gardeshban.ir

کوه مهرچال در البرز مرکزی در بخش لواسانات در حوالی روستاهای کند و امامه واقع است که با ارتفاع نزدیک به 4000 متر از سطح دریا برای گردشگران و کوهنوردان ایران دوست که به البرزپیمایی علاقمند هستند بسیار جذاب است و نیز بعنوان نگین لواسان مشهور است.
کد خبر: ۲۱۲۷۵
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸-1398 October 17
گردشبان (gardeshban.ir) :
در این قله بلند که در نیمی از سال برف آنرا پوشانده است بافت گیاهی منحصر به فردی وجود دارد که نظر هر طرفدار حفظ محیط زیستی را که برای حفظ بافت و پوشش گیاهی بی نظیر کشورمان میکوشد را به سوی خود جلب میکند.

کوه مهرچال نگین لواسان که به همان اندازه ای که کوه ورجین بر شهر لواسان اشراف و بلندی دارد بر خود قله ورجین اشراف دارد یعنی دو برابر آن ارتفاع دارد . یک سوی آن روستای افجه را میبینی و سوی دیگرش روستای امامه لواسان و آن دورتر ها بخش رودبارقصران و دشت لار را . بسیار گردشگرانی هستند که برای پیمودن این مسیر کوهستانی واقع در مهرچال نگین لواسان در آخر هفته ها و روزهای تعطیل یک تا یک ساعت و نیم مسیر تهران تا دامنه کوه مهرچال را رانندگی میکنند تا بهمراه دوستان و کوله پشتی کوهنوردی آرام آرام با نظر به طبیعت متنوعش به بالا صعود کنند.


در کوه مهرچال نگین لواسان بزکوهی و قوچ فراوان دیده میشود که از منطقه حفاظت شده ورجین در فصول گرم سال و نیز برای چرای لذیذتر به این کوه پناه می آورند که برای هر بیننده و کوهنوردی یک سکانس راز بقای زنده را پدید می آورد این گونه های جانوری نادر در البرز مرکزی و کل کشور کمیاب هستند.

در بین مردم شهر لواسان بیشتر به کوه کند مشهور است هر چند بیشتر از اینکه به روستای کند علیا مشرف باشد به روستای امامه لواسان مشرف است و راه مالرو اصلی آن از طریق محوطه باغ تنگه و کوه سای (سیاه کوه) است اما نام رسمی و محلی این کوه مهرچال است برخی مدعی هستند مهرچال تغییر یافته مهچال است یعنی محلی که مه آلود است اما این قول را اکثر زبانشناسان و محققان رد کرده اند . قول اقوی در این باب همان است که عرف محل به آن اعتقاد دارد بعبارتی چون محوطه قله مهرچال در قدیم یک آتشگاه داشته و محل پرستش پیروان آیین مهر بوده مهرچال نامگذاری شده و هنوز این پیشوند نام را با خود پس از هزاران سال حمل میکند. پسوند چال در اسامی بسیاری از کوه های منطقه مثل توچال ،‌کلک‌چال ، زیباچال ، گهچال و غیره مشترک است.

قله مهرچال از یک طرف دشت لار را به صعودکننده نشان میدهد و از طرف دیگر روستاهای لواسان و نیز شهر لواسان را ، در بلندای مهرچال میتوان به زیبایی تمام امتداد رودخانه کندرود را رویت کرد که با عبور از روستاهای کندعلیا ، کند سفلی و چند روستای بین این دو منطقه و لواسان به صورت مرز طبیعی دو محله گلندوئگ و نجارکلا در شهر لواسان کشیده شده و رخ مینماید و نهایتا به سد لتیان که بر روی رودخانه جاجرود بسته شده میریزد. در قله مهرچال حتی میتوان نمایی از بخشی از شهر تهران و کوه های هزار دره تلو را دید . اما آنچه از همه مهمتر و جذاب تر است تماشای کوه دماوند است که در مهرچال به مانند گنبدی مدور از دور هویداست. مهرچال به راستی مهر خداوند در آفرینش این ارض برین را به دوست دارانش می نمایاند.

کوه مهرچال بام لواسان و نگین قلل البرز+عکس

کوه مهرچال بام لواسان و نگین قلل البرز+عکس

کوه مهرچال بام لواسان و نگین قلل البرز+عکس

کوه مهرچال بام لواسان و نگین قلل البرز+عکس

کوه مهرچال بام لواسان و نگین قلل البرز+عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار