gardeshban.ir

کویر یکی از مقاصد جذاب برای گردشگران در فصل پاییز محسوب می شود، از همین رو تورهای گردشگری بسیاری در این حوزه فعالیت می کنند و استقبال بالایی هم از این تورها می شود.
کد خبر: ۲۰۸۸۶
تاریخ انتشار : جمعه ۰۶ دی ۱۳۹۸-1398 October 06
گردشبان (gardeshban.ir) :
مقاصد تفریحی کویری بسیار وجود دارد که شما می توانید به دیدن رمل های شنی، دریاچه های نمک، آسمان پر ستاره و همه زیبایی های کویر نیز بروید. اما ما در این مطلب قصد داریم تا درباره کویر کاراکال در یزد صحبت کنیم. 

کویر کاراکال را با نام کویر صادق آباد هم می شناسند، این کویر از گذشته تاکنون زیستگاه نوعی گربه سان زیبا به نام کاراکال بوده و همین خود دلیل به شهرت رسیدن این کویر در مرکز ایران می باشد. برای اینکه بیشتر با کویر کاراکال در یزد آشنا شوید در ادامه همراه با ما باشید.

آرامش و تفریحات منحصربفرد در کویر کاراکال در یزد/تصاویر

کویرنوردی در کاراکال

همانطور که گفتیم کویر کاراکال در مرکز ایران قرار گرفته و از قدیم زیستگاه یکی از گربه سانان زیبای ایران به نام کاراکال نیز بوده است، اصلا یکی از دلایل شهرت این کویر وجود این گربه نیز می باشد. 

در این کویر شما می توانید از ترکیب رنگ هایی که در آن وجود دارد به نهایت آرامش دسترسی پیدا کنید. در کویر می‌توان با تماشای به هم پیوستن کویر و آسمان به معنای واقعی در افق محو شد. 

کویر منطقه ‌ای اسرارآمیز است که برخلاف ظاهر سخت و خشن آن، از رنگ تا حرکت شن‌های روانش برای بسیاری از گردشگرها جذاب است. کویر کاراکال در یزد به دلیل نزدیکی که به روستای صادق آباد دارد نیز نام دیگر آن کویر صادق آباد است.

کاراکال نام فارسی باستانی گربه ای است که در کویر کاراکال زندگی می کند و همین خود دلیلی نام گذاری این کویر به شمار می رود. البته نام امروزی گربه کاراکال «سیاه گوش» با «منگوله‌گوش» است و این حیوان یکی از ۸ گونه گربه سانانی است که در ایران زندگی می کند، به غیر از ایران این گربه سان در آفریقا هم زیستگاه دارد. 

جالب است بدانید که کاراکال یکی از سنگین ‌ترین و سریع ‌ترین گربه‌ سانان کوچک است و با توجه به مطالعاتی که در  مطالعاتی که بر روی ژنتیک آن صورت گرفته این گربه طلایی آفریقایی و یوزگربه نزدیک ‌ترین خویشاوندانش به شمار می روند. 

به دلیل قدمت حضور کاراکال در ایران از گذشته، کویری با همین نام در زیستگاه این حیوان به یادش نام گذاری شده است و عده زیادی کاراکال را با گربه ‌سان دیگری با نام علمی «لینکس» اشتباه می‌ گیرند. این دو جانور از لحاظ ظاهری شباهت های بسیاری با یکدیگر دارند اما به هیچ وجه یکسان نیستند و برای اثبات آن باید بگوییم که کاراکال حیوان تک زی و به شدت قلمرو طلب است و بیشتر مواقع شب گرد است. 

کاراکال در مناطق خشک قلمرو وسیعی دارد، به‌ طور مثال یک کاراکال ۲۷۰ تا ۱۱۱۶ کیلومتر مربع را تحت قلمروی خود در می ‌آورد و اجازه حضور کاراکال دیگری را نمی‌ دهد.

آرامش و تفریحات منحصربفرد در کویر کاراکال در یزد/تصاویر

معرفی کویر کاراکال در یزد

کویر کاراکال در یزد در دل مرکز ایران قرار گرفته و همانطور که گفتیم نام آن از یک گربه وحشی به نام کاراکال برگرفته شده است. 

ایرانیان با توجه به هوش بالایی که این گربه دارد از آن برای شکار حیوانات مختلف استفاده می کردند. پوشش گیاهی که در این منطقه کویری وجود دارد بسیار ضعیف است و بیشتر از گیاه ماسه پسند هستند. از جمله گونه ‌های گیاهی این منطقه می‌ توان به بوته‌ های  نسیو به ندرت اسکنبیل اشاره کرد. 

در مرز شن ‌زارها و نمک ‌زارهای حاشیه آن هم می ‌‌توان درختچه‌ های گز را دید. از نکات مهم دسترسی به این کویر وجود جاده آسفالت تا خود مقصد است که دسترسی آن را برای همه راحت می ‌کند.

از جمله تفریحات جذابی که در این کویر می توانید انجام دهید شترسواری، سافاری، موتورسواری روی شن های طلایی، غلت خوردن از بالای تپه های شن روان، پیاده روی در نخلستان ها است که هر کدام به تنهایی می توانند برای یک برنامه ی سفر بسیار جذاب و هیجان انگیز باشند. 

همچنین می توانید در اقامتگاه سنتی که در این کویر وجود دارد نیز بمانید و غرق در آسمان پر ستاره کویری شب شوید. به گردشگرانی که علاقه زیادی به زیبایی ‌ها و سکوت کویری دارند، سفر به کویر کاراکال به شدت توصیه می ‌شود، مهمترین دستاوردی که گردشگران این مقصد به دست می آورند آرامش و سکوتی است که در این کویر وجود دارد. چرا که کویر منبع سکوت و آرامش است. 

سکوت کویر، آسمان پرستاره شب‌های کویر، دنیای ناشناخته و گاه وهم‌انگیز کویر، تنها بخشی از ویژگی ‌های این سرزمین‌ شنی است. کویر کاراکال در یزد هم به دلیل دوری از مراکز پر سر و صدا مثل شهرهای بزرگ، آرامش و سکوت خاصی حکم‌ فرما است.

تماشای نخلستان ها و شب های پرستاره کویری

کویر کاراکال در یزد همانند سایر کویرهای توریستی ایران محیط مناسبی برای تفریحات خاص دارد، نخلستان و تپه های شنی بسیار زیبایی وجود دارد که می توانید آن ها را تماشا کنید. 

شب‌ نشینی در آسمان پرستاره کویر و لذت از یک چای ذغالی از جمله لذت ‌های خوب در کویر در شب هم،‌ می ‌تواند در این منطقه تجربه شود. 

کویر کاراکال در یزد حیات وحش جذابی هم دارد که فرصت بازدید از پرنده‌ها و حیوانات کویری را برای گردشگران فراهم می آورد.

بازدید از خانه وحشی بافقی

دیگر جاذبه ی گردشگری که در مسیر کویر کوراکال در یزد می توانید آن را مشاهده کنید خانه ی وحشی بافقی است که از قرن دهم هجری قمری در این منطقه باقی مانده است. این خانه با معماری زیبا و خاصی که دارد از جمله آثار ملی ایران است که در مسیر رسیدن به این کویر قرار دارد. سالانه گردشگران زیادی هستند که برای بازدید از خانه ی وحشی بافقی به سمت این کویر سفر می کنند.

آرامش و تفریحات منحصربفرد در کویر کاراکال در یزد/تصاویر

آب انبار و حمام کاکامیر

از دیگر جاذبه هایی که در کویر کوراکال در یزد آب انبار و حمام کاکامیر است که از بزرگترین آب انبارهای بافق به شمار می رود. حجم آب این آب انبار ۲۵۰ مترمکعب است و با پوشش آجری گنبدی شکلی که دارد بسیار زیبا و باشکوه در دل زمین در عمق چهار متری نیز قرار دارد.

قلعه باقرآباد در بافق

در فاصله ی ۲ کیلومتری کویر کوراکال در یزد قلعه ای به نام باقرآباد است که در شهرستان بافق درست جایی که کویر کاراکال در یزد قرار دارد. این قلعه یکی از دژهای تاریخی یزد است که به راحتی می توان از بالای شن های روان کویر را مشاهده کنید. 

قلعه باقرآباد، دژی است متعلق به دوره‌ی قاجار است که به دستور عبدالرحیم خان فرزند محمد تقی خان بافقی به منظور پناه گرفتن مردم در برابر خطرات احتمالی و همچنین انبار کردن غلات ساخته شد. 

قلعه باقرآباد در بافق دارای ۴۵ اتاق و دو برج نگهبانی، ۳ جایگاه برای سنگ اندازها و ۱۰ جایگاه برای تیراندازها وجود دارد که به یک قلعه منحصر به فرد نیز تبدیل شده است. تپه‌ های شن‌ های روان که با وسعت بیش از ۱۵۰۰ هکتار و ارتفاع بیش از ۵۰ متر در نوع خود رکوردار یکی از بزرگ ‌ترین تپه‌ های شنی ایران هستند.

آرامش و تفریحات منحصربفرد در کویر کاراکال در یزد/تصاویر

مجموعه رفاهی شهید برزگری

یک مجموعه رفاهی به نام شهید برزگری در کنار کویر کاراکال تاسیس شده است که گردشگران این مقصد می توانند خدمات مناسب و رفاهی خوبی را دریافت کنند. این گردشگاه اتاقها و سوئیت های مناسبی را برای گردشگران فراهم می آورد همچنین سرویس بهداشتی،‌ حمام و پارکینگ هم از سایر امکانات این مجتمع رفاهی هستند که علاوه بر آن ها از پرواز با چتر پاراسل، والیبال ساحلی، مکان مناسب برای حمام افتاب، زمین بدمینتون، تورهای ریگ ‌نوردی و رصد آسمان شب می باشد.

کمپ شهید برزگری

برای این که به کویر کاراکال در یزد دسترسی داشته باشید ابتدا باید به سمت شهر یزد بروید، سپس جاده کویری را که تقریبا در ۱۰۰ کیلومتری به سمت شهر بافق است را نیز طی کنید. 

اواسط بلوار شهر بافق باید به سمت چپ بپیچید و با طی کردن مسافتی حدود ۱۵ کیلومتر تا در نهایت به روستای صادق آباد که کویر کاراکال در آن قرار دارد برسید. در حین راهی که به سمت کویر کوراکال می روید می توانید بقایای یک قلعه قدیمی را که در حال بازسازی است را مشاهده کنید. همچنین در این منطقه نخلستان‌های بزرگی وجود دارد که بازدید از آن‌ها در کنار درختان بی‌شمار انار و پسته خالی از لطف نیست.


نکات مهم برای کویری گردی

فاصله در کویرها معمولا بسیار گول زننده هستند. مثلا شاید شما نقطه ای را ببینید و با خود خیال کنید که تنها ۲۰۰ متر تا شما فاصله دارد، در حالی که فاصله اصلی آن شاید نزدیک به ۱ کیلومتر باشد.

اگر شما تکی یا به صورت گروهی کوچک سفر می کنید، از نکات مهم سفر به کویر این است که مکان، زمان حرکت و زمان بازگشتتان را به افرادی قابل اطمینان بگویید.

در پیاده روی در کویر و حتی به طور کلی در همه نوع فعالیت های طبیعت گردی باید آرام راه رفتن شبیه افراد مسن را امتحان کنید.

آب به مقدار کافی همراه خودتان ببرید چرا که تشنگی اجازه ادامه ی حرکت را به شما نمی دهد.
حتما با مفهوم طوفان شن آشنا هستید، پس یکی از لوازمی که باید همراه داشته باشید شال گردن است تا بتونید جلوی دهانتان را بپوشانید.

حتی اگر خیلی به خود در رابطه با مسیر مطمئن هستید، اما این لوازم حتما باید در سفر به کویر همراهتان باشد تا اگر راه را گم کردید، مسیر را پیدا کنید.

نسبت به تعداد روز سفر، کوله یک روزه یا چند روزه داشته باشید. در کوله بهتر است لباس هایتان را به صورت لوله شده بگذارید تا فضای کمتری اشغال کند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار