gardeshban.ir

ناهنجاری جت لگ، مشکل در فرایند خواب است و افرادی را که از چندین منطقه زمانی در سفر هوایی به سرعت عبور می‌کنند تحت تاثیر قرار می‌دهد. بدن ساعت درونی خودش را دارد که سیگنال هایی را برای خوابیدن یا بیدار ماندن می‌دهد. جت لگ یا پرواز زدگی به این دلیل اتفاق می‌افتد که این ساعت درونی همچنان با منطقه زمانی اصلی فرد همگام شده است و نه مکانی که در آن قرار دارد.
کد خبر: ۲۱۲۵۵
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۸-1398 October 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
جت لگ چیست و چگونه می‌توان اثرات پرواز زدگی را کاهش داد؟

هرچه از ناحیه زمانی بیشتری عبور کنید، بیشتر تحت تاثیر آن قرار می‌گیرید. معمولا جت لگ زمانی به وجود می آید که از دو ناحیه زمانی بیشتر سفر کنید و حتی اگر به شرق سفر کنید تاثیر آن بیشتر است.

منطقه‌ زمانی چیست؟
کره‌ زمین ۲۴ منطقه‌ زمانی دارد که در هرکدام، یک ساعت از شبانه‌روز است. هر منطقه‌ای در قالب یک نوار به عرض تقریبی ۱۶۰۰ کیلومتر از شمال به جنوب کشیده شده است. البته عرض واقعی هر منطقه‌ زمانی بسته به مرزهای سیاسی و جغرافیایی متفاوت است. مثلا در ایالات متحده، وقتی در منطقه‌ شرقی ساعت ۶ صبح است، در مرکز ساعت ۵ صبح است، در مناطق کوهستانی ساعت ۴ صبح است و در منطقه‌ اقیانوس آرام ساعت ۳ صبح است.

دلیل جت لگ چیست؟
جت لگ یا خستگی از پرواز باعث بروز خستگی روزانه، احساس ناخوشایند، مشکل در هوشیاری و مشکلات گوارشی می‌شود. خوشبختانه راهکارهایی برای به حداقل رساندن آن وجود دارد.

جت لگ چیست و چگونه می‌توان اثرات پرواز زدگی را کاهش داد؟

راه کارهایی که می‌توان برای جلوگیری از جت لگ انجام داد
. اگر ملاقات کاری یا قرار مهمی دارید و باید در بهترین حالت خود قرار داشته باشید، بهتر است چند روز زودتر سفر کنید و به بدن خود اجازه تنظیم شدن با شرایط را بدهید.

. قبل از سفر خود به خوبی استراحت کنید و خواب کافی داشته باشید. نداشتن خواب کافی می‌تواند تاثیر جت لگ را بیشتر کند.

. سعی کنید هر شب یک یا چند ساعت زودتر بخوابید تا بدن زودتر به شرایط جدید عادت کند.

. خوردن غذاهایی مشابه مقصد، قبل از سفر می‌تواند کمک بسیار کند.

. به دلیل هوای خشک درون کابین هواپیما، پیش، پس و در هنگام سفر مقدار زیادی آب بنوشید تا از بی آبی بدن جلوگیری شود. کم آبی بدن می‌تواند اثرات جت لگ را بیشتر کند.

. اگر شب هنگام به مقصد خود می‌رسید، خوابیدن در حین پرواز می‌تواند بسیار موثر باشد. می‌توان با استفاده از هدست و چشم بند جلوی ورود صدا و نور را گرفت تا خواب بهتری داشت. اما اگر به مکانی سفر می‌کنید که روز است به مقابله با خوابیدن بپردازید.



پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار