gardeshban.ir

مسجد جامع کاشان قدیمی ترین بنای این شهر است که مربوط به دوران سلجوقی است.
کد خبر: ۲۱۰۳۵
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸-1398 October 10
گردشبان (gardeshban.ir) :
مسجد جامع کاشان قدیمی ترین بنای این شهر است که مربوط به دوران سلجوقی است و همچنین مناره مسجد قدیمی ترین بنای تاریخ دار استان اصفهان است. 

به گغتهی برخی از افاد بنای این مسجد قبل از اسلام یک آتشکده بوده است که پس از ایمان آوردن مردم به دین اسلام آن را تبدیل به مسجد کرده اند.

مسجد جامع کاشان توسط صفیه خاتون دختر مالک اشتر بنا شده است که در دوران کریم خان زند و عبدالرزاق که هردو حاکم کاشان بودند این بنا مرمت و بازسازی شد و خطاطانی به نام محمد کاظم اصفهانی و عبدالکریم به عنوان خطاط بر روی دیوارهای مسجد آمده است.

در لایه برداری های اخیر که باستان شناسان از گچ بری های محراب این مسجد انجام داده اند آثار و تزئیناتی را پید اکرده اند که قدمت آن ها به دوران آل بویه بر می گردد. 

شبستان تابستانی مسجد زیر شبستان زمستانی آن قرار دارد که طرح های کاشی کاری آن بسیار زیبا هستند. در گذشته از کف این شبستان آثاری از کوره های پخت ظروف چینی توسط کارشناسان کشف شد که معتقدند قدمت مسجد به اوایل دوره ی اسلامی باز می گردد.

گفتنی است که این مسجد دو محراب دارد که قبله یکی چپ و دیگری راست می باشد که به گفته ی کارشناسان میراث فرهنگی به علت رعایت نشدن جهت دقیق قبله نیز این محراب تخریب شده است و محراب جدیدی نزدیک به محراب قبلی در جهت صحیح قبله ساخته شد.

حضرت سلطان علی ابن محمد باقر در این مسجد نماز گزارده است و به همین دلیل است مسجد جامع کاشان مورد توجه و احترام مردم است. گردشگران تور کاشان میتوانند همه وزه از این آثار تاریخی و زیبا دیدن کنند.

مسجد جامع کاشان؛قدیمی ترین بنای این شهر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار