گردشبان (gardeshban.ir) : محمد راستاد در حاشیه چهل و چهارمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر که ۲۷ آذر ماه به میزبانی این سازمان و با حضور نمایندگان سازمانهای مختلف عضو این ستاد برگزار شد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی آمادگی ایران برای پهلوگیری کروز گفت: در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ زیر ساخت و امکانات در بنادر قشم، کیش و شهید باهنر و بوشهر برای پذیرش کشتیهای کروز ۵ ستاره حامل گردشگران آمریکایی، اروپایی، آلمانی و روس، داشتیم امروز هم این ظرفیت وجود دارد و برخی بنادر برای پهلوگیری کروزها آماده پذیرش گردشگران هستند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: تورهای کروز در حال حاضر در خلیج فارس برقرار است ما خیلی تلاش کردیم شرکتهای وابسته آنها را متقاعد کنیم که قشم و کیش را به برنامه سفر خود اضافه کنند ولی عمده سهامداران این کروزها آمریکاییها هستند ما الان در قشم و کیش محدودیتی نداریم. برای استفاده کروزها از بنادر چابهار نیز با عمان رایزنی شده است و مانعی از سوی ایران نیست. چون پایانه مناسبی در چابهار داریم که کیفیت آن از فرودگاه چابهار بهتر است. ما حتی حاضریم خدمات رایگان در ارتباط با کروزها ارائه دهیم. فقط بخش خصوصی و شرکتهای کشتیرانی باید این مسیر را برقرار کنند.
وی با اشاره به ظرفیت بالای سفرهای دریایی و بیتوجهی به آن، از حمایت سازمان بنادر و دریانوردی از سرمایهگذاران گردشگری خبر داد و گفت: گردشگری دریایی برای کار ظرفیت زیادی دارد، ولی متأسفانه با قایقهای فایبرگلاس به مسافران دریا خدمات ارائه میشود که کیفیت و ایمنی پایینی دارند.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره درخواست قطر برای تردد شناورهای تفریحیاش به جزیره کیش، توضیح داد: قطر تمایل دارد کشتیهای تفریحیاش به کیش تردد داشته باشد ما از وزارت خارجه خواستهایم توافق دو جانبهای با قطر داشته باشد تا شناورهای تفریحی کیش نیز به دوحه تردد کنند.
او سپس به نمونههای موفقی در جزیره قشم اشاره کرد که زیرساخت گردشگری دریایی در آن بهبود یافته و در ادامه اظهار کرد: با ارتقاء زیرساخت گردشگری دریایی در جنگل حرا و دیگر مناطق ساحلی قشم، ضریب اشتغال در این منطقه به ۱۰۰درصد و آمار بیکاری به صفر رسیده است.
راستاد با بیان اینکه علیرغم نقدهایی که به وضعیت زیر ساخت گردشگری در آبهای ایران دارد اما شرایط را رو به رشد ارزیابی کرد و گفت: اگر وضعیت را از آن چه هست ارتقا دهیم میتوانیم امیدوار باشیم هموطنانمان برای استفاده از ظرفیتهای دریایی به کشورهای اطراف سفر نکند و اگر الگوی گردشگری دریایی که در جزیره کیش اجرا شده به سایر سواحل و جزایر کشور تعمیم داده شود حتما ارزش افزوده، اشتغال و درآمدزایی بیشتری ایجاد میشود.