gardeshban.ir

سراب جابری (جاوری) که در دامنه کوه ماه زرد و در ورودی شهر روانسر در مسیر جاده روانسر – کرمانشاه قرار دارد و آبدهی آن در طی فصول سال متغیر می باشد علاوه بر تأمین آب کشاورزی (یکی از شاخه های رود قره سو) در منطقه، یکی از نقاط گردشگری روانسر می باشد .
کد خبر: ۲۰۸۲۷
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۸-1398 October 04
گردشبان (gardeshban.ir) :
سراب جابری به واسطه قرار داشتن در ورودی شهر روانسر به منزله پیشانی این شهر محسوب می شود. سراب جابری (جاوری) به تاریخ ۲۷/۱۲/۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران به شماره ۵۶ و در کنار سراب روانسر ثبت شد، سراب جابری هر چند مورد کم لطفی مسئولین قرار گرفته است اما یکی ازمنابع غنی در زمینه گردشگری و کشاورزی برای شهرستان روانسر می باشد.

شهرستان روانسر به دلیل داشتن غارها و سرابهای بسیار و معروف و پرآبش مکانی رویایی برای تفرج و تفریح است. این شهرستان در دامنه کوه "شاهو” و در شمال غربی شهر کرمانشاه واقع است. 

مردم روانسر به زبان "کردی سورانی” تکلم می کنند و از نظر اعتقادی نیز اغلب اهل تسنن هستند. 

روانسر که در باستان به عنوان "نیکور” نامیده می شد، در ۵۵ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه و در دامنه کوه "یله ور” قرار دارد. از ارتفاعات مهم اطراف آن می‌توان به "ماه زرد”، "انجیره”، "شور” و "طاقه چرمی” اشاره کرد. 

چشمه بزرگ سراب "گنی خانی” در روانسر سرچشمه اصلی رودخانه قره سو است. از دیگر رودخانه‌های اطراف آن یکی "وشکه رو” در شرق آن و دیگری "گراب” یا "آوی خر” در جنوب غربی آن است. به جز چشمه پر آب گنی خانی، دو چشمه سراب "جاوری” و سراب "بروارین” در نزدیکی روانسر واقع اند. 

آب و هوای شهرستان روانسر آن نسبتاً سرد و مرطوب بوده و از میزان بارش سالانه چشمگیری برخوردار است.

جابری - سراب جابری روانسر

علت پیدایش سراب جابری این است که در روزهای گرم، پرتوهای خورشید که به سطح زمین می رسند، آن را گرم می کنند. و لایه‌های هوایی که نزدیک سطح زمین قرار دارند، نسبت به لایه‌های بالایی، گرمتر و در نتیجه رقیقتر می شوند. حال پرتوهای خورشید برای رسیدن به سطح زمین باید از محیط غلیظ وارد محیط رقیق شوند، لذا پرتوهای شکست مربوط به آنها از خط عمود دورتر می شوند. 

زمانی که پرتوهای تابشی خورشید به زاویه حد می رسند، دیگر وارد لایه رقیق نخواهند شد. در نتیجه بازتابش داخلی کلی رخ داده و این پرتوها به سمت بالا برمی گردند.

پرتوهای بازتابی ضمن برخورد با ذرات هوا، رنگ آبی را بیش از سایر رنگها پراکنده کرده و موجب می شوند، که ناظر رنگ آبی را روی سطح زمین ببیند. و تصور کند که آنجا برکه ای وجود دارد. 

به بیان ساده تر لایه هوا مانند آینه عمل کرده و آسمان را در خود منعکس می‌کند و آن را به شکل برکه آبی در برابردیدگان ما هویدا می سازد .

اما آنچه که در ورودی شهر روانسر (در مسیر جاده کرمانشاه-روانسر) برابر شماست، سراب نیست ، واقعیتی طبیعی در روانسر از توابع استان کرمانشاه می باشد که شما را به مهمانی خود دعوت می کند تا دمی بیاسآیید و در کنار آن خستگی از تن به در کنید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار