان مرکزی؛ سنگ محلات، گل و گیاه محلات، عایق‌های رطوبتی دلیجان، امیرکبیر اراک، در استان همدان؛ لالجین و اسدآباد و در استان یزد نیز بافق  و مهریز را شامل می شود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار