gardeshban.ir

کویر زردگاه روستایی ییلاقی است درنزدیکی دیهوک و 180 کیلومتری شهرستان طبس که در بخش استان خراسان جنوبی ایران در دهستان کویر قرار دارد.
کد خبر: ۲۱۱۰۲
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸-1398 October 12
گردشبان (gardeshban.ir) :
نام روستا به دلیل وجود زیارتگاهی که در آن بوده با گذشت زمان به زردگاه تغییرنام پیدا کرده است. روستای کویر زردگاه در گذشته نه چندان دور دارای رونق فراوانی بوده است ولی به دلیل نبودن آب کافی و کوچ روستائیان به نزدیکی شهرهای راور کرمان و طبس، جمعیت روستا رو به نابودی رفته است و در حال حاضر دو خانواده در این روستا زندگی می کنند.

خانه های روستای کویر زردگاه بسیار بکر و زیبا است با این که قدیمی است قابل سکونت می باشد، به معماری این روستا پله کانی نیز می گویند که دارای اتاق های تو در تو و پنجره های کوچک است، خشت و گل از جمله مصالح به کار رفته در این روستا می باشد و این معماری و سکوت بی نظیر آن و همچنین در شب آسمان جذاب و فو ق العاده اش در کشور باعث جذب بیشتر گردشگران شده و اقامت بیش از یک شب را دارد.


از دیگر مشخصات بنای کویر زردگاه استفاده بسیارازکنگره های مثلثی شکل در نما و دیواره های ساختمان می باشد که اکثرا در جبهه های شرقی و جنوبی به وفور دیده می شوند، فرم خاصی از بادگیر بوده که در جهت باد های مطلوب روستا ساخته شده و همچنین به عنوان فیلتری در برابر بادهای همراه با شن عمل می کند. استفاده از دیوارهای ضخیم خشتی با کمترین مقدار باز شو بر علی رغم کاهش استفاده از نور طبیعی روز، باعث کاهش تبادل حرارتی ساختمان ها می شود.


در حال حاضر روستای زردگاه دارای برق و چشمه آب می باشد و محصولاتی مانند: خرما، پرتغال و نارنج، نارنگی و لیمو به دست می آید، همچنین در نزدیکی روستا نخلستان های زیبا و سرسبزی وجود دارد که باعث زیبایی دو چندان باغ می شود.

در گذشته مردم روستا به غیر از دامداری و کشاورزی به ساخت صنایع دستی هایی مانند حصیر نیز مشغول بوده اند، جالب است بدانید از همه آن هنرمندان تنها پیر زنی به نام خدیجه مشغول حصیر بافی در روستا می باشد.

از دیگر جاذبه های گردشگری کویر زردگاه می توان به چشمه آب گرم و استخر کوچکی که برای آبتنی می باشد اشاره کرد. 

همچنین گردشگران تور یزد که برای بازدید کویر زردگاه نیز آمده اند میتوانند از این جاذبه ها استفاده کنند.

آدرس: استان یزد، شهرستان طبس، بخش دیهوک، دهستان کویر، روستای زردگاه 

کویر زردگاه، روستایی ییلاقی در یزد/تصاویر

کویر زردگاه، روستایی ییلاقی در یزد/تصاویر

کویر زردگاه، روستایی ییلاقی در یزد/تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار