gardeshban.ir

مقبره صوراسرافيل در کنار قبر ملک‌المتکلمين دو نفر از روزنامه‌نگاران و فعالان مشروطه در محله کمالي تهران واقع شده است.
کد خبر: ۲۰۸۳۱
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۸-1398 October 04
گردشبان (gardeshban.ir) :
ملک‌المتکلمين و صوراسرافيل پس از به توپ بسته شدن مجلس، دستگير و شبانه در باغ شاه اعدام شدند. بعدها براي آنها مقبره‌اي ساخته شد که اکنون در ملک شخصي ملک‌زاده واقع است و وضعيت مناسبي ندارد.

این محدوده، آرامگاه «صوراسرافیل»، «ملک‌المتکلمین» و برادر او در حیاط خانه و مهدی ملک‌زاده فرزند ملک‌المتکلمین و همسرش خدیجه‌سلطان در زیرزمین خانه بوده است. زیرزمینی که حالا با آواری از آجر و سیمان پر شده است.

میرزا جهانگیر خان شیرازی پسر آقا رجبعلی، مدیر روزنامه «صور اسرافیل» به خاطر نام روزنامه‌اش به صور اسرافیل ملقب گردید. در سال ۱۲۹۲ قمری در شیراز متولد شد. وی به سال ۱۳۱۱ قمری به تهران رفت و در دارالفنون و دیگر مدارس عالیه تهران به تحصیل علوم و فنون جدید پرداخت. در این هنگام بود که نهضت مشروطه‌خواهی آغاز شده بود.

میرزا جهانگیر خان در دوران مشروطه در انجمن‌های سری (انجمن باغ میکده) و مجامع ایرانیان راه یافت. او با سرمایه میرزا قاسم خان تبریزی و همکاری میرزا علی‌اکبر خان قزوینی (دهخدا) روزنامه‌ای به نام به صور اسرافیل چاپ کرد. روزنامه صور اسرافیل با مشکلاتی روبرو شد؛ از آن میان این که چندین بار نویسنده آن را تکفیر کردند و چند بار دفتر روزنامه‌اش را ویران کردند.

نام میرزا جهانگیرخان صور اسرافیل به همراه سید جمال الدین واعظ، ملک‌المتکلمین و سید محمدرضا مساوات در فهرست چهار نفری بود که محمدعلی شاه پیش از به توپ بستن مجلس، درخواست تبعید آنها را از ایران کرده بود،که با ایستادگی مجلس روبرو شد.

پس از به توپ بستن مجلس به همراه گروهی دیگر از مشروطه‌خواهان دستگیر شد و به دستور محمدعلی‌شاه در روز چهارشنبه ۲ تیر/۲۴ جمای الاولی ۱۳۲۶ به همراه ملک‌المتکلمین در باغ‌‌شاه کشته شد. خواهرزاده او نیز در روز به توپ بستن مجلس پس از دلاوری‌های بسیار کشته شد.

در حیاط خانه و در کنار وسایل انبارشده‌ی سرایدار نیز آجرهای ریخته‌شده از سایبانی جمع شده که برای محافظت از قبر دو روزنامه‌نگار ایجاد شده بود تا از نور آفتاب و برف و باران مصون بماند، اما حالا خود بلای جان قبرها شده است. می‌گویند این خانه در گذشته، بزرگتر بوده، اما در سال‌های پیش، بیمارستان لقمان با تصرف بخش‌هایی از آن، اقدام به ساخت‌وساز در اطراف خانه کرده و اکنون فقط مساحتی حدود ۵۰ متر به‌عنوان آرامگاه این پنج نفر باقی مانده است.

در سال‌های نخست، وضعیت قبرها بهتر بود. به مرور زمان و با گودبرداری‌هایی که برای ساخت‌وساز توسط بیمارستان لقمان انجام شد، قبرها ترک برداشتند و حالت شکستگی و فرورفتگی پیدا کردند.

آدرس : تهران – خیابان مخصوص – جنب بیمارستان لقمان – انتهای کوچهٔ شهید ابراهیمی


صوراسرافيل 1 - مقبره صوراسرافيل تهران
صوراسرافيل 2 - مقبره صوراسرافيل تهران
صوراسرافيل 3 - مقبره صوراسرافيل تهران
صوراسرافيل 4 - مقبره صوراسرافيل تهران

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار