gardeshban.ir

خنجری سمی، فریادهایی از ترس مرگ، تخت‌های میخ‌دار و گاهی اوقات نیز جمعیت زیادی که در اطراف یک صحنه شکنجه جمع شده‌اند و به‌نوعی نمایشی غم‌انگیز را تجربه می‌کنند، همه و همه سوءاستفاده‌هایی وحشیانه و پلید در یکی از تاریک‌ترین قرن‌های تاریخ بشری را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۲۱۲۳۴
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۸-1398 October 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
دوره‌ای که در تاریخ به قرون‌ وسطی مشهور است. با ما در لست سکند همراه باشید تا با یکی از موزه‌های شکنجه در آمستردام هلند بیشتر آشنا شویم، جایی که محل نمایش ابزارآلات شکنجه در گذشته‌هایی نه‌ چندان دور است.

شاید بسیار خوشحال هستیم که در عصری مدرن زندگی می‌کنیم و از این وسایل ابتدایی و خشن شکنجه در دوران ما وجود ندارد، ولی این شکنجه‌ها جزئی از تاریخ بشر هستند و آشنایی با آن‌ها می‌تواند نگاه ما را به قرون‌ وسطی شفاف‌تر کند. البته، امروزه هم شکنجه در همه جا وجود دارد و تنها شکل آن تغییر پیدا کرده است!

وارد موزه که می‌شوید گویی به آرامش روانی شما حمله کرده‌اند، طوری که ممکن است در تمام‌ روز یا هفته نیز به تجربه بازدید از این موزه فکر کنید، خب این طبیعی است، بازدید از موزه شکنجه‌ای که می‌دانید انسان‌های بسیاری طی قرون‌ وسطی توسط دستگاه‌هایی که در این موزه به نمایش گذاشته‌ شده‌اند بارها و بارها مورد شکنجه و آزار و اذیت قرار گرفته‌اند، تفریحی خوشایند محسوب نمی‌شود؛ مثلاً وسیله‌ای مانند چنگال را ببینید که در آن سوزنی قرار دارد و زیر فک پایین قرار می‌گرفته است و قربانیان مجبور بوده‌اند فقط به آسمان نگاه کنند.

ازجمله دیگر وسایلی که در موزه شکنجه آمستردام به نمایش گذاشته‌ شده است می‌توان به؛ دستگاه خُردکننده جمجمه سر، راک (نوعی وسیله شکنجه که از چند سیخ یا میله نوک‌تیز تشکیل‌ شده است)، صندلی اسپانیایی، گهواره یهودا و اَرّه (برای بریدن قسمت‌های مختلف بدن و همچنین دو نیم کردن فرد شکنجه شونده) اشاره کرد.


اگر از نوع کاربرد این وسایل بخواهیم نمونه‌ای را بیان کنیم، مثلاً در صندلی اسپانیایی، میخ‌هایی در قسمت نشستن، زیرِ دست‌ها، قسمت تکیه و زیر پا (محل قرارگیری ماهیچه ساق پا) قرار دارند. فردی که قرار است شکنجه شود، هنگامی‌که روی این صندلی می‌نشیند به دلیل وزنی که دارد کم‌کم میخ‌ها به درون بدنش فرو می‌روند و خونریزی شدیدی در بدن وی رخ می‌دهد.

با وجود اینکه اعدام و شکنجه لزوماً کار دلخواه مأموران نبوده است و به‌ نوعی شاید حتی مجبور به انجام این امور شده‌اند ولی معمولاً این افراد و خانواده‌هایشان برای زندگی در جامعه با مشکلاتی مواجه می‌شدند. در ایران هم موزه عبرت، موزه شکنجه است و شما می‌توانید برای دیدن ادوات مدرن‌تر شکنجه، از این موزه بازدید کنید؛ البته اگر توانایی روحی آن را داشته باشید، چون واقعا دلخراش است!

موزه شکنجه آمستردام؛ بازدیدی همراه با استرس و ترس!+تصاویر

موزه شکنجه آمستردام؛ بازدیدی همراه با استرس و ترس!+تصاویر

موزه شکنجه آمستردام؛ بازدیدی همراه با استرس و ترس!+تصاویر

موزه شکنجه آمستردام؛ بازدیدی همراه با استرس و ترس!+تصاویر

موزه شکنجه آمستردام؛ بازدیدی همراه با استرس و ترس!+تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار