gardeshban.ir

شورای عالی انقلاب فرهنگی درحالی ۱۰ مناسبت جدید را به تقویم رسمی کشور اضافه کرده که برخی از آن‌ها پیش از این مصوبه، برای خود روزی جهانی داشتند اما در ایران هم گرامی داشته می‌شدند، مثل «روز گردشگری» که ۲۷ سپتامبر در تقویم جهانی به نام آن است و حالا پنجم مهرماه در تقویم رسمی ایران هم‌نام آن شده است.
کد خبر: ۲۰۸۸۹
تاریخ انتشار : جمعه ۰۶ دی ۱۳۹۸-1398 October 06
گردشبان (gardeshban.ir) :
محمدابراهیم لاریجانی ـ مدیرکل بازاریابی و تبلیغات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ که پیگیر ثبت چنین روزی در تقویم ملی بوده است، درباره فرایند آن ‌توضیح داد: با آن‌که ۲۷ سپتامبر در جهان به نام روز گردشگری شناخته می‌شود و سال‌ها ست همزمان با آن در ایران مراسم و جشن‌هایی برگزار می‌شد، اما در تقویم رسمی کشور چنین عنوان و یا روزی وجود نداشت و چون ما هر سال درگیر گرامی‌داشت این روز همزمان با مناسبت جهانی آن بودیم، از پیگیری برای ثبت آن در تقویم رسمی کشور غافل مانده بودیم.

او ادامه داد: ۲۲ مردادماه سال ۹۷ با دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور مکاتباتی داشتیم تا با توجه به اهمیت گردشگری و اثرات سیاسی، اجتماعی  و اقتصادی آن و همچنین اثرگذاری در رونق صنایع دستی، حفظ میراث فرهنگی و حفاظت پایدار، روزی به نام گردشگری در تقویم رسمی کشور همزمان با روز جهانی آن ثبت شود. متعاقب آن، شورای فرهنگ عمومی فرمی را فرستاد تا درباره اهمیت و ضرورت‌های چنین درخواستی، اطلاعات داده شود.

لازم بود یک روزِ تقویم به نام گردشگری شود تا توجه مقامات در سطوح عالی و حتی افکار عمومی به گردشگری جلب شود در این فرم که شورای فرهنگ عمومی کشور برای اداره کل بازاریابی و تبلیغات گردشگری فرستاد، این اطلاعات ثبت شده است؛ 

عنوان پیشنهادی: «روز ملی گردشگری»، روز پیشنهادی: «پنجم مهر همزمان با ۲۷ سپتامبر روز جهانی گردشگری»، پیشنهاد دهنده: «معاونت گردشگری»، هدف از نامگذاری: «تبیین جایگاه گردشگری در عرصه ملی، ایجاد همگرایی در بین مسؤولان نسبت به مقوله گردشگری، تقویت گردشگری به عنوان یکی از مولفه‌های ملی، ایجاد و تقویت عزم ملی در حوزه گردشگری، تجلیل از فعالان عرصه گردشگری در سطح ملی»، ضرورت نامگذاری: «ضرورت توجه به این مقوله از طریق نامگذاری یک روز خاص، تبیین ضرورت توجه به مقوله گردشگری در سطح مدیریت کلان کشور به عنوان مقوله‌ای میان بخشی، ضرورت اهتمام جدی مسؤولان نسبت به اهمیت و کارکرد نهاد گردشگری، گستره وسیع موضوع گردشگری در سطح کشور و محدود نبودن به یک منطقه جغرافیایی خاص، اهمیت گردشگری به عنوان یکی از ابزارهای مهم در تقویت توسعه پایدار و حفظ و گسترش میراث فرهنگی و اصالت‌های بومی و سنتی، تاثیرگذاری حوزه گردشگری در کیفیت زندگی قشرهای مختلف مردم، ارزش و اعتبار مقوله گردشگری به عنوان جایگزین اقتصاد نفتی و اهمیت آن در حوزه اقتصاد مقاومتی، جایگاه ایران به لحاظ ظرفیت‌های گردشگری و تنوع وسیع جاذبه‌ها در سطح کشور و ارج نهادن جایگاه گردشگری و برجسته کردن آن در سطح افکار عمومی»، برنامه‌های پیشنهادی برای این روز: 

«برگزاری مراسم بزرگداشت روز ملی گردشگری، تجلیل از فعالان حوزه گردشگری، رونمایی از تمبر یادبود روز ملی گردشگری با حضور رییس‌جمهور و بزرگداشت این روز همزمان با استان‌ها با برنامه‌های متنوع»، تلاقی و تشابه با روزها و مناسبت‌های دیگر: «شسکت حصر آبادان در عملیات ثامن‌الائمه در سال ۱۳۶۰»، نامگذاری مشابه در سطح جهانی و روزهای تعیین شده در داخل کشور: «۲۷ سپتامبر روز جهانی گردشگری».

لاریجانی ادامه داد: شورای فرهنگ عمومی در ۳۰ مردادماه سال ۱۳۹۷ در نامه‌ای اعلام کرد که ثبت «روز ملی گردشگری» در تقویم ملی در دستور کار این شورا قرار گرفته و در جلسات آتی مطرح خواهد شد. در این مدت ما نیز پیگیری‌ها و جلسات متعدد داشتیم. در تاریخ ۳۰ شهریورماه همزمان با تبدیل سازمان به وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مکاتبه دیگری با این شورا داشتیم تا در ثبت این روز تعجیل کنند و بتوانیم در پنجم مهرماه جشن بهتری برگزار کنیم که پاسخ دادند ‌اول مردادماه امسال در شورای فرهنگ عمومی کشور ثبت روزی به نام گردشگری در تقویم رسمی تصویب شده و با قید فوریت به شورای عالی انقلاب فرهنگی فرستاده شده که پس از صدور مصوبه به معاونت گردشگری ابلاغ می‌شود که سرانجام سوم دی‌ماه شورای انقلاب فرهنگی آن را مصوب کرد.

مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری درباره اثرات و ضرورت ثبت چنین روزی در تقویم رسمی کشور، اظهار کرد: اضافه بر اهداف و ضرورت‌هایی که به شورای فرهنگ عمومی کشور گفته شد، لازم بود روز گردشگری در تقویم رسمی کشور ثبت شود تا توجه و اهتمام مقامات در سطوح عالی و حتی افکار عمومی به گردشگری جلب شود، هرچند که روزی جهانی برای آن وجود داشته باشد.

وی افزود: بسیاری از مردم توجهی به مناسبت‌های بین‌المللی ندارند و تقویم ملی معیار مهمی برای آن‌ها است، با این علم جلب توجه افکار عمومی به موضوع گردشگری برای ما اهمیت زیادی داشت و اختصاص ندادن یک روز ویژه به گردشگری در تقویم رسمی کشور، غفلتی چندین ساله به شمار می‌آمد.

لاریجانی گفت: این روز در تقویم رسمی ایران مطابق با روز جهانی آن است، گرچه می‌توانست مجزا و همراه با پسوند و پیشوند اضافی مثل گردشگری و زیارت، گردشگری سلامت و یا انواع دیگر باشد، ولی این اتفاق نیافتد. ممکن بود با اضافه شدن هر یک از این واژه‌ها بخشی از مخاطبان خود را از دست بدهیم، ضمن این‌که گردشگری موضوعی بین‌المللی با مخاطبانی جهانی است و انتخاب یک واژه کلی همه انواع آن را در برمی‌گیرد.

او اضافه کرد: ۲۷ سپتامبر به عنوان روز جهانی گردشگری با منطق درستی انتخاب شده است؛ در این تاریخ، فصل سفر به مناطق سردسیر تمام می‌شود و زمان سفر به مناطق گرمسیر فرا می‌رسد. چنین استدلالی برای ثبت روز ملی گردشگری در تقویم رسمی ایران، کاملا با جغرافیا و نیاز کشور ما هماهنگ است. ما سال‌هاست طرح تعطیلات زمستانی را پیگیری می‌کنیم اما به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم، شاید اختصاص چنین روزی با این استدلال بتواند به تصویب طرح تعطیلات زمستانی کمک کند.

سال‌هاست طرح «تعطیلات زمستانی» را پیگیری می‌کنیم اما به نتیجه نرسیده‌ایم، شاید ثبت روز ملی گردشگری در تقویم رسمی کشور به تصویب این طرح  کمک کندمدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری درباره جایگاه افکار عمومی در گرامی‌داشت روز ملی گردشگری پس از ثبت آن در تقویم با توجه به این‌که در گذشته برنامه‌های این مناسبت غیرمردمی و بیشتر حالتی تشریفاتی و دولتی داشت، اظهار کرد: ثبت روز ملی گردشگری در تقویم رسمی کشور یک گام رو به جلو است. هرچند که ما قبل از این همزمان با روز جهانی در پنجم مهرماه مراسمی را به این مناسبت برگزار می‌کردیم، اما پس از انتقاد رسانه‌ها به رویکرد تشریفاتی آن، از سال گذشته به همه استان‌ها ابلاغ کردیم در تدوین هر گونه برنامه مناسبتی روز جهانی گردشگری، استفاده و سلیقه عموم مردم درنظر گرفته شود و از هر گونه برنامه تشریافتی و دولتی در سالن‌های سرپوشیده پرهیز شود.

لاریجانی گفت: از تاثیر این دستور در برنامه‌های روز گردشگری سال گذشته گزارش دقیقی ندارم اما انتقاد رسانه‌ها را به جشن‌های تشریفاتی و غیرمردمی این مناسبت قبول دارم و در بخشنامه سال گذشته هم به این موضوع توجه شد. بیشتر استان‌ها یک جشن مردمی برگزار کردند، برخی موزه‌ها، هتل‌ها و رستوران‌ها نیز به این مناسبت تخفیف‌هایی دادند. چنین اقداماتی باید تقویت شود. مخصوصا حالا که یک روز از تقویم رسمی کشور به گردشگری اختصاص داده شده است. زمانی که این روز جهانی بود مخاطبان خاصی همچون آژانس‌دارها، هتلدارها و راهنمایان تور داشت اما حالا که در سطح ملی به آن نگاه شده باید نیاز مردم در آن تجلی یابد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار