gardeshban.ir

تنگه بسفر یکی از زیباترین تنگه‌های جهان است که در ترکیه قرار دارد و دریای سیاه را به دریای مرمره متصل می‌کند.
کد خبر: ۲۱۲۸۹
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸-1398 October 17
گردشبان (gardeshban.ir) :
برای سفر با تور استانبول بهتر است در تهران برنامه‌ریزی کنید که در چه منطقه‌ای از شهر استانبول هتل خود را انتخاب کنید تا برنامه سفر شما با تور ترکیه منظم شود.

برجسته‌ترین نقاط تنگه بسفر استانبول:

• بازار ادویه مصر

• باریکه اروپایی و آسیایی بسفر

• شاخ طلایی

• قلعه رومیلی و آناتولی

بازار مصر (ادویه)، استانبول (Spice Bazaar)

بازار مصری‌ها در استانبول که به بازار (ادویه) شناخته می‌شود در سال 1664 ساخته‌ شده است و در انتهای جنوبی پل گالاتا در نزدیکی اسکله کشتی امینونو قرار دارد و با عطر عجیب‌وغریب ادویه‌جات از شرق و غرب عالم پرشده است. ادویه‌جات ترشی‌جات، میوه‌های خشک، پنیر، سوسیس، مربا، آجیل و دانه‌ها، لوکوم (ترکی دلپذیر) و سایر خوراکی‌ها اکثر مغازه‌ها را پر می‌کنند، اگرچه جواهرات و سایر کالاهای پرحاشیه شروع به جابجایی کرده‌اند. جای تعجب نیست: Hasırcılar Caddesi، خیابان باریک بازار که در غرب ساختمان بازار قرار دارد، بسیار رنگارنگ است و مغازه‌های بیشتری نیز برای فروش ادویه‌جات ترشی‌جات، میان وعده‌ها و لوازم‌خانگی دارند. چند بلوک به سمت غرب در امتداد Hasircilar، مسجد رستم پاشا، یکی از بهترین مساجد کوچک معماری استانبول است. آسان‌ترین راه برای رسیدن به بازار مصر از سلطان احمد از طریق تراموا Kabataş-Bağcılar است.

بسفر یا تنگه بسفر، توسط ترک‌ها به‌عنوان تنگه استانبول شناخته‌ شده است، (به ترکی: استانبول BOGAZI) (به یونانی: Βόσπορος) تنگه است که مرز بین بخش اروپا (روملی) از ترکیه و بخش آسیایی آن (آناتولی) را از هم جدا می‌کند و باریک‌ترین تنگه جهان برای حمل‌ونقل و ناوبری بین‌المللی است، طول بسفر تقریباً 30 کیلومتر است و حداکثر عرض آن در ورودی شمالی 3300 متر و حداقل عرض 700 متر بین کندلی و آشیان و 750 متر بین آنادولوهیزار و رومیلی‌ حصاری وجود دارد. عمق آن بین 36 تا 124 متر در میان رودخانه متغیر است.

بیشتر سواحل این تنگه به‌شدت پرجمعیت است، زیرا شهر استانبول (با جمعیت کلانشهر بیش از 13 میلیون نفر) آن را تنگ می‌کند. مسجد آبی، ایا صوفیه، دلما باغچه، قلعه رومیلی حصا (که توسط مفتح فاتح قبل از فتح قسطنطنیه ساخته‌شده است) مشهورترین نقطه دیدنی بسفر است و عمارت‌های چشمگیر عثمانی برای تحسین از هر دو طرف تنگه بسفر وجود دارد. تعدادی از هتل‌ها زیبا و لوکس در کنار این آبراه مشهور در ترکیه و شهر استانبول ساخته‌ شده‌اند که می‌توان به هتل چراغان پالاس کمپینسکی (Ciragan Palace Kempinski) و یا اینکه هتل هیلتون بسفر (Hilton Bosphorus hotel) اشاره کرد که ابن دو هتل از هتل‌های لوکس این منطقه می‌باشند. هتل استانبول ادیشن (Rios Edition Hotel) انتخاب دیگری است که می‌توان انتخاب کرد یکی از امکانات سکونت در این هتل‌های این منطقه دسترسی به تمام جاذبه‌های استانبول است. 

چرا چنین نیاز فوری به یک قلعه وجود داشت؟

در زمان سلطنت سلطان مراد دوم، امپراطوری عثمانی سعی در فتح شهر قسطنطنیه داشت. این تلاش ناموفق بود و این تا حدودی به این دلیل بود که بیزانسی ها ناوگان کشتی‌ها را برای محاصره بسفر ارسال کردند. هنگامی‌که فرزند سلطان، سلطان محمدم دوم در سال 1451 به تخت سلطنت رسید، بلافاصله دستور داد که این قلعه برای آماده‌سازی حمله دیگری به قسطنطنیه ساخته شود. قلعه روملی در استانبول در باریک‌ترین قسمت بسفر قرار دارد، همان‌طور که قلعه آناتولی در طرف مقابل است.

داشتن یک قلعه از هر طرف و به‌ویژه در باریک‌ترین قسمت، به‌طور عاملی به عثمانی‌ها اجازه می‌دهد تا ترافیک در بسفر را کنترل کنند. کنستانتین XI تلاش کرد تا یک توافق صلح واسطه بگذارد اما سلطان از این پیشنهاد امتناع ورزد و قلعه به‌سرعت تکمیل شد؛ و دستور داد که این قلعه باید به‌اندازه کافی قوی باشد که در برابر آتش دشمن مقاومت کند. درنتیجه دیوارها از 5.70 متر تا 6.50 متر ضخامت دارند. برای سربازانی که در قلعه مستقرشده بودند، تعدادی از خانه‌های چوبی به‌عنوان محل اسکان خدمت می‌کردند. سلطان همچنین درخواست کرده بود که در داخل مجتمع مسجدی کوچک وجود داشته باشد که مساحت آن در حدود 31200 مترمربع باشد.

علاوه بر این، یک مخزن زیرزمینی در زیر مسجد وجود داشت که آب را با استفاده از سه چشمه دیواری، برای کسانی که در این قلعه زندگی می‌کردند، تأمین می‌کرد. در سال 1509 زلزله بزرگی‌بخش‌هایی از قلعه را ویران کرد، اما خیلی زود تعمیر شد. بار دیگر در سال 1746 براثر آتش‌سوزی آسیب دید اما در سال 1761 دوباره تعمیر شد در سال 1955 یک پروژه بزرگ مرمت آغاز شد و کار برای تکمیل آن سه سال طول کشید. امروز قلعه روملی در استانبول یک موزه ملی است و همچنین در طول تابستان برای تعدادی کنسرت از آن به‌عنوان یک تئاتر روباز  استفاده می‌شود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار