gardeshban.ir

رودبار قصران یکی از بخش‌های شهرستان شمیرانات در استان تهران ایران است.
کد خبر: ۲۱۰۳۷
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸-1398 October 10
گردشبان (gardeshban.ir) :
در شمال شرقی استان تهران در دل سلسله جبال البرز، منطقه ای تاريخی با طبيعتی زيبا وجوددارد که آن را امروزه شميران می نامند اين ناحيه در گذشته خود قسمتی از قصران تاريخی بود که هم اکنون بخش رودبارقصران خود ميراث دار آن سرزمين کهن است. 

سرزمينی با کوه های بلند و دره های ژرف که واژه قصران برای آن اسمی با مسماست. شهر اوشان فشم وميگون که با مساحت تقريبی ۱۰۳ کيلومترمربع،در سال ۱۳۳۴ به صورت شهر درآمد، در دل بخش رودبار قصران ، در يک دره طويل جای گرفته كه خود از سه محل متمايز با نامهای ، اوشان، فشم وميگون ، با محلهای متعدد و بافتهای ويژه شكل گرفته است.

در آغاز مردم این سامان مانند اقوام دیگر آریا قوای طبیعی را که مایه حیات و آسایاش خویش میدانستند همچون خورشید ، ماه ، ستارگان ، آتش و باران مقدس میشمردند و خدایانی را که مظاهر و گرداننده آن قوا می پنداشتند میپرستیدند.

(در قصران داخل در نواحی ایگل و آهار به گورهای فراوان برخورده اند که در آنها ظروف غذا و یا وسائل جنگی و تزیینی وجود داشته و متعلق به زمان های پیش از رواج آیین مغان در این حدود است.)و پس از پیدا شدن مغان که از همین حدود(ری و دماوند) برخاسته بوده اند به کیش ایشان در آمدند و از آن پس که مغان آیین زردشت را پذیرفتند(ظاهرا به زمان مادها یا هخامنشیان) این آیین در پهنه قصران رواج یافت. در سراسر عهد اسکندر و جانشینان وی و اشکانیان که در هر گوشه ای از کشور عزیز ما آیینی رایج بود، پهنه ری و دماوند قصران از کیش زردشت تبعیت داشتند. 

تا آنکه ساسانیان روی کار آمدند ، و دین زردشت سمت دین دولتی ساسانی را یافت و آیین رسمی کشور شد و اوستا به عنوان مجموعه قوانین شرعی جمع آوری و تدوین گردید.در قصران در این زمان آیین زردشت رونق یافت.

در آغاز عهد ساسانیان، در گوشه کنار قصران، چندین بنای دینی به وجود آمد که یکی از آنها آتشگاه قصران واقع میان دیه شهرستانک و آهار است که بنای نیمه خراب آن، هنوز بجاست.و دیگر بناهایی است که ظاهرا منتسب به ناهید است، نظیر خاتون بارگاه در مرتفعات کوهی به همین نام در گرمابدر رودبارقصران، و قلعه هفت دختران و قلاعی در کمرشت و دشتک که در لار قصران باشد. 

آیین مردم قصران داخل تا تاریخ ۲۰۱ هجری زردشتی بود واز آن به بعد،به دین مقدس اسلام گرویدند.

مجموعه گسترده ای از منابع پراكنده ، ثبت نشده ودربسياری از موارد رو به قهقرا، داشته های اكوتوريسمی لواسانات و رودبار قصران راتشكيل می دهد اين داشته ها طيف متنوعی از چشم اندازهای جغرافيايی وذخاير طبيعي راشامل می شود بررسی جغرافيای اين اكوسيستم كوهستانی ونيز امكان سنجي هر كدام از جاذبه های اكوتوريسمی قابل سرمايه گذاري، در اين منطقه بيانگر آن است كه اكوتوريسم در منطقه كوهستانی شمال شرق تهران(لواسانات و رودبار قصران) يک منبع اقتصادی مستعد والبته رها شده به حال خود است.

جاذبه هاي طبيعی : وجود چشمه های ورودک های بيشمار آبشارهايی كه در بيشتر دره ها سرازير می شوند ، انواع پرندگان رنگارنگ ريز درشت، انبوه درختان باغ در دامنه كوهها كه پرشكوهترين رنگهای سبز يراق رابرسينه كوه ها به نمايش ميگذارد.

آسمان آبي وهوای لطيف، درختان هزار چهرهء پاييز ،روكش ضخيم برف در زمستان ، امكان بازی پرنشاط اسكی در دامنه كوهستانی اين مناطق امكان پذبر ميكند،بهار كه بردرختان منتظر خرمن خرمن شكوفه وگل وگلبرگ ميروياند ، بهاری كه دربهشت تهران (شهر اوشان، فشم و ميگون) از دامنه جنوب توچال آغاز و تا خرداد در درون كوهستان وتامرداد بر گردن قله ها ادامه می يابد.

درحال حاضر منطقه رودبارقصران دارای ۲۳ روستا می باشد که اسامی آن هابه اين شرح است : آبنيک – آهار -امامه- امين آباد – ايگل – باغ گل – جيرود – حاجی آباد – دربندسر- روته- زردبند- درود – رودک- زايگان – پس قلعه- زردبند – شمشک- گرمابدر- کلوگان- لالان و…



رودبار قصران

رودبار قصران
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار