gardeshban.ir

عضو هیات مدیره شرکت آزادراه تهران – شمال گفت: با توجه به پیشرفت عملیات اجرایی قطعه 2 آزادراه تهران-شمال و ساخته شدن بخش اعظمی از مسیر رفت آن، پیشنهاد داده‌ایم که برای تسریع در افتتاح و بهره برداری از این آزادراه، مسیر رفت قطعه 2 و جاده قدیم را به صورت همزمان زیر بار ترافیکی ببریم تا این قطعه آزادراه تهران–شمال زودتر افتتاح شود.
کد خبر: ۲۰۷۶۴
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۸-1398 October 02
گردشبان (gardeshban.ir) :
اواخر بهار سال گذشته عملیات اجرایی ساخت قطعه 2 آزادراه تهران – شمال آغاز شد که حدود 22.5 کیلومتر طول این پروژه بوده و از شهرستانک تا پل زنگوله ادامه دارد اما در پی اظهارات محمد اسلامی- وزیر راه و شهرسازی- مبنی بر اینکه هزینه‌های ساخت و بهره‌برداری از قطعات دوم و سوم بسیار بالاست و به حدود 20 هزار میلیارد تومان می‌رسد و پس از صحبت‌های شهرام آدم‌نژاد -معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی- مبنی بر اینکه شیوه تامین‌ منابع مالی برای قطعه دوم و سوم آزادراه تهران-شمال تغییر خواهد کرد و دولت دیگر نمی‌خواهد از محل بودجه عمومی آن را تامین کند به سراغ مجریان این طرح رفتیم تا ببینیم سرنوشت دیگر فازهای این آزادراه به کجا می‌رسد؟

علی توکلی -عضو هیات مدیره شرکت آزادراه تهران – شمال- درباره آخرین وضعیت روند ساخت و عملیات اجرایی قطعه 2 آزادراه تهران – شمال به ایسنا گفت: برای قطعه یک این آزادراه بیش از 3000 میلیارد تومان هزینه شده است و برای تکمیل قطعه دوم نیز به بیش از 2500 میلیارد تومان سرمایه و اعتبار نیاز داریم که با مدل‌های مالی تعریف شده منابع آن را نیز تامین می‌کنیم. چرا که این قطعه تقریبا همزمان با قطعه یک عملیات اجرایی‌اش شدت گرفت.

وی با بیان اینکه دولت متعهد شده، هزینه‌ها و اعتبارات قطعه دوم را نیز تامین کند و شرکت آزادراه تهران – شمال و دیگر دستگاه‌های متولی وظیفه دارند هر چهار قطعه این آزادراه را بسازند، افزود: برای تامین نقدینگی و منابع مالی در پروژه‌های بزرگ اینچنینی مدل‌های مختلفی وجود دارد. در منطقه یک مدل مالی را اینگونه تعریف کردیم که 60 درصد صورت وضعیت را با پول نقد و 40 درصد را با ملک تامین کنیم. چرا که بنیاد مستضعفان ملک و دولت اوراق بیشتری داشت اما در منطقه 2 مدل مالی را تغییر دادیم و اعلام کردیم که 20 درصد پول نقد، 30 درصد اوراق و 50 درصد ملک می‌دهیم. اما برای تامین تاسیسات الکترومکانیکال، 30 درصد ملک و 70 درصد پول نقد پیش‌بینی کردیم چرا که اینگونه تاسیسات باید با منابع مالی نقد فراهم شود.

عضو هیات مدیره شرکت آزادراه تهران – شمال گفت: در حال حاضر در قطعه دوم آزادراه تهران – شمال 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌ایم که این به غیر از تونل 6400 کیلومتری البرز است. چرا که این تونل مسیر رفت و تونل میانی آن حفاری شده و در مسیر برگشت نیز این حفاری در حال انجام است. همچنین چندین تونل دیگر نیز در بستر 16 کیلومتری باقیمانده این قطعه وجود دارد.

توکلی درباره پیشنهاد ارائه شده برای افتتاح و بهره برداری هر چه سریعتر قطعه دوم آزادراه تهران – شمال گفت: چندین پیشنهاد برای بهره برداری و افتتاح قطعه دوم مطرح شده و وجود دارد که حدود دو تا سه سال زمان می‌برد اما برای اینکه بتوانیم در بهره‌برداری از این آزادراه سرعت بیشتری داشته باشیم، پیشنهاد کردیم مسیر رفت قطعه دوم آزادراه تهران-شمال را به صورت مستقل در کنار جاده قدیم افتتاح کنیم تا بتوانیم به صورت مسیر رفت و برگشت از هر دو بستر استفاده کرده و بار ترافیکی را کمتر کنیم و تردد در این مسیر تسهیل شود.

وی اعلام کرد: اگر این پیشنهاد مصوب شود می‌توان قطعه دوم را سریعتر به بهره‌برداری رساند؛ چرا که مسیر برگشت در این آزادراه کاملا مستقل از مسیر رفت بوده و می‌توان پس از اجرای این پیشنهاد در مسیر برگشت با توان و سرعت بیشتری کار کرد. البته این پیشنهاد ارائه شده و پس از مذاکرات اولیه، سازمان برنامه و بودجه نیز تاییدیه مقدماتی در این زمینه را داده است که امیدواریم این اتفاق بیفتد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار