gardeshban.ir

با وجود فرودگاه‌های نه چندان جالب در دنیا، شاید آشنایی با فرودگاه‌هایی خلاقانه و شاید کمی دور از ذهن جالب باشد. باند فرود پایگاه مک‌موردو (McMurdo) در قطب جنوب پوشیده از یخ است و بسیاری اعتقاد دارند، مهم‌ترین فرودگاه قاره است.
کد خبر: ۲۱۰۶۹
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸-1398 October 11
گردشبان (gardeshban.ir) :
در دنیای امروز با وجود فرودگاه‌های نه چندان جالب، شاید آشنایی با فرودگاه‌هایی خلاقانه و شاید کمی دور از ذهن جالب باشد. اگر گمان می‌کنید فرودگاهی چون سنت مارتین (St. Maarteen) که در آن هواپیماها در زمان فرود ارتفاع بسیار کمی از افراد در ساحل دارند، وحشتناک است، پس حتما باندهای پر از یخ فرودگاه پایگاه مک‌موردو (McMurdo) قطب جنوب را ندیده یا تجربه نکرده‌اید. بسیاری اعتقاد دارند، این پایگاه نظامی مهم‌ترین فرودگاه قاره است.

در حدود ۲۵۰۰ مایلی کرایست‌چرچ (Christchurch) در نیوزیلند و در سواحل جزیره‌ راس (Ross) محل بزرگترین زیست‌گاه این قاره با نام پایگاه مک‌موردو است که پایگاه اصلی برنامه‌های آمریکا در قطب جنوب و خانه‌ بیش از ۱۰۰۰ نفر در تابستان است، البته این تعداد در زمستان به ۲۵۰ نفر کاهش می‌یابند. احتمالا اصلا غافلگیرکننده نخواهد بود اگر بگوییم دمای هوا در برخی اوقات سال به زیر ۵۸ درجه‌ فارنهایت هم می‌رسد. علاوه بر آب‌و‌هوا و دور بودن این قاره، بحث همیشگی این بوده که چگونه به همه‌جا دسترسی داشته باشیم. دو روش وجود دارد: یکی روش آهسته‌تر و کمی از مدافتاده، یعنی کشتی؛ دیگری گزینه‌ سریع‌تر، یعنی هواپیما، که با سه باند فرود یخی و جالب این فرودگاه میسر می‌شود.

یکی از  این باندها برای هواپیماهای چرخ‌دار است که یخ استفاده شده در آن از نمونه‌های موجود در یک پیست اسکی یا در دریاچه‌ محل زندگیتان بعد از یک روز سرد زمستانی نیست. این باند فرود با نام باند پگاسوس (Pegasus Field) در واقع از چیزی ساخته شده‌ که به آن «یخ سفید» می‌گویند، روی یخ این باند با لایه‌ای از این یخ سفید پوشیده (۳ تا ۴ اینچ از یخ فشرده) و برای هواپیماهای چرخ‌دار تعبیه شده است.

باند دیگری با عنوان باند فرود اصلی وجود دارد که آن هم یک باند فرود یخی است و به دلیل نزدیکی به پایگاه مک‌موردو باند اصلی برای برنامه‌ آمریکا در قطب جنوب است و در نهایت باندی تحت عنوان باند ویلیامز (Williams Field)  که باندی برفی و فقط برای هواپیماهایی با تجهیزات اسکی برای فرود در نظر گرفته شده است. برخی از هواپیماها حتی به جت کمک‌کننده‌ برای بلند شدن مجهز هستند که خصوصا در شرایط سخت زمستانی به آنها کمک می‌کند.

گفته می‌شود خطر فرود در این باندها به هیج عنوان بیش از خطر فرود در باندهای دیگر نیست و تنها نیاز به یک مهارت متفاوت برای مانور دارد.

باند فرود پایگاه مک‌موردو؛باند فرودگاه یخی در قاره قطب جنوب/عکس

باند فرود پایگاه مک‌موردو؛باند فرودگاه یخی در قاره قطب جنوب/عکس

باند فرود پایگاه مک‌موردو؛باند فرودگاه یخی در قاره قطب جنوب/عکس

باند فرود پایگاه مک‌موردو؛باند فرودگاه یخی در قاره قطب جنوب/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار