gardeshban.ir

گزارش/
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم‌راستا با سخن وزیر به ایسنا گفت: فعلا سهمیه‌ای با عنوان «بنزین سفر» مطرح نیست.
کد خبر: ۲۰۷۳۱
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۸-1398 October 01
گردشبان (gardeshban.ir) :
علی‌اصغر مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ پیش‌تر و در روزهایی که اخباری مبنی بر پیگیری او از وزیر نفت برای تخصیص سهیمه‌ای با عنوان «بنزین سفر» منتشر شده بود، به ایسنا گفته بود که ‌چنین درخواستی نداشته و اصلا نامه‌ای درباره اختصاص اختصاص سهمیه بنزین ویژه سفر ننوشته است. او درباره این‌که قرار است این وزارتخانه به عنوان متولی سفر پیگیری این موضوع باشد هم پاسخی کلی داده بود که «سهمیه بنزین سفر را باید موردی درخواست کنیم و از دولت این سهم را بگیریم. »

طبق آخرین داده‌های مرکز آمار، بیشترین سفر ایرانی‌ها با خودروی شخصی انجام می‌شود. در بهار سال 97 تردد حدود 69 میلیون خودروی شخصی بین شهرها ثبت شده است که با احتساب 13 میلیون 221 هزار و 851 خودروی شخصی متعلق به دیگران و 16 میلیون و 847 هزار و 352 سواری کرایه‌ای، نقش این وسیله نقلیه در سفرهای مردم مشخص می‌شود.

با این وجود ولی تیموری ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم‌راستا با سخن وزیر به ایسنا گفت: فعلا سهمیه‌ای با عنوان «بنزین سفر» مطرح نیست.

طرح سهمیه‌بندی بنزین و اصلاح نرخ آن از 24 آبان‌ماه 24 آبان‌ماه به اجرا گذاشته شد. بر این اساس سهمیه اختصاص یافته به خودروهای شخصی بنزینی 60 لیتر و دوگانه سوز 30 لیتر تعیین شد. قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای 1500 تومان و نرخ هر لیتر بنزین آزاد سه هزار تومان شد.

معاون گردشگری با بیان این‌که این طرح مصوبه دولت بوده و وزارت میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی تابع آن است، افزود: هرچند ما دنبال این هستیم فضایی را آماده کنیم تا در صورت تخصیص سهمیه‌ای ویژه به بخش گردشگری، احتمال سوءاستفاده از آن مطرح نشود. وقتی چنین زیرساختی آماده شد این امکان را داریم که «سهمیه بنزین ویژه گردشگری» دریافت کنیم.

معاون گردشگری همچنین درباره نحوه تخصیص و مصرف این سهمیه ویژه توضیح داد: قرار است ما برای اتومبیل‌های در اختیار تعدادی از شرکت‌های حمل و نقل گردشگری که از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مجوز می‌گیرند، پلاک ویژه گردشگری دریافت کنیم. اکنون در حال رایزنی با راهنمایی و رانندگی هستیم. اگر این زیرساخت فراهم شود، آن سهمیه بنزین که احتمالا دریافت شود، به این خودرهای پلاک گردشگری اختصاص خواهد یافت. این کار مزیت دیگری هم دارد؛ باعث می‌شود محدودیت‌های راهنمایی و رانندگی برای خودروهای گردشگری برطرف شود.

تیموری گفت: اگر اکنون این سهمیه ویژه اختصاص یابد، امکان آن را نداریم که متوجه شویم این سهمیه ویژه در حوزه سفر استفاده شده است یا خیر. بنابراین فعلا درحال آماده کردن زیرساخت هستیم.

او در پاسخ به این پرسش که آیا برای تخصیص سهمیه ویژه سفر عامه مردم پیگیری خواهد شد؟ اظهار کرد: باید مرحله به مرحله اقدام کنیم. این موضوع هم در برنامه‌ هست.

معاون گردشگری درباره این‌که با توجه به افزایش هزینه خدمات سفر چه استراتژی عمومی برای حذف و یا کم نشدن سفر تدوین شده است؟ گفت: همه کارهایی که انجام می‌دهیم برای مردم است. مطالبات گردشگری را باید در فضای آرام پیگیری کنیم.

برای کم شدن عوارض خروجی اقدامی شده؟

او درباره اقدام وزارت میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی پس از افزایش عوارض خروج از کشور در لایحه بودجه 99، اظهار کرد: پیشنهاد این وزارتخانه افزایش سهم گردشگری از محل این درآمد بود، وگرنه ما مطالبه‌ای برای افزایش سقف عوارض خروجی نداشتیم. این موضوع را در دولت پیگیری کردیم تا در نهایت در سال 98 با اختصاص 40 هزار تومان از محل هر عوارض خروج به گردشگری موافقت و مصوب شد. امسال این سهم به 80 هزار تومان رسیده است.

تیموری یادآور شد: اگرچه سهم گردشگری از عوارض خروجی افزایش یافته اما از طرف دیگر پیگیر بودیم سقف آن دوباره افزایش نیابد، چون به عنوان متولی گردشگری روند سفر را دو سویه (داخلی و خارجی) می‌دانیم.

وی درباره این‌که اقدام وزارتخانه برای کنترل سقف عوارض خروجی چه بوده است؟ بیان کرد: به هر حال ما هم بخشی از دولت هستیم وقتی در جلسات تصمیمی گرفته می‌شود، نظرات تخصصی داده می‌شود و طرح به تصویب اکثریت می‌رسد، به عنوان عضو دولت باید حمایت کنیم.

معاون گردشگری افزود: البته ما سعی می‌کنیم مصرف بهینه‌ای برای این سهم تعریف کنیم، مثلا به پیشنهاد بخش خصوصی طرحی برای مجلس آماده شده که منابع مالی بیمه راهنمایان گردشگری از این محل تامین شود. بیمه راهنمایان سال‌هاست بدون راه‌حل مانده، مجلس از ما خواسته که محل تامین اعتبار آن را مشخص کنیم، حالا که سهم عوارض افزایش یافته می‌توان این مشکل را حل کرد.

عوارض خروج از کشور در لایحه بودجه سال آینده، 264 هزار تومان تعیین شده که در مقایسه با امسال بیش از 40 هزار تومان افزایش دارد. عوارض خروج در سفر دوم تا 50 درصد و برای بار سوم تا 100 درصد افزایش خواهد یافت.

علی‌اصغر مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ زمانی که لایحه بودجه 98 ارائه شد نسبت به افزایش سقف عوارض خروج که به بهانه «مشارکت عمومی»، کنترل سفرهای خارجی ایرانی‌ها و کمک به توسعه زیرساخت‌ها اتفاق افتاد، معترض شد. هرچند آن لایحه مصوب شد. طبق مصوبه بودجه 98 سهم توسعه گردشگری، حفاظت و مرمت میراث فرهنگی و احیای صنایع دستی از عوارض خروج 40 هزار تومان تعیین شده بود که مونسان بارها نسبت به کاهش این سهم هنگام پرداخت آن معترض شد. او گفته بود که سهم گردشگری از عوارض خروج در سال 98 ملبغی در حدود 17 هزار تومان بود نه 40 هزار تومان.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار