gardeshban.ir

در شهر زنجان و در ابتدای جاده بیجار - زنجان، رودی قرار گرفته است که بر روی این رود، پلی قرار دارد. این پل در زمان قاجار احداث شده است. پیشنهاد امروز ما در بخش ایرانگردی سفر به زنجان و بازدید از پل میر بهاءالدین است.
کد خبر: ۲۰۷۵۴
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۸-1398 October 02
گردشبان (gardeshban.ir) :
در کنار جاذبه های زیبایی که در زنجان مشاهده خواهید کرد، پل میر بهاءالدین نیز بسیار حائز اهمیت است. این پل را یکی از خیرین شهر زنجان، حاج میر بهاءالدین در زمان ناصرالدین‌ شاه قاجار ساخته است و قدیمی ترین و بزرگترین پل بر روی زنجان رود می‌باشد.

این پل به اسم پل کهنه نیز شناخته می شود، طول آن در حدود 100 متر و عرض آن با وجود جان ‌پناه‌‌ها، به 6 متر می‌‌رسد. این پل دارای سه دهانه با طاق جناغی است که دهانه میانی از دو دهانه دیگر آن بزرگ ‌تر است. پل میر بهاءالدین از آجر ساخته شده و در نمای داخلی، بر روی بزرگ ‌ترین طاق آن با خطی بسیار زیبا تاریخ ساخت آن همراه با عبارت «یاعلی» به صورت قرینه نقش بسته است. پایه‌‌های پل روی سطح سنگفرش قرار دارد و از قطعات سنگ تراشیده و ملات آهکی ساخته شده و تا ارتفاع چهل متری سطح آب، بالا آمده است.

این پل یکی از زیباترین جاذبه‌های زنجان محسوب می‌شود که در ترکیب با طبیعت زیبای آن، بسیار چشم‌نواز است. امیدواریم اگر تا به امروز به زنجان سفر نکرده و از این جاذبه‌ی مهجور و زیبا دیدن نکرده‌اید، حتما این کار را بکنید.

پل میر بهاءالدین زنجان؛قدیمی ترین پل زمان ناصرالدین شاه/عکس

پل میر بهاءالدین زنجان؛قدیمی ترین پل زمان ناصرالدین شاه/عکس

پل میر بهاءالدین زنجان؛قدیمی ترین پل زمان ناصرالدین شاه/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار