gardeshban.ir

قشم که بزرگترین جزیره ایران است یکی از قطب های اصلی گردشگری در ایران به حساب می آید.
کد خبر: ۲۱۳۰۵
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸-1398 October 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
این جزیره وسیع که زمانی از تاریخ پناهگاهی برای خارجیان به شمار می رفت و از دیرباز نزد آن ها شناخته شده بود، دارای جاذبه های گردشگری فراوان و فوق العاده ای بوده که نظر جهانگردان بی شماری را به سوی خود جلب نموده است.
 
اما این بار می خواهیم شما را با یکی از جاذبه های طبیعی و ترسناک این جزیره آشنا کنیم، این جاذبه عجیب و اسرارآمیز دره ارواح قشم نام دارد که بسیاری از گردشگران تور قشم با اسم "دره ستارگان" از آن یاد می کنند و به این نام آن را می شناسند. البته اهالی محلی این منطقه را که شبیه به یک ساختمان ویران شده است، استار افتیده یا استاره کفته می نامند. 

این منطقه یکی از عجیب ترین جاهای دیدنی ایران به شمار می آید و بسیاری از گردشگران و مسافران را شگفت زده کرده است. 
 
علت ترسناک بودن دره ستارگان

آن دسته از گردشگران تور قشم که علاقه زیادی به مکان های حیرت انگیز و مخوف دارند، می توانند به این دره که در جاده خاکی غارهای خوربس و در نزدیکی روستای برکه خلف قرار دارد رفته و با موجی از هیجان و دلهره همراه شوند و تجربه ای تکرار نشدنی را برای خود به ارمغان آورند. این جاذبه از عجایب بی همتای جهان است که شبیه آن را تنها درآمریکا می توان دید. 

روستای برکه خلف نیز از مکان های دیدنی قشم به حساب می آید که در 5 کیلومتری ساحل جنوبی جزیره زیبای قشم واقع شده و بازدیدکنندگان می توانند از بخش های مختلف آن دیدن کنند و عکس هایی زیبا را از این مکان به ثبت برسانند. 

دره ارواح قشم که جاذبه ای اعجاب انگیز و بسیار بزرگ است، به طور تقریبی 2 میلیون سال قدمت دارد و در طول زمان های طولانی فرسایش پیدا کرده و به شکل کنونی در آمده است. پستی بلندی های موجود و صخره هایی با اشکال منحصر به فرد یکی از ویژگی های برجسته دره ارواح قشم بوده که مورد توجه بسیاری از تاریخ دانان قرار گرفته و تحقیقات زیادی روی ویژگی آن صخره ها انجام شده است. 

کلیه ی آثاری که در دره ارواح قشم وجود دارد، از جنس خاک بوده و تماشای آن ها تصویری از کلوت های موجود در کویر لوت را برای گردشگران تور قشم تداعی می کند. 

دره ارواح جزیره قشم دارای قسمت های مختلفی نظیر: ستونک های فرسایشی، مخروط های نوک تیز، آرک ها، دیواره های نواری و تیغه ها می باشد که برخی اوقات در اثر بارندگی تغییرات محسوسی در شکل ظاهری آن ها رخ می دهد. ارتفاع بخشی از قسمت های آن حتی به 10 متر نیز می رسد. ازم به ذکر است دره ستارگان یکی از پنج مکان ترسناک در ایران است.
  
 
دره ارواح قشم به هنگام غروب آفتاب و هم زمان با تاریک شدن هوا هر لحظه مخوف تر و ترسناک تر شده به قدری که هنگام عبور باد در میان آن صداهای عجیبی انعکاس پیدا می کند که برای اغلب گردشگران تور قشم که برای بازدید از دره اقدام کرده اند دلهره آور است. بازدیدکنندگانی که برای تماشای دره ستارگان مشتاق هستند می توانند برای کاهش میزان رعب و وحشت، در روز به تماشای این مکان بپردازند. 

ساکنان منطقه بر این باورند که ستاره ای از آسمان فرود آمده به زمین اصابت کرده و شدت آن به قدری زیاد بوده که خاک به هوا پرتاب شده و در همان نقطه خشک شده است و سبب بوجود آمدن دره ستارگان گشته است.

 همین امر باعث شده که دانشمندان به وجد آمده و به تحقیق و جستجو بپردازند، پس از بررسی های انجام شده آن ها متوجه شدند که به دلیل تند بادهای موجود در منطقه و باران های موسمی این پدیده بوجود آمده است. برای سهولت در بازدید از قسمت های مختلف دره ارواح قشم مسیرهایی وجود دارد که راهنمای گردشگران تور قشم می باشد.
 
 
دره ارواح قشم برای گردشگران جذابیت زیادی داشته و اکثر آن ها بازدید از دره را در لیست جاذبه های گردشگری مورد علاقه خود قرار می دهند تا هیجان و لذت قدم زدن در آن را از دست ندهند، اما لازم به ذکر است که بگوییم این بازدیدها تا نزدیک های غروب آفتاب ادامه داشته و از آن پس کسی در دره ارواح قشم نمی ماند. 

یکی از داستان های معروفی که در رابطه با اجنه وجود دارد مربوط به همین دره می شود، ساکنان منطقه در شب هنگام به این دره نمی روند و از قدم نهادن در آن دوری می کنند زیرا معتقدند که در شب ارواح و جن ها در دره رفت و آمد کرده و ورود مردمان در شب به منطقه موجب عصبانیت و نارضایتی آن ها می شود به همین خاطر در تاریکی شب هیچ شخصی به دره ارواح قشم نمی رود و کسانی هم که تمایل دارند بروند، معمولا توسط افراد بومی و شخصی که در جلوی درب وردی دره نگهبانی می دهد منع می شوند. 

برخی معتقدند ارواح در این مکان زندگی می کنند و اگر کسی شب به آن جا پا بگذارد، زنده نمی ماند. هر چند که به هنگام شب، این دره بسیار ترسناک می شود ولی تماشای آسمان آبی و پر ستاره حس و حال بی نظیری را به گردشگران و دوستداران علم نجوم القا می کند که هرگز فراموش نمی کنند.

دره ارواح قشم به دلیل دارا بودن خصوصیات خاص و رخ دادن چند پدیده نادر در آن، قسمتی از ژئوپارک قشم را به خود اختصاص داده و به همین دلیل در سازمان جهانی یونسکو نیز اسم آن به ثبت رسیده تا جهانگردان مختلف آن را بشناسند و برای بازدید از آن با تور قشم به این منطقه سفر کنند. بازدید از این دره جذاب که در دل کوه وجود دارد هر بیننده ای را محسور می کند و خاطره ای بی نظیر را برای آن ها رقم می زند. 

گردشگران تور داخلی باید در نظر داشته باشند که این بنا جزء میراث فرهنگی است و نباید از بخش های گوناگون آن بالا بروند و به آن آسیب وارد کنند. در این منطقه هیچ گونه امکانات رفاهی وجود ندارد و هیچ شخصی هم نیست که به سوالات شما در رابطه با ویژگی های دره پاسخ دهد، شما می توانید اطلاعات خود را از نگهبان جلوی درب ورودی کسب کنید. 

دره ارواح قشم؛جاذبه عجیب و اسرارآمیز+تصاویر

دره ارواح قشم؛جاذبه عجیب و اسرارآمیز+تصاویر

دره ارواح قشم؛جاذبه عجیب و اسرارآمیز+تصاویر

دره ارواح قشم؛جاذبه عجیب و اسرارآمیز+تصاویر

دره ارواح قشم؛جاذبه عجیب و اسرارآمیز+تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار