gardeshban.ir

کرمانشاه مرکز استان کرمانشاه و از شهرستان‌های بزرگ کردنشین و مهمترین شهر مرکز غرب ایران بشمار می‌رود.
کد خبر: ۲۰۷۵۵
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۸-1398 October 02
گردشبان (gardeshban.ir) :
این شهر تاریخی و فرهنگی ایران از شاهراه‌‌های ارتباطی خاور و باختر بوده و کهن‌‌ترین راه گذر از ایران به میان‌ رودان است. مردم کرمانشاه بسیاری از نخستین‌های تاریخ را به نام خود به ثبت رسانیده‌اند. از نظر بقایای سکونت‌‌های پیش از تاریخ، کرمانشاه از مناطق بسیار غنی و مهم در ایران و غرب آسیا است. این شهر یکی از شهرهای مهم دوره ساسانی بود و اغلب آثار تاریخی آن متعلق به این دوران است. در بخش ایرانگردی امروز قصد داریک به باروخ سر بزنیم، پس همراهمان باشید.

یکی از جاذبه های تاریخی این شهر خانه تاریخی باروخ، خواجه باروخ، خانه کاکه باروخ یا خانه رنده کش، (که به زبان کردی: مال کاکه بارووخ، بیان می‌شود) است. صاحب این خانه خواجه باروخ از تجار کلیمی کرمانشاه است و در بخش کلیمی نشین محله فیض آباد کرمانشاه قرار گرفته است و مربوط به دوران ناصر الدین شاه است.

خانه باروخ از دسته خانه‌های درونگرا است که ورودی آن با یک هشتی طراحی شده و دارای طاق نماهای آجری است. بعد از آن، حیاط بیرونی قرار دارد و در ضلع شمالی حیاط حوضخانه ای قرار گرفته که حد فاصل بین بیرونی و اندرونی است؛ یعنی از هر دو طرف نور می‌گیرد اما ورودی آن از حیاط اندرونی است.

در قسمت بالای حوضخانه اتاقی جانمایی شده که از دو حیاط نور می‌گیرد، با عبور از راهرویی که در گوشه بین ضلع شمالی و ضلع شرقی واقع است، وارد حیاط اندرونی می شویم. تالار آن در ضلع غربی واقع است با یک اروسی و دو در کوچکتر در طرفین اروسی دو اطاق قرار دارد که مستقلاٌ به ایوان باز می‌شود. در حال حاضر انجمن خوشنویسان استان کرمانشاه به عنوان قدیمی‌‌ترین نهاد عمومی و مردمی هنری استان اکنون در این مکان فعال است. امیدواریم به این خانه سر بزنید و در زیبایی‌اش شناور شوید.

کاکه باروخ؛خانه ای برای اقلیت‌ های مذهبی کرمانشاه!

کاکه باروخ؛خانه ای برای اقلیت‌ های مذهبی کرمانشاه!

کاکه باروخ؛خانه ای برای اقلیت‌ های مذهبی کرمانشاه!

کاکه باروخ؛خانه ای برای اقلیت‌ های مذهبی کرمانشاه!
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار