gardeshban.ir

به‌تازگی تصاویر و فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشرشده است که تهدید و تخریب حریم ساحل «مُکسَر» در بندر مقام را هشدار می‌دهد.
کد خبر: ۲۱۲۸۱
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸-1398 October 17
گردشبان (gardeshban.ir) :
"بندر مقام" از توابع بخش شیبکوه در شهرستان بندرلنگه استان هرمزگان است. دهستان آن زمانی مقر حکومت قبیله «بنی حمّاد» بود و هنوز هم بقایایی از آثار آن دوره در این منطقه دیده می‌شود. بندر صیادی مقام دروازه ورودی جزیره «لاوان» نیز است.

مدتی است تصاویر دلفریبی از بکرترین بخش این بندر، یعنی ساحل «مُکسَر» منتشرشده که آن را به مقصدی گردشگری تبدیل کرده است. این ساحل به‌قدری بکر و دست‌نخورده به نظر می‌آید که با وجود حجم تخریب و زباله در دیگر نقاط ساحلی کشور، این تردید و پرسش را برای بسیاری پیش می‌آورد که آیا چنین ساحلی در ایران وجود دارد؟

تهدید و تخریب حریم ساحل مُکسَر/فرماندار بندرلنگه: دستور توقف فعالیت صادر شد

تهدید و تخریب حریم ساحل مُکسَر/فرماندار بندرلنگه: دستور توقف فعالیت صادر شد

هرچند در فیلمی که منتشرشده لودری در حال خاک‌برداری از ساحلی در نزدیکی «مکسر» است و در کنار آن خانه‌های موقتی احداث‌شده‌اند که کاربری آن‌ها مشخص نیست. بسیاری از فعالان و دوستداران گردشگری این اقدام را به‌منزله دست‌درازی به حریم ساحل توریستی بندر مقام دانسته‌اند.

در همین خصوص فرماندار شهرستان بندرلنگه در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در فیلم مذکور گفته می‌شود این منطقه در حال احداث پرورش میگو است که به‌هیچ‌وجه صحت ندارد، افزود: مجوز اعطاشده جهت پرورش لارو میگو در حدود ۳ هکتار بوده و مجتمعی آزمایشگاهی است و به‌هیچ‌وجه تخریب ساحلی در کار نبود.

علی نیکویی با اشاره به اینکه تمامی دستگاه‌های مربوطه برای انجام این کار از جمله اداره کل حفاظ محیط‌زیست مجوز لازم را صادر کرده‌اند، تصریح کرد: به‌هرحال به دلیل حساسیت‌های ایجادشده و بررسی اینکه شرکت بهره‌بردار منطقه موردنظر را طبق موافقت‌نامه به مرحله اجرا رسانده یا خیر، دستور تعطیلی فعالیتش صادر شد تا بررسی‌های بیشتر صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه لارو میگو نیز تاکنون از کشورهای خارجی صادر می‌شود که با توجه به ظرفیت داخلی این امکان وجود دارد در شرایط تحریمی از این پتانسیل داخلی بهره بیشتری ببریم، خاطرنشان کرد: به‌طورقطع بنده به رعایت ضوابط زیست‌محیطی معتقد بوده و باید این ضوابط رعایت شود و بر اجرای آن به‌صورت محکم ایستاده‌ایم.

همچنین مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: روز گذشته پس از انتشار تصاویری در فضای مجازی بلافاصله کارشناسان خود را به منطقه موردنظر اعزام کردیم.

حبیب مسیحی با بیان اینکه ابتدا باید گفت آنجا کارگاه تکثیر لارو میگو است نه مزارع پرورش میگو و تفاوت‌های بسیاری بین این دو مورد است، اظهار کرد: کارشناسان اعلام کردند فاصله‌هایی که بین صخره‌ها و محل مته‌کاری صورت گرفته بیش از ۳۰۰ متر است.

وی با اشاره به اینکه بحث وجود لاک‌پشت در آن منطقه موردبررسی گرفت و حتی از بومیان منطقه نیز سؤال شد که به‌هیچ‌وجه در آن ناحیه فعالیت بهره‌بردار هیچ لاک‌پشتی تخم‌گذاری نکرده و وجود نداشت، بیان کرد: باید گفته شود در تصاویر ارائه‌شده نیز کمی شیطنت نیز انجام‌شده و تصاویر شیدور و قشم به دلیل زیبایی منحصربه‌فردش نیز هم وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان با بیان اینکه حال اگر ازلحاظ گردشگری این منطقه نیز اهمیت دارد بنده متولی این امر نیستم و باید اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز وارد شود، اضافه کرد: باید این نهاد نیز پهنه‌های گردشگری را مشخص و ابلاغ کند و در استعلامات نیز مجوز بلامانع صادر نکرده و بگوید مناطق گردشگری بهره‌برداری گردشگری شود.

وی ادامه داد: کارگاه امور زیربنایی استان هرمزگان نیز مجوز تغییر کاربری یک نقطه را صادر می‌کند و تمامی دستگاه‌های متولی نیز اظهارنظر می‌کنند.

مسیحی در پایان با تأکید بر اینکه باید در تمامی پروژه‌ها ضوابط زیست‌محیطی رعایت شود، افزود: اگر ازلحاظ گردشگری آن منطقه اهمیت دارد باید فرمانداری شهرستان بندرلنگه وارد کارشده و با وساطت کاربری این نقطه را به بهره‌بردار گردشگری دهد و نقطه‌ای دیگر را به بهره‌بردار فعلی دهند.

همچنین مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان در گفت‌وگو با ایسنا درباره واگذاری این بخش از ساحل بندر مقام و تخریب آن، اظهار کرد: در جریان نیستم. اگر پروژه به پرورش میگو مربوط باشد مجوز آن را اداره شیلات صادر می‌کند، ولی هنوز از این موضوع مطمئن نیستم و باید بررسی کنم.

رضا برومند با اشاره به اینکه طبق گفته دهیار منطقه  مجوز بهره‌برداری برای تکثیر لارو میگو بوده نه پرورش میگو، بوده بیان کرد: وی وقتی مسئله آثار تاریخی مطرح باشد، از این اداره استعلام می‌گیرند اما درباره آثار طبیعی و یا توریستی چنین استعلام‌هایی گرفته نمی‌شود، مگر آن‌که آن اثر طبیعی ثبت‌شده باشد.

برومند ادامه داد: اگر در بررسی‌ها صحت این موضوع تائید شد که آثار تاریخی و یا طبیعی این منطقه درتهدید است، همانند موضوع گنبدهای نمکی بستک، حتماً پیگیری می‌کنیم تا جلوی آن گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: در این منطقه نیز بحث وجود لاک‌پشت‌ها رد شده و منطقه موردنظر در بافت تاریخی نیز وجود ندارد وگرنه قاطعانه وارد می‌شدیم.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار