gardeshban.ir

مسجد حیدر (Heydər məscidi) در پایتخت آذربایجان، شهر باکو و حومه بینه قدی واقع شده است.
کد خبر: ۲۱۰۹۶
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸-1398 October 12
گردشبان (gardeshban.ir) :
این مسجد عظیم و با شکوه در 26 دسامبر سال 2014 در زمینی به مساحت 12 هزار متر مربع به دست حیدر علی اف و همسرش افتتاح شد و به بهره برداری رسید. بنای این مسجد در اصل مربوط به سال 1893 میلادی می باشد، که در سال 2012 میلادی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. مساحت داخلی مسجد حیدر باکو 4200 مترمربع می باشد، که امکان ارائه خدمات برای عبادت 4 هزار نفر را به طور همزمان فراهم کرده است.

مسجد حیدر باکو بزرگترین مسجد در منطقه قفقاز به شمار می رود و بزرگترین فرش ماشینی دنیا را دارا می باشد. بنای این مسجد به سبک معماری شیروان – آبشرون ساخته شده، که از سنگ های خاصی پوشیده شده است. همچنین از چهار مناره تشکیل شده، که ارتفاع هر کدام از آن ها به 95 متر می رسد. بنای مسجد از دو گنبد اصلی و فرعی تشکیل شده است و اندازه آن ها به ترتیب 55 و 35 متر می باشد و روی آن ها با آیاتی از قرآن تزیین شده است. در بازسازی سال های اخیر، بخش هایی از جمله دو وضوخانه، دو سالن سمینار و گردهمایی و یک کتابخانه بزرگ به آن اضافه شده است.

با نگاه به مسجد حیدر باکو می توانید جلوه های معماری شیروان را مشاهده کنید. این سبک از معماری که شاخه ای از معماری اسلامی می باشد، متاثر از سبک معماری دوره ساسانیان و معماری اسلامی خراسانی می باشد. جالب است بدانید که در معماری آذربایجان که متاثر از سلطه و فرهنگ اتحاد جماهیر شوروی است، از این سبک معماری با نام معماری عصر نظامی گنجوی یاد می شود.

این مسجد دو طبقه زیبا و باشکوه به یکی از جاهای دیدنی باکو تبدیل شده است و گردشگران تور باکو می توانند در هر ساعتی از شبانه روز، به غیر از زمان هایی که نماز برپا می شود، از آن دیدن کنند.

طبق دستور اداره مسلمانان قفقاز، "حافظ عباسف" و آخوند "رفعت قارایف" به ترتیب به عنوان امام جمعه های اهل تسنن و اهل تشیع مسجد حیدر باکو منصوب شده اند.

مسجد زیبای حیدر؛بزرگترین مسجد در منطقه قفقاز+عکس

مسجد زیبای حیدر؛بزرگترین مسجد در منطقه قفقاز+عکس

مسجد زیبای حیدر؛بزرگترین مسجد در منطقه قفقاز+عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار