gardeshban.ir

به مناسبت 14 دی تاریخ ورود اولین هواپیما به ایران/
درسال ۱۲۹۲ هجری شمسی، در زمان احمد شاه قاجار یک خلبان لهستانی به نام "کوزمینسکی" به دنبال هدفی مالی، قطعات یک هواپیمای مدل بلریو ۱۱ را از روسیه به ایران و بندر انزلی آورد و برای اجرای حرکات نمایشی قطعات آن را به تهران آورد و همانجا اجزای هواپیما را سرهم کرد.
کد خبر: ۲۱۱۸۳
تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۸-1398 October 14
گردشبان (gardeshban.ir) :

در تاریخ ۱۴ دی ۱۲۹۲، اولین هواپیما در ایران به پرواز در آمد و جالب است بدانید که اولین فرود این هواپیما در میدان مشق امروزی بود که به محض نشستن هواپیما، مردم متعجب و هراسان به طرف این نقطه می‌آمدند.

عکس/ ورود اولین هواپیما به ایران چه زمانی و توسط چه کسی بود؟

این هواپیما به محوطه قصر قاجار (باغ موزه قصر فعلی) برده شد و برای مدت زمانی پروازهای نمایشی اجرا کرد. البته در جنگ جهانی اول نیز، هواپیماهای انگلیسی برای عملیات نظامی وارد ایران شدند که پس از آن، گویا آن ها هم پروازهای نمایشی اجرا می کردند.

بعدها در دوره رضا شاه فرودگاه قلعه‌ مرغی نخستین فرودگاه تهران شد. این فرودگاه در سال ۱۳۹۰ تبدیل به بوستان ولایت شد. برخلاف تصور عده‌ای این اولین فرودگاه ایران نیست چرا که فرودگاه‌هایی مانند فرودگاه مسجد سلیمان و بندرلنگه پیشتر از این فرودگاه تأسیس شده بودند.

محل مشخصی تا نیمه اول سال ۱۳۰۱ در تهران برای فرود و پرواز هواپیماها وجود نداشت. انگلیسی‌ها در تیرماه ۱۳۰۱ درخواست اعزام دو فروند هواپیما به تهران کردند و دولت وقت به فکر اختصاص زمین مناسب و مسطحی برای فرود آنها افتاد. با بررسی‌هایی که انجام گرفت زمین قلعه‌مرغی برای این منظور مناسب تشخیص داده شد و به‌ تدریج به اولین فرودگاه تهران تبدیل شد و تأسیسات و آشیانه‌های متعدد در آن ساخته شد. یک ماه بعد در هشتم مرداد 1301 زمان بهره‌برداری رسمی از اولین فرودگاه تهران در قلعه‌مرغی رقم خورد و بعد از افتتاح فرودگاه دو فروند هواپیمای انگلیسی از طریق بغداد وارد تهران شدند و در فرودگاه قلعه‌مرغی فرود آمدند.

چمدان


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار