gardeshban.ir

نشریه آمریکایی فروبز با اشاره به اظهارات وزیر راه و شهرسازی ایران مبنی بر این که قرار است سه هواپیمای ایرباس در آینده نزدیک وارد ایران شود نوشت: این خبر با توجه به تحریم های سخت آمریکا علیه ایران بسیار تعجب آور است.
کد خبر: ۲۰۹۶۸
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۸-1398 October 08
گردشبان (gardeshban.ir) :
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی ایران اعلام کرد قرار است سه هواپیمای ایرباس در آینده نزدیک وارد ایران شود.

این خبر  با توجه به تحریم های سخت آمریکا علیه ایران بسیار تعجب آور است. این تحریم ها باعث لغو بسیاری از سفارش های هواپیما در اواخر 2018 شد که هواپیماهای ایرباس را هم شامل می‌شد.

هنوز مشخص نیست کدام خط هوایی داخلی این هواپیماها را دریافت می‌کند، چه مدل هایی خریداری شده اند یا تحویل این هواپیما ها دقیقا چه زمانی صورت می گیرد ولی نام ایران ایر به عنوان یکی از دریافت کنندگان احتمالی آمده است. با توجه به تصمیم ایرباس برای توقف فروش هواپیما به ایران، احتمالا هواپیمای خرید شده دست دوم است ولی منبع آن مشخص نشده است.

این دومین بار طی هفته گذشته بود که مقامات ایران ادعا کردند راهی برای دور زدن سیاست‌های تحریمی آمریکا پیدا کردند. فرزانه شرفبافی، مدیر اجرایی کیش ایرلاینز اعلام کرده بود که این خط هوایی قرار است سه هواپیمای امبرائر ساخت برزیل را از یک کشور آسیایی اجاره کند.

پس از امضای قرارداد برجام در 2015 خطوط هوایی ایران خرید هواپیما را آغاز کردند و سفارش صد هواپیمای ایرباس با ارزش تخمینی 27 میلیارد دلار و 80 جت بوئینگ با ارزش 16.6 میلیارد دلار و همچنین 40 هواپیمای توربوجت از  شرکت هواپیماسازی ای تی آر  ثبت شد. ولی از سرگیری تحریم های آمریکا در اواخر 2018 باعث توقف تحویل این هواپیما ها شد و تنها سه هواپیما توسط ایرباس و 13 هواپیما توسط ای تی آر تحویل داده شدند.

ایران از آن زمان به گزینه های دیگری مانند سوپرجت سوخوی روسیه روی آورده است و حتی طرح هایی برای ساخت هواپیمای مسافربری خود را دارد. ولی این طرح ها هم به خاطر فشار تحریم ها و هزینه ها متوقف شدند.

حتی اگر تحویل این سه هواپیما تکمیل شود، بار چندانی از دوش بخش هوانوردی ایران برداشته نمی‌شود. ایران به حدود 500 هواپیمای جدید برای جایگزینی ناوگان فرسوده خود نیاز دارد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار