gardeshban.ir

گزارش/
پایگاه خبری «لایو ساینس» به مناسبت نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۱۹، فهرستی از ۱۰ اکتشاف برتر حوزه باستان‌شناسی سال ۲۰۱۹ منتشر کرده است.انباری از مومیایی‌های کاهنان مصر باستان،‌ دیواری عظیم در غرب ایران و کلان‌شهر باستانی واقع در فلسطین اشغالی فقط تعداد کمی از اکتشافات‌ حیرت‌آور حوزه باستان‌شناسی در سال ۲۰۱۹ هستند.
کد خبر: ۲۰۹۴۵
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۸-1398 October 08
گردشبان (gardeshban.ir) :
انباری از مومیایی‌های کاهنان مصر باستان،‌ دیواری عظیم در غرب ایران و کلان‌شهر باستانی واقع در فلسطین اشغالی فقط تعداد کمی از اکتشافات‌ حیرت‌آور حوزه باستان‌شناسی در سال ۲۰۱۹ هستند. در ادامه فهرستی مختصر از بزرگترین اکتشافات حوزه باستان‌شناسی سال ۲۰۱۹ را مشاهده می‌کنید:

کشف گورستان ۱۷۰۰ ساله رومی


اکتشاف‌های سال ۲۰۱۹ با کشف یک گورستان ۱۷۰۰ ساله رومی در روستایی واقع در  «سافک» یکی از شهرستان‌های انگلستان آغاز شد. باستان‌شناسان در این مکان به بقایای ۱۷ اسکلت که سرهایشان از تنشان جدا شده و در میانه پاهایشان قرار داده شده بود، برخوردند. به نظر می‌رسد سرهای این اجساد پس از مرگشان از تنشان جدا شده‌اند.

هیچ بنای یادبود مخصوصی در کنار استخوان‌های این افراد یافت نشد. علت دقیق نحوه قراردادن اجساد این افراد هنوز مشخص نیست. یک فرضیه آن است که در گذشته مردم فکر می‌کردند سر، ظرف روح است و برای رها کردن روح باید سر را از بدن جدا کرد.

رنگین‌ترین مقبره کشف‌شده مصری 


یک تیم محقق از مؤسسه مصر شناسی چک‌واسلواکی در جریان کاوشی برای کشف مجموعه تدفینی «جدکارع ایسسی»- فرعون دودمان پنجم مصر باستان -  به مقبره‌ای رنگ‌آمیزی شده متعلق به فردی عالی رتبه دوران پادشاهی کهن مصر برخوردند. اعضای این تیم تحقیقاتی پس از عبور از تونل‌های باریکی که به مجموعه‌ای اتاق‌ها منتهی می‌شد. زمانی که وارد این اتاق شدند نوشته‌های «‌هیروگلیفی» دیدند که بر روی دیوارهای مقبره نقش بسته بود که نشان می‌داد مردی به نام « Khuwy»‌ در این مقبره دفن شده است. نوشته‌های «‌هیروگلیبف» این مقبره همچنین به منسب و القاب مختلف این فرد اشاره کرده بود. بر روی دیوارهای این مقبره در کنار نوشته‌های «هیروگلیف» نقاشی‌های رنگارنگی وجود داشت که پس از گذشت ۴,۳۰۰ هنوز سالم باقی مانده‌اند. یکی از این نقاشی‌های دیواری خود «Khuwy» را درحالی به تصویر می‌کشد که پشت میزی مملو از میوه، نوشیدنی و انواع پیشکش‌ها نشسته است. به نظر می‌رسد این میوه‌ها و نوشیدنی‌ها نمادی از نیازهای صاحب مقبره در دنیای پس از مرگ باشد. به‌گفته سرپرست این تیم باستان‌شناسی،‌ صحنه‌های نقاشی‌شده این مقبره بسیار غیرمعمول هستند. کیفیت بالای نقاشی‌های دیواری این مقبره و شباهت طراحی آن به هرم «جدکارع»  نشان می‌دهد مالک این مقبره، مقام مهمی را در دربار سلطنتی مصر باستان داشته است.

کشف جمجمه انسان‌های خردمند در یونان 


 باستان‌شناسان جمجمه‌ای ۲۱۰,۰۰۰ ساله در غاری واقع در جنوب یونان کشف کردند که به «انسان‌های خردمند» تعلق دارد. محققان معتقدند جمجمه‌ای که در این غار کشف شده است،‌ قدیمی‌ترین نمونه از جمجمه یک «‌انسان خردمند» ‌است که تاکنون در جایی خارج از آفریقا پیدا شده است. بر اساس این اکتشاف می‌توان نتیجه رفت انسان‌های امروزی گذشته بسیار زودتر از آنکه پیشتر تصور می‌شد آفریقا را ترک کرده بودند.

اکتشاف بزرگ در «دره‌ی پادشاهان»


در یازدهم اکتبر سال ۲۰۱۹،‌ باستان‌شناسان از مجموعه‌ای اکتشاف در «دره‌ی پادشاهان» جایی که اشراف‌زادگان و اعضای خاندان سلطنتی مصر باستان حدود ۳۰۰۰ سال پیش در آن دفن شده‌اند، ‌خبر دادند. بقایای دو مومیایی و ‌تعدادی کارگاه و انبار، نتایج کاوش‌های باستان‌شناسان مصری در این منطقه بودند. باستان‌شناسان به محوطه‌ای ۵ متری در نزدیکی این مجموعه کارگاه‌ها برخورند که به عنوان انباری برای نگهداری ابزار و لوازم مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

در این بین چندین بنای مختلف که برای پخت نان، ساخت ظروف سفالین و ذخیره آب مورد استفاده قرار می‌گرفتند نیز کشف شده است. دو حلقه که بر روی یکی از آن‌ها نام «آمن هوتپ سوم» حکاکی شده است و حلقه دیگری که احتمالا به ملکه تعلق داشته نیز کشف شد. مقبره «آمن هوتب سوم»‌ در بخش غربی این دره واقع شده است.

در بخش شرقی دره پادشاهان  و در نزدیکی مقبره «رامسس سوم» نیز ۱۰ تکه سفالین که نوشته‌هایی به خط «هیروگلیف» بر روی آن نقش بسته است، کشف شد.

کشف بقایای ۴۰ کلبه کوچک متعلق به  ۳,۳۰۰  سال گذشته که در نزدیکی مقبره «رامسس هفتم»‌ قرار دارند و به عنوان انباری برای نگهداری ابزار مورد استفاده قرار می‌گرفتند نیز از دیگر نتایج  این تیم تحقیقات باستان‌شناسی است.

همچنین اکتشافات بیشتری در نزدیکی مقبره «حتشپسوت» - فرعون زن -  رخ داد. بقایای دو مومیایی زن و تعدادی مجسمه‌ که به شکل انسان ساخته شده‌اند در این مکان کشف شدند.

کلان‌شهر متعلق به عصر برنز 


این کلان‌شهر ۵ هزار ساله که  به اوایل عصر برنز تعلق دارد، در منطقه‌ای واقع در سرزمین‌های اشغالی فلسطین کشف شد. این شهر ۶۵۰ هزار مترمربعی زمانی خانه حدود ۶۰۰۰ نفر بوده و  شامل استحکامات، یک معبد مذهبی و قبرستان می‌شود.  میلیون‌ها تکه ظروف سفالین و سنگی در کنار بقیای یک معبد عظیم مملو از استخوان حیوانات سوزانده شده و مجسمه‌های کوچک سفالین در این شهر باستانی کشف شد. یکی از مجسمه‌های کشف شده به شکل انسانی ساخته شده که اثر مُهر بر روی سرش دیده می‌شود و دست‌هایش را رو به آسمان بالا برده است.

 جاده دوران «پونتیوس پیلاطس» 


باستان‌شناسان در سال ۲۰۱۹ به شواهدی دست‌ یافتند که نشان می‌داد «پونتیوس پیلاطس» - والی «یهودیه»‌ که بیشتر برای محاکمه عیسی مسیح شهرت دارد – خیابانی عظیم در «اورشلیم» بنا کرده که طولش به ۶۰۰ هزار متر می‌رسید. این خیابان قصری به نام «برکه سلوان»  را که مسافران می‌توانستند با توقف در آنجا استراحت کنند و از آب تازه استفاده کنند، به  «کوه معبد» متصل می‌کرده است.

محققان معتقدند این جاده به دستور «پیلاطس» ساخته شده است؛ چرا که سکه‌هایی که زیر این خیابان‌ کشف شده است به ۳۰ الی ۳۱ میلای یعنی زمانی که «‌پیلاطس»‌ والی «یهودیه» ‌بود تعلق  دارند.

انباری از تابوت کاهنان


۳۰ تابوت رنگین چوبی درحالی در «‌دره پادشاهان» کشف شدند که مومیایی چندین مرد، زن و کودک در آن‌ها قرار داشتند. باستان‌شناسان معتقدند این تابوت‌های سه‌هزارساله به اعضای خانواده یک کاهن بلندمرتبه تعلق دارند.

با این که تابوت‌ها برای مدت طولانی دفن شده بودند، اما تصاویر رنگی پرندگان و گل‌هایی که بر روی تابوت‌ها نقاشی شده‌، هنوز سالم باقی مانده‌اند. شواهد حاکی از آن است که  نقاشی‌های روی تابوت‌ متعلق به یک کودک، ناتمام باقی مانده است.

این تابوت‌ها در شهر الاقصر در جنوب کشور مصر کشف شده است و بزرگترین کشف در نوع خود در یک قرن اخیر محسوب می‌شود.

باستان‌شناسان مصری از این اکتشاف به عنوان «انبار کاهنان» ‌یاد می‌کنند.

کشف بزرگ بریتانیا 


اکتشاف قبر ۲۲۰۰ ساله یک مرد حدودا ۴۰ ساله به همراه سپری برنزی و بقایای یک ارابه و دو اسب به عنوان یکی از مهم‌ترین اکتشاف‌های باستان‌شناسی بریتانیا شناخته می‌شود که تاکنون رخ داده است. بقایای چند بچه خوک که به عنوان بخشی از مراسم تشریفاتی تدفین قربانی شده‌ بودند و تعدادی اثر باستانی مخصوص مقبره از جمله یک سنجاق‌سینه نیز در این محل از زیر خاک بیرون کشیده شد.

همچنین ارابه‌ای که همراه این جنگجو کشف شده، ‌نخستین ارابه در نوع خود محسوب می‌شود که تاکنون در این منطقه از بریتانیا کشف‌ شده است.

باستان‌شناسان معتقدند قدمت این مقبره به ۳۲۰ تا ۱۷۴ پیش از میلاد زمانی که قبیله «سلت‌ها» بر جزایر بریتانیا حکم‌فرمایی می‌کردند، بازمی‌گردد.

سپر ۲,۲۰۰ ساله متعلق به جنگجوی عصر آهن چندی پیش با موفقیت مرمت شد و «یورک‌شایر پست» از آن به عنوان «مهم‌ترین اثر باستانی مربوط به «سلت‌ها» که در هزاره اخیر در بریتانیا کشف شده»‌، یاد کرد.

دیوار عظیم


باستان شناسان با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای بقایای یک دیوار سنگی را در غرب ایران به طول ۱۱۵ کیلومتر (۷۱ مایل) شناسایی کردند.

بقایای این دیوار در منطقه سر پل ذهاب در غرب ایران شناسایی شده و شامل یک میلیون متر مکعب سنگ است که ساخت آن نیازمند نیروی کار، زمان و مصالح قابل توجهی بوده است. بقایای این دیوار سنگی کهن از کوهستان بمو در شمال آغاز می‌شود و تا نزدیکی روستای ژاومرگ در جنوب امتداد می‌یابد.

باستان‌شناسان هنوز نمی‌دانند این دیوار توسط چه کسی و با چه هدفی ساخته شده است و به دلیل حفظ نامناسب بقایای آن محققان حتی از طول، عرض و ارتفاع این دیوار نیز مطمئن نیستند و بر اساس تخمین‌های کنونی این دیوار ۴ متر عرض و حدود ۳ متر ارتفاع داشته است.

دیوار از مصالح بومی و طبیعی منطقه مانند تخته سنگ‌ها ساخته شده و در محل‌هایی نیز ملات گچ هنوز قابل مشاهده است. در حالی که باستان‌شنان از وجود این دیوار خبری نداشتند اما ساکنان نزدیک به این دیوار از دیرباز آن را با نام گاوری (Gawri wall) می‌شناختند.

 این دیوار اخیرا کشف شده تنها دیوار کهن در ایران نیست و باستان‌شناسان پیش از این ساختارهای مشابهی را در بخش‌هایی از شمال و شمال شرق ایران نیز پیدا کرده بودند که احتمالا برای اهداف دفاعی بنا شده بودند.

کلاه‌خودهایی از جمجمه کودکان


 بقایای دو نوزاد که حدود ۲,۱۰۰ سال پیش دفن شده بودند در حالی در سواحل مرکزی  «اکوادور»‌ کشف شدند که کلاه‌خودی از جنس جمجمه دو کودک دیگر بر روی جممجه آن‌ها قرار داده شده بود.

باستان‌شناسان می‌گویند این نخستین باری است که با جمجمه کودکان به عنوان کلاه‌خود مواجه شده‌اند. هنوز علت مرگ نوزادان یا دلیل استفاده از جمجمه کودکان به عنوان کلاه‌خود مشخص نیست.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار