gardeshban.ir

با اینکه اغلب گردشگران و توریست های جهان بیشتر فصل های گرم سال نظیر بهار و تابستان را برای سفر و ماجراجویی خود مناسب می دانند، اما نباید از شگفتی های موجود در مسافرت های زمستانی غافل شویم!
کد خبر: ۲۰۹۰۳
تاریخ انتشار : جمعه ۰۶ دی ۱۳۹۸-1398 October 06
گردشبان (gardeshban.ir) :
در فصل زمستان سفر کردن به اقصی نقاط داخلی و یا خارج از کشور از جذابیت های منحصر به فردی برخوردار است و تنها کسانی می توانند از لذت های باور نکردنی و طبیعت بکر این برهه زمانی از سال استفاده کنند که در وهله اول سطح آگاهی خود را در خصوص مراحل ایمن سازی مناسب برای انجام یک سفر زمستانی مطلوب ارتقاء دهند. توجه داشته باشید با اینکه امروزه می توان به سادگی و با استفاده از انواع و اقسام وسایل نقلیه به گشت و گذار در تمامی فصول سال از جمله سردترین فصل سال؛ یعنی زمستان پرداخت اما مجله گردشگری همگردی قصد دارد تا در این مطلب شما را با تعدادی از مهمترین نکات سلامت و بهداشت سفر در فصل زمستان آشنا نماید تا فارغ از اقامتتان در هتل ها و یا مهمانخانه های متنوع، بتوانید با سالم نگه داشتن شرایط پیرامون خود، مانع از بروز بیماری و مشکلات شایع این فصل در خود و دیگر همسفرانتان شوید. 


استفاده از لباس های مناسب

یکی از مهمترین نکات سلامت و بهداشت سفر در فصل زمستان، استفاده از لباس های گرم و زمستانی است که البته باید با توجه به دمای هوای شهر و دیاری که قصد انجام سفر به آن را کرده اید به این موضوع توجه نمایید. برای حفظ سلامتی در درجه اول بایستی از البسه ای باکیفیت و گرم کننده در فصل زمستان بهره گیری کنید که البته استفاده از این نوع لباس ها با توجه به حجم و وزن آن ها در شرایط مسافرتی و غیر مسافرتی کاملا متفاوت از هم است! در مواقع سفر بهتر است همواره به فکر برداشتن لباس هایی باشید که در عین گرم بودن از وزن سبک و حجم کمی نیز برخودار هستند تا هم سبب جلوگیری از نفوذ سرما در بدنتان شوند و هم به هنگام جا به جایی دست و پا گیر نباشند و آزادی حرکتی را از شما سلب نکنند.

بهترین نوع لباس پوشیدن در فصل زمستان استفاده از پوششی سه لایه اما با البسه ای سبک و گرم است که لایه اول سبب جذب تعرق بدن شما، لایه دوم سبب خشک کردن رطوبت بدنی تان و لایه سوم نیز مانع از نفوذ مستقیم سرما و همچنین خیس شدن شما در زیر بارش نزولات آسمانی خواهد شد. شایان به ذکر است که لایه سوم پوشش شما حتما باید ضدآب باشد و از جنس پنبه ای 100% نیز نباشد زیرا پنبه و سایر الیاف طبیعی در جذب رطوبت فوق العاده توانا هستند. همچنین ناگفته نماند که از کلاه و دستکش نیز بهتر است در طول سفرتان استفاده نمایید. همچنین از پوشیدن کفش های عاج دار نیز استفاده کنید تا به هنگام راه رفتن هم تعادل خود را حفظ کنید و هم از لیز خوردنتان که سبب به خطر افتادن سلامتی تان در طول سفر خواهد شد، اجتناب کرده باشید.

انجام تحرکات بدنی مناسب در طول مسافرت های زمستانی

شاید در نگاه اول تعدادی از شما مخاطبان عزیز فکر کنید که منظور ما از بیان کردن جمله "انجام تحرکات بدنی" همان ورزش کردن در طول سفر باشد، البته خیلی هم بی راه فکرتان را به سمت این موضوع نبرده اید و باید بگوییم تا حد زیادی درست فکر کرده اید! واقعیتش را بخواهید همه آدم های جهان برای ایجاد تغییر و تحولات مثبت بر روی روند زندگی خود نیاز به جا به جایی و حضور در محیط های تازه ای دارند که تاکنون موفق به تماشا و لذت بردن از آن نشده اند. برای این امر همه گردشگران و مسافران دنیا می توانند منتظر آمدن فصل بهار و تابستان که اصولا های سیزن تمام کشورهای این کره خاکی نیز به حساب می آید، باشند و مسافرت خود را در این دو فصل محبوب سال انجام دهند اما در این بین کسانی هم هستند که تنها عاشق گشت و گذار در فصل زمستان و شرایط جوی مخصوص به آن می باشند که به عنوان نکته اول از سری نکات سلامت و بهداشت در سفر فصل زمستان به چنین گردشگران جسوری باید بگوییم شرط اول لذت از سفر زمستانی، داشتن سلامت جسمانی مطلوب در حین مسافرتتان است.

برای اینکه میزان سلامت و تندرستی خود را در سطح قابل قبولی قرار دهید که هم خیلی زود احساس سرما نکنید و هم در برابر هر نوع میروب و باکتری بدنتان فورا از خود ضعف نشان ندهد، هیچ راهی بهتر از انجام تحرکات بدنی مکفی در حین مسافرت ندارید. برای این کار لازم نیست همچون شرایط باشگاهی که در آن به انجام تمرینات بدنسازی و تقویت جسمانی خود می پردازید، عمل کنید و تنها کافی است با پوشیدن لباس هایی سبک اما گرم به انجام یک دوی نرم و یا پیاده روی تند به مدت 30 دقیقه حداقل به صورت یک روز در میان در هر شهر و مقصدی که به آن سفر کرده اید، بپردازید تا هم سلامت جسمانی خود را تضمین نمایید و هم از حال و هوای روحی بهتری نیز خود را بهره مند سازید. پیشنهاد می کنیم برای انجام این کار حتما همسفرانتان را نیز با خود همراه کنید.

از مصرف مواد غذایی مغذی غافل نشوید!

نکته بعدی که باید حتما در سفرهای زمستانی خود به آن توجه لازم را داشته باشید، بهره گیری از مواد غذایی مغذی نظیر: انواع سبزیجات، میوه جات، دانه های خوراکی مغذی و غیره است. فراموش نکنید که شما در حال انجام سفر به یک مقصد ناآشنا و انجام یک ماجراجویی جذاب و کم نظیر برای خود هستید. به همین خاطر باید در انتخاب غذا و خوراکی هایی که قصد استفاده از آن ها را کرده اید، دقت زیادی داشته باشید؛ مثلا همیشه سعی کنید با فرا رسیدن فصل زمستان و سرمای همیشگی آن از خوردن غذاهای چرب و حجم آور امتناع کنید و در عوض از غذاهای مقوی و مغذی همچون دانه های خوراکی که سبب ایجاد انرژی مضاعفی در بدنتان می شوند، استفاده نمایید. لازم به ذکر است که بهترین گزینه برای خورد و خوراکتان در یک سفر زمستانی استفاده از انواع و اقسام نوشیدنی ها و غذاهای گرم و رقیق همچون سوپ ها هستند.

عدم خودداری از مصرف آب فراوان

احتمالا شما نیز تاکنون این حس را تجربه کرده اید که در فصل سرما و سرد سال احتیاج بدن به مصرف آب کمتر از مواقع دیگر خواهد شد که البته باید بگوییم این تنها یک حس است و به گفته محققان بدن ما انسان ها حتی در کولاک های شدید کوهستانی نیز به مصرف آب کافی نیاز مبرم دارد. از طرفی نباید فراموش کنید که همین نوشیدنی ساده و بی مزه سبب ایجاد تغییرات شگرفی در داخل بدن ما می شوند و به گردش بهتر خون در قسمت های مختلف بدنمان که اتفاقا نکته مهمی از سری نکات سلامت و بهداشت سفر در فصل زمستان نیز به حساب می آید، یاری می کند. همگردی های عزیزی که علاقه مند به انجام سفر در فصل زمستان هستند و فکر می کنند به دلیل نزول باران و برف در نقاط بسیاری از جهان خیلی نیاز به همراه داشتن منابع آبی کافی در طول مدت زمان مسافرتشان نیست، باید به این موضوع توجه داشته باشند که اتفاقا یکی از دلایل اصلی بیماری ها و مسمومیت ها و همچنین ناقل های مهم در انتقال باکتری ها و میکروب ها در فصل زمستان، استفاده از آب های ناسالم برای نوشیدن و رفع تشنگی به حساب می آید که توصیه می کنیم بری جلوگیری از بروز چنین خطراتی تی المقدور از بطری های آب معدنی در طول سفر زمستانی بهره بگیرید.

توجه به سلامت و بهداشت بدن

و اما مورد آخر از سری نکات سلامت و بهداشت سفر در فصل زمستان این است که شما در هر لحظه از مسافرتتان دقت کافی به ایمن سازی بدن خود داشته باشید. فراموش نکنید زمستان فقط نماد برف و سرما نیست و مطابق آمار به دست آمده بیشترین میزان بیماری، سرماخوردی، سرمازدگی و غیره به این فصل از سال اختصاص پیدا کرده است. با تمام این اوصاف همه ساله با فرا رسیدن فصل سرد سال تعداد قابل توجهی از گردشگران ایرانی حاضر به انجام سفر به اقصی نقاط میهن عزیزمان هستند که چنین افرادی می توانند با توجه به نکاتی ساده میزان لذت خود از ترتیب دادن مسافرتی زمستانی را چندین برابر کنند! استفاده از مکمل های غذایی و استاندارد، نوشیدنی های گرم، همراه داشتن یک جعبه کمک های اولیه و یا قرص های مهمی همچون: قرص ضد حساسیت، قرض سردرد، قرض ضد تهوع و همچنین قرض سرماخوردگی و مسکن ها نیز از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه داشت.

همچنین از قلم نیافتد که شستن مداوم و پیوسته دست ها با آب و صابون و یا دیگر مواد ضد عفونی کننده در طول سفر در کنار استحمام های مرتب از جمله کارهایی است که سلامت شما و بهداشت بدنتان را در هنگام مسافرتتان تضمین می کند و مانع بزرگی در برابر عوامل بیماری زا موجود در محیط و وارد نمودن آسیب های روحی به حساب خواهد آمد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار