gardeshban.ir

یکی از شهر‌هایی که گزینه مناسبی برای گردشگران داخلی و خارجی در ایران به حساب می‌آید، شیراز است که خانه باغ زینت الملوک هم در آن قرار دارد.
کد خبر: ۲۰۸۲۵
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۸-1398 October 04
گردشبان (gardeshban.ir) :
یکی از شهر‌هایی که گزینه مناسبی برای گردشگران داخلی و خارجی در ایران به حساب می‌آید، شیراز است. شهری با جاذبه‌هایی از جنس طبیعت و تاریخ. شهری منحصر به فرد در ایران که همواره گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند.

در این گزارش می‌خواهیم بخش کوچکی از این شهر پرجاذبه را به شما معرفی کنیم و رغبت دیدار گوشه گوشه آن را به جانتان تزریق کنیم.

تاریخچه خانه زینت الملوک

جاذبه‌های دیدنی و گردشگری شیراز، به قدری متنوع بوده که با هر سلیقه‌ای متناسب است. یکی از این موارد، بنا‌های تاریخی است که بی شمار در این شهر وجود دارد. از جمله این بنا‌های تاریخی، خانه تاریخی زینت الملوک است. خانه‌ای که قدمت آن به دوران قاجار بر می‌گردد. این خانه متعلق به خاندان قوام الملوک از نسل حاج ابراهیم کلانتر است که در دوران مختلف والی و کلانتر بودند. این مکان تاریخی محل زندگی بانو زینت الملوک قوامی، دختر قوام الملوک چهارم است که طبق گفته ها، زنی خیر و نیکوکار بوده است.

ساخت این اثر تاریخی، در سال ۱۲۹۰ هجری قمری توسط علی محمدخان قوام الملک دوم شروع شد و پس از مدت‌ها در سال ۱۳۰۲ به دست محمدرضا خان قوام الملک سوم به پایان رسید.

معماری خانه زینت الملوک

وقتی که وارد این خانه می‌شویم، دری منقش به هنر معماری چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند که پس از عبور از آن به حیاط می‌رسیم. حیاطی که وجود دو حوض بزرگ و کوچک و باغچه، زیبایی آن را دوچندان می‌کند. وجود گونه‌های گیاهی زیبا، طراوت خاصی را به این خانه بخشیده است. کاشی کاری هفت رنگ هلالی، زیبایی بی نظیری را در قسمت پیشانی این عمارت به وجود آورده است.

در خانه تاریخی زینت الملوک، ۲۰ اتاق وجود دارد که به هنر دستان هنرمندان ایرانی مانند گچبری، آیینه کاری و نقاشی مزین شده است. نمای داخلی این اتاق ها، با تصاویری از گل، بوته، پرندگان و حیوانات پوشیده شده است و دسترسی آن‌ها به گونه‌ای طراحی شده که برای رفتن به اتاق دیگر، نیازی به رفتن حیاط نیست. جذاب‌ترین و زیباترین بخش این خانه، تالار اصلی آن بوده که در ضلع غربی این مکان واقع شده است.

نکته جالب توجه این است که خانه زینت الملوک تنها خانه شیراز است که سرتاسر بنای آن، زیرزمین قرار دارد. در این زیرزمین که آجرکاری‌های منحصر به فردی دارد، نگارخانه‌ای با حضور مجسمه شخصیت‌های مهم شیرازی وجود دارد. این زیرزمین پس از اینکه در سال ۱۳۷۳ به دست سازمان میراث فرهنگی بازسازی و مرمت شد، پس از گذشت یک سال به منظور نمایش آثار هنرمندان به نگارخانه و در سال ۱۳۸۲ به موزه گنجینه فارس تبدیل شد. در اینجا علاوه بر لذت بردن از تماشای هنر‌هایی همچون تزئینات و نقاشی‌های بی نظیر، امکان مشاهده و آشنایی با مشاهیر فارس برای علاقمندان وجود دارد. مشاهیری مانند کریم خان زند، سعدی شیرازی، زینت الملوک و...

ناگفته نماند که نگارخانه زینت الملوک به دلیل معماری و حضور مجسمه‌های بزرگان ایران، شبیه به موزه مادام توسو در شهر لندن است.

بخشی از فضای دل انگیزی که در این خانه به وجود آمده، متاثر از تابش آفتاب به شیشه‌های رنگی پنجره‌های ارسی شکل آن است.

تماشای معماری این خانه، هر انسانی را به روزگاران با صفای گذشته می‌برد. وجود عکاسخانه‌ای قدیمی در حیاط خانه و گرفتن عکس یادگاری با لباس قجری، این ویژگی را دو چندان می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم پس از بازدید خانه موزه سری به کافه واقع در ایوان جنوبی عمارت زینت الملوک بزنید و با نوشیدن عرقیجات شیراز و خوردن فالوده بستنی، خاطره‌ای خوش را در ذهن خود ثبت کنید.

این بنای تاریخی در سال ۱۳۵۱ به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسید. خانه تاریخی زینت الملوک همه روزه از ساعت ۷ صبح تا ۱۹ شب به روی علاقه مندان به تاریخ و هنر ایرانی باز است.

خانه باغ زینت الملوک شیراز معروف به موزه مادام توسوی ایران/تصاویر

خانه باغ زینت الملوک شیراز معروف به موزه مادام توسوی ایران/تصاویر

خانه باغ زینت الملوک شیراز معروف به موزه مادام توسوی ایران/تصاویر

خانه باغ زینت الملوک شیراز معروف به موزه مادام توسوی ایران/تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار