gardeshban.ir

احداث تله‌کابین در اطراف میراث تاریخی و طبیعی کشور نیازمند کار کارشناسی جدی است.
کد خبر: ۲۱۰۶۲
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸-1398 October 11
گردشبان (gardeshban.ir) :
سید محمد بهشتی یکی از بنیانگذاران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تأکید بر اینکه احداث تله‌کابین روی میراث‌های جهانی مانند جنگل‌های هیرکانی و طاق بستان ممکن است ثبت این آثار را به عنوان میراث جهانی به خطر بیندازد، گفت:جنگل‌های هیرکانی و طاق بستان در فهرست میراث ملی و جهانی ثبت شده‌اند. در این ثبت برای این آثار، ضوابط عرصه و حریم مشخص شده است. اگر در جریان احداث تله‌کابین ضوابط عرصه و حریم آن‌ها رعایت شود، این کار مشکلی ندارد، اما در اکثر اوقات شاهد این بودیم که ضوابط عرصه و حریم اثر مراعات نشده و نادیده گرفته شده است.

اوبا بیان اینکه تشخیص رعایت ضوابط عرصه و حریم احداث تله‌کابین در اطراف جنگل‌های هیرکانی و طاق بستان،وظیفه شورای فنی حوزه میراث فرهنگی است، بیان کرد:به نظر من در خصوص احداث تله‌کابین در حریم این آثار طبیعی و تاریخی باید کار کارشناسی جدی شود، چون مسلما برای ما محافظت از این آثار مهم‌تر از احداث تله‌کابین است. البته نمی‌گوییم نباید تله‌کابین زده شود، ولی می‌گوییم در احداث آن اگر ضوابط حفاظتی رعایت شود مشکلی نیست، اما اگر اینچنین نشود با مشکل مواجه خواهیم شد.

گفتنی است در روز‌های اخیر بحث احداث تله‌کابین در اطراف جنگل‌های هیرکانی و طاق بستان حساسیت‌های زیادی را در فضای مجازی و رسانه‌ای به دنبال داشته است. برخی از دوستداران میراث فرهنگی نگران این هستند که احداث تله‌کابین در اطراف این میراث‌های جهانی آن‌ها را از ثبت جهانی خارج کند البته برخی از کارشناسان معتقدند جدای از بحث ثبت جهانی آثار همه ما موظف به نگهداری و حفاظت از میراث طبیعی و تاریخی کشورمان هستیم.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار