gardeshban.ir

یکی از سبک سفرهایی که این روزها در بین تمامی گروه‌های سنی بسیار پرطرفدار است، طبیعت‌گردی است.
کد خبر: ۲۱۰۲۳
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸-1398 October 10
گردشبان (gardeshban.ir) :
اگر با تورهای طبیعت‌گردی همراه شده باشید، حتما بارها کلمات یا اصطلاحاتی را از زبان آنها شنیده‌اید؛ یا شاید موقع خرید وسیله‌ای برای سفر، اصطلاحاتی را برای کالای مورد نظر خود از فروشنده شنیده باشید که معنای آن را ندانید. این مطالب تمامی اصطلاحات طبیعتگردی و تجهیزات سفر را به شما خواهد گفت.

اصطلاحات طبیعت‌گردی:

1. مسیر پاکوب: در طبیعت یا کوه شاید این اصطلاح را زیاد شنیده باشید؛ به مسیرهایی که در اثر رفت و آمد زیاد صاف شده باشند اصطلاحا مسیر پاکوب می‌گویند. یکی از نکاتی که در سفر مسئولانه باید رعایت شود عبور از همین مسیرها است. این کار ضمن تامین امنیت سفر شما باعث ایجاد کمترین تخریب در پوشش گیاهی و جانوری منطقه می‎شود. زیرا شما با عبور از مسیرهایی غیر از مسیر پاکوب قسمت‌هایی بیشتری از طبیت را تخریب خواهید کرد.

2. مسیر مالرو: یکی دیگر از مسیرهایی که حتما در کوه و دشت آن را دیده‌اید، مسیرهای مالرو است. این مسیرها نیز مانند مسیر پاکوب راه تقریبا صافی است که ظاهر آن از بقیه راه‌ها متفاوت است. این مسیر محل عبور حیوانات اهلی مانند خر، قاطر و... است. گاهی در بعضی مسیرها نیز این محل با مسیر پاکوب یکی است.

3. کمپ کردن، کمپینگ: این اصطلاح برای مواقعی به کار می‌رود که شما  در تورهای طبیعتگردی چادر یا سرپناهی در منطقه‌ای به پا می‌کنید و شب را در آنجا به صبح می‌رسانید.

شب مانی: هرگاه شنیدید که برنامه‌ای شب مانی دارد، به این معنی است که شب را در آن محل می‌مانید. اقامت این شب نیز معمولا در کمپ است.

اصطلاحات کوه‌پیمایی:

1. جان پناه: اگر اهل کوه‌پیمایی باشید شاید از زبان برخی کوهنوردان شنیده باشید که اندکی بالاتر جان‌پناهی قرار دارد. جان‌پناه در واقع اتاقی کوچکی است که در ارتفاعات برای کوهنوردان ساخته شده تا محل استراحت موقتی برای آنها باشد.

2. پناهگاه: پناهگاه‌ها نیز مانند جان‌پناه‌ها محلی برای استراحت کوهنوران هستند با این تفاوت که معمولا به امکانات بیشتری مجهز هستند و حتی می‌توان در آنجا جا رزرو کرد و اقامت داشت.

3. ارتفاع زدگی: یکی دیگر از اصطلاحات رایجی که  در کوهپیمایی یا برای ازتفاعات بالا در طبیعتگردی شاید شنیده باشی، «ارتفاع زدگی» است. ارتفاع زدگی در واقع هنگام کاهش اکسیژن رخ می‌دهد و با علائمی مثل سرگیجه، حالت تهوع، سیاهی رفتن چشم‌ها، ضعف و … همراه است. یکی از راه‌های مقابله با این حالت نوشیدن آب زیاد و مدام در مسیر است.

اصطلاحات کوه و طبیعت:

1. رمل: شاید در سفرهای کویری، اصطلاح «پیاده روی در رمل» را زیاد شنیده باشید. رمل‌ها در واقع تپه‌های شنی کویر هستند که زیبایی خیره کننده‌ای دارند. رمل‌ها کویر مرنجاب، کویر مصر، کویر ابوزیدآباد و ورزنه از رمل‌های معروف و پر طرفدار ایران محسوب می‌شوند.

رمل

2. تنگ: حتما در طبیعت به دره‌های باریک و عمیقی که با کوه یا دیواره محاصره شده‌اند برخورده‌اید. به این مناطق تنگ می گویند. 

3. جنگل‌های هیرکانی: حتما بارها در سفرهای طبیعتگردی قدم زدن در جنگل‌های هیرکانی را به عنوان یک جاذبه شنیده باشید. اما این جنگل‌ها هیرکانی اصلا چیست یا کجاست؟ این جنگل‌ها، مناطق جنگلی متراکمی در شمال کشور هستند که یادگارانی از دوره سوم زمین شناسی بر روی زمین‌ محسوب می‌شوند. از معروف‌ترین درختان این جنگل می‌توان راش، بلوط، توسکا، ممرز، افرا، انجیلی و...را نام برد. 

 جنگل‌های هیرکانی

4. دامنه، یال و خط الرأس: دامنه‌ها در واقع بخشی از بدنه شیبدار کوه هستند. به بالاترین نقطه برخورد دو دامنه نیز یال میگویند. خط الرأس نیز در واقع بلندترین یال میان دو یا چند قله است که می توان آن را برخورد دو دامنه در بالای کوه نیز دانست. خط الرأس همان جایی است که آب باران از آنجا تقسیم می‌شود.

5. گُرده: یال هایی با شیب زیاد را  که بیشتر از مناطق سنگی و صخره ای تشکیل شده باشند را گُرده می‌گویند.

اصطلاحات تجهیزات سفر:

1. چادر دو پوش: در میان چادرها طبیعتگردی شما چادرهایی ر ا خواهید دید که شامل دو لایه هستند. لایه اول توری و قابل تنفس، لایه دوم لایه ضدباران که توسط میخ‌های مخصوص به خود در زمین فیکس می‌شوند. 

چادر دوپوش

2. پانچو: پانچو در واقع همان لباس بارانی است که انوع بی آستین یا آستین دار دارد و ضد آب است. پانچوهای بی آستین بلند علاوه بر اینکه از خیس شدن خودتان و کوله‌تان جلوگیری میکند، در مواقع اضطرار به عنوان سرپناه نیز می‌تواند استفاده شود. 

3. اسکارف: یکی از وسایل ساده اما پرکاربرد در بین طبیعتگردان اسکارف است. اسکارف در واقع تکه‌ای پارچه با کاربردهای مختلفی به عنوان دستمال سر، ماسک، چشم بند و … است.

4. گِتر: یکی دیگر از وسایل پرکاربرد که شاید نام آن  را زیاد شنیده باشید گتر است. گتر در واقع پوششی است که از کفش تا بالای ساقتان را می‌پوشاند.  گتر یک پوشش مناسب برای جلوگیری از ورود برف، شن، خار و خاشاک و حشرات به کفش و پاها است. یکی دیگر از کابردهای گتر جلوگیری از اتهلاک شلوارتان است؛ زیرا مانع کثیف شدن پاچه شلوارتان می‌شود و این کار باعث می‌شود تعداد دفعات کمتری ناچار به شستن آن شوید. 

گتر

5. هِدلمپ، یا هدلایت: هِدلمپ یا چراغ پیشانی یک وسیله پرکاربرد برای سفرهایی که شب مانی دارد و غار است. استفاده از هد لمپ به جای چراغ قوه باعث می‎شود که دستتان آزاد باشد و زاویه تابش نور  وسیع باشد.

هد لمپ

6. کمل‌بک: کمل بک یا کیسه آب در واقع مخزن‌های آب پرکاربردی هستند که  پشت کوله پشتی قرار گرفته و توسط یک لوله می توانید آب موجود در آن را بنوشید. نکته مثبت استفاده از کمل بک این است که برای استفاده از آن‌ها لازم به باز و بستن کوله پشتی و توقف در مسیر ندارید. نکته منفی آن نیز یخ زدن آب داخل شلنگ در هوای بسیار سرد است.

7. آتش‌زنه: یک وسیله پرکاربرد برای ایجاد آتش سنگ آتش زنه است که با اصطکاک جرقه می‌زند. از فروشگاه‌های تجهیزات سفر میتوانید آن را تهیه کنید.

8. باتوم: باتوم یا عصای کوهنوردی یک وسیله پرکاربرد در برنامه‌هایی است که در آن پیمایش دارید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار