gardeshban.ir

کاروانسرای «خانات» با قدمتی بیش از یک قرن، از نخستین کاروانسراهای درون شهری تهران است که بدون هیچ‌گونه تخریب، با مرمت و بازسازی مالکان شخصی همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد.
کد خبر: ۲۱۳۲۹
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸-1398 October 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
این کاروانسرا با مساحت ۱۰هزار مترمربع با الهام از معماری باغ‌های ایرانی بنا شده و ۵۲ حجره را در محوطه خود جای داده است. در هر ضلع کاروانسرا ۱۳ حجره وجود دارد که در اجاره عمده‌فروشان خشکبار است. 

صحن کاروانسرا دو ایوان دارد که یکی از آنها در شرق به ورودی بزرگی راه دارد و دیگری در غرب محوطه به ورودی دوم کاروانسرا می رسد. در دو سوی ورودی اصلی هم حجره‌های بزرگی قرار دارند که به بازار و میدان سابق امین السلطان منتهی می‌شوند.

درمورد وجه تسمیه کاروانسرا و نام «خانات» شاید بشود گفت وجه تسمیه آن به دلیل وجود حجره‌های زیاد کاروانسرا باشد، زیرا که خان به معنای حجره است و خانات هم به معنی حجره‌ها.

کاروانسرای «خانات» به عنوان بزرگ‌ترین کاروانسرای درون شهری تهران در خیابان صاحب جمع (شمال میدان شوش، جنوب چهارراه مولوی)، میدان امین السلطان در اواخر دوران ناصرالدین شاه قاجار بنا شده است. اکنون از این مکان به عنوان بورس خشکبار استفاده می‌شود.

کاروانسرای «خانات» در تهران /عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار