gardeshban.ir

مونسان/
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: یلدا در فرهنگ ایرانیان، به این دلیل اهمیت دارد که پس از آن تاریکی طولانی، روشنایی است و نماد چیرگی روشنایی بر ظلمت است. یلدا تقارن جغرافیا و فرهنگ ماست.
کد خبر: ۲۰۶۹۷
تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸-1398 September 30
گردشبان (gardeshban.ir) :
چهارمین یادمان یلدا با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ٢٨ آذر ۹۸ در مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران برگزار شد.  

دکتر علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در چهارمین یادمان یلدا که با حضور سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی همچون چین، اتریش، بنگلادش، روسیه، ترکیه، برزیل، آفریقای جنوبی، کره جنوبی و... در مجموعه فرهنگی، تاریخی نیاوران برگزار شد، گفت: «ثبت یکی دیگر از میراث‌های ناملموس کشورمان یعنی دوتار ایرانی در میراث جهانی را به همه ملت ایران تبریک می‌گویم. ملتی با تمدن کهن، فرهنگ بی‌نظیر و داشته‌های زیبا که همه پیام آور فرهنگی عرفانی و متعالی است.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: «میراث‌های ناملموسی که در قالب رویدادهای مختلف از قبیل نوروز، یلدا و سایر مراسم خود را نشان می‌دهد، همه پیام‌آور صمیمیت با مردم جهان است و ما در آیین‌های خود با ملل دیگر هیچ تزاحم و برخوردی نمی‌بینیم که این باعث افتخار است.»

او افزود: «یلدا جلوه‌ای زیبا از میراث ناملموس کشور است. یلدا در فرهنگ ایرانیان، به این دلیل اهمیت دارد که پس از آن تاریکی طولانی، روشنایی است و نماد چیرگی روشنایی بر ظلمت است. یلدا تقارن جغرافیا و فرهنگ ماست.» 

مونسان ادامه داد: «خوشحالیم که این‌همه غنای فرهنگی در کشور وجود دارد و بسیاری از این موضوعات با سایر مردم دنیا به اشتراک گذاشته شده است. در تاجیکستان، افغانستان، ارمنستان و برخی دیگر از کشورها موضوع یلدا وجود دارد و جشن گرفته می‌شود و عامل نزدیکی ایرانیان با سایر همسایگان است.»

مونسان تاکید کرد: «در دنیای پرآشوب امروز که متاسفانه ظلم و ستم فراگیر شده، تنها چیزی که می‌تواند صلح و دوستی را رواج دهد، هنر و فرهنگ‌هایی این چنین است.»

او افزود: «از دیگر ویژگی‌های یلدا، پرداختن به ارزش‌های والای انسانی و احترام به بزرگان، صمیمیت خانواده و کنار هم قرار گرفتن اقوام است. ما در شب یلدا قرآن می‌خوانیم، فال حافظ می‌گیریم، و در حقیقت تأسی می‌کنیم به خالق بزرگ خود و از او برای ادامه راه رهنمود می‌گیریم و از او کمک می‌گیریم تا حافظ خانواده و ملت ما باشد.»
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار