gardeshban.ir

فرصت چندانی تا برگزاری چهارمین جشنواره صنایع دستی فجر باقی نمانده‌ و هنوز اطلاعات مشخصی درباره برگزاری این جشنوراه منتشر نشده و مقام مسوولی نیز در این زمینه پاسخگو نبوده است.
کد خبر: ۲۱۱۹۸
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸-1398 October 15
گردشبان (gardeshban.ir) :
جشنواره صنایع دستی جوان‌ترین جشنواره فجر محسوب می‌شود. جشنواره‌ای که امسال قرار است چهارمین دوره خود را طبق روال سابق با نمایش آثاری از هنرهای سنتی ایران به نمایش بگذارد؛ اما به نظر می‌رسد امسال نیز همچون سال‌های گذشته این جشنواره از عدم اطلاع‌رسانی درست و به‌موقع رنج خواهد برد. 

سال گذشته سومین جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر در بهمن ماه و همزمان با برگزاری سایر جشنواره‌های فحر در خانه هنرمندان ایران و با ارائه ۱۷۱ اثر از میان ۷۰۰ اثر ارسال‌شده افتتاح شد. در اختتامیه جشنواره محمودیان ـ معاون صنایع دستی ـ اظهار امیدواری کرد که این جشنواره در سال‌های آتی از «ملی» به «بین‌المللی» تغییر می‌کند. این درحالی است که تجربه سال‌های گذشته به‌خوبی نشان داده که برای «بین‌المللی» شدن این جشنواره نوپا مسیر طولانی و شاید دشواری در پیش داریم. 

البته دشواری این مسیر صرفا به کیفیت آثار ارائه‌شده در جشنواره صنایع دستی برنمی‌گردد و بیشتر نحوه برگزاری این جشنواره را می‌توان از علل اصلی این امر دانست.

برکسی پوشیده نیست که صنایع دستی و هنرهای سنتی ایرانی نه تنها ظرفیت کافی را برای حضور در عرصه‌های بین‌المللی دارد، بلکه برگزاری یک جشنواره بین‌المللی در این عرصه نیز اصلاً موضوع دور از انتظاری نیست. 

بنابراین می‌توان اینگونه نتیجه‌گیری کرد که زمانی موضوع «بین‌المللی» شدن جشنواره صنایع دستی فجر تحقق می‌یابد که به لحاظ حرفه‌ای بتوانیم استانداردهای لازم برای برگزاری یک «جشنواره» ملی را رعایت کنیم. انتشار فراخوان به صورت عمومی، پوشش هنرمندان سراسر کشور، اعلام رویکردها و اهداف جشنواره و تبلیغات لازم در این عرصه از جمله ابتدایی‌ترین استانداردهای برگزاری یک جشنواره ملی است؛ که به نظر می‌رسد تاکنون چندان مورد توجه برگزارکنندگان جشنواره صنایع دستی فجر واقع نشده است.

از سوی دیگر باید این نکته را نیز در نظر داشت که در سال‌های اخیر مسیر «ملی» تا «بین‌المللی» در حوزه برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی به صورت معکوس بوده است و برخی از نمایشگاه‌های «بین‌المللی» به سطح «ملی» تغییر یافته‌اند؛ بنابراین به نظر می‌رسد که برای تحقق وعده بین‌المللی شدن جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر مسیر طولانی در پیش داشته باشیم. 
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار