gardeshban.ir

در بیشتر شهر‌های ایران چندین خانه‌ی تاریخی یافت می‌شود که با قدمت چند صد ساله و با جذابیت‌هایی که دارند علاقمندان به آثار تاریخی را سر ذوق می‌آورند.
کد خبر: ۲۱۳۷۱
تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۸-1398 October 20
گردشبان (gardeshban.ir) :
خانه های تاریخی همواره از محبوب ترین جاذبه های گردشگری بوده اند. در بیشتر شهرهای ایران چندین خانه ی تاریخی پیدا می شود که با قدمتی چند صد ساله در بین دیگر آثار شهر متمایز است و با جذابیت هایی که دارند علاقمندان به آثار تاریخی را حسابی سر ذوق می آورند.

خیلی ها بازدید از این خانه های تاریخی را از دست نمی دهند و این خانه ها از اولین جاذبه هایی است که در سفر به هر شهر از آن دیدن می کنند.

یکی از نقاط جذاب و دیدنی کشور زیبای ما ایران مناطق کویری است که برخی از گردشگران آنجا را به عنوان مقصد خود انتخاب می کنند؛ مناطقی که آرامش عجیبی برای آنها به ارمغان می آورد. یکی از مقاصد گردشگران به مناطق کویری ایران،استان قم می باشد که جاذبه های تاریخی بسیاری را در دل خود جای داده است.

از آثار مهم تاریخی این شهر،خانه ملاصدرا فیلسوف مشهور قرن یازدهم هجری است که 15 سال عمر خود را در روستایی به نام کهک گذراند.حالا این خانه این روزها به مقصد گردشگران تبدیل شده و بازدیدکنندگان بسیاری دارد.در این گزارش می خواهیم به معرفی مختصری از این بنای تاریخی بپردازیم.

خانه ملاصدرا یادگاری از روزهایی است که ملاصدرا برای زندگی در روستای کهک انتخاب کرده بود. برای رفتن و تماشای این خانه تاریخی به غربی ترین قسمت کهک باید رفت. خانه های روستایی بسیاری دور تا دور این خانه را احاطه کرده اند. خانه هایی که معماری آن ها مطابق با شرایط گرمسیری این منطقه است.قدمت این خانه به روزگاران حکومت خاندان صفویه بر می گردد.

این بنا که از جاذبه های استان قم محسوب می شود، از یک گنبد و چهار صفه به وجود آمده است.خانه ای که سقفی گنبدی شکل دارد و نمایی بیرونی خشت و گل ،زیبایی آن را دوچندان کرده که مطابق معماری مناطق گرمسیری ساخته شده است.

تماشای این خانه، درست یادآور روزهای قدیمی و با صفایی است که حال و هوای متفاوتی با این روزها داشت.

از زیباترین و جذاب ترین قسمت این خانه، نمای بیرونی آن است که سقف گنبدی شکل آن از شیشه های رنگی تشکیل شده تا نور به داخل خانه بتابد و فضای داخل خانه را روشن کند.گذشته از این،گچ بری و معماری خاص این بنا ، علاوه بر جذابیت آن ها ظرافت و دقت هنر دستان هنرمندان ایرانی را در ذهن بازدیدکنندگان تداعی می کند.

خانه ملاصدرا از سال ۹۲ در دست مرمت قرار گرفته تا با نوسازی هایی که بر روی آن انجام می شود برای جذب توریست به حداکثر ظرفیت برسد و بتواند افراد زیادی را برای بازدید به خود جلب کند. این خانه در سال ۱۳۷۵ در لیست آثار ملی ایران قرار گرفت و یکی از جالب توجه ترین جاذبه های قم است.معماری که یادگاری از دوران صفویه است.ظرافت ،ویژگی اصلی طراحی این خانه مخصوصا در گچ بری های مشبک و سجاده ای شکل است.

برای ساخت این خانه ازملات گل و خشت خام استفاده شده و سقف آن از تیر چوب است.

محوطه ی اصلی این خانه، شبستانی چهار صفه است که اتاق ها و حجره هایی چهار گوشه ی آن در طبقه همکف و اول قرار گرفته است. در گذشته اطراف این شبستان ۸ اتاق وجود داشت که امروز فقط ۳ تا از آن ها باقی مانده است. همچنین در چهار گوشه ی محوطه ی این خانه چهار دهلیز می بینید .

در قسمت شمال غربی باغ، بنایی به نام عصاری چشمان بینندگان را به خود جذب می کند که از معماری قابل توجه ای برخوردار است.این بنا ،تاثیر زیادی بر اهمیت تاریخی و گردشگری این خانه افزوده است. حتی در محدوده ی این مجموعه و در قسمت شرقی آن رشته قنات پر آبی جریان دارد که می تواند نقش زیادی در تبدیل اینجا به مجموعه ای ارزشمند داشته باشد.

خانه ملاصدرا در تاریخ ۵ دی ۱۳۷۵، به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این روزها روستای کهک با جمعیتی بالغ بر 3 هزار نفر مقصد بسیاری از گردشگران است که تماشای این خانه را در لیست گردشگری خود قرار داده اند.

برای رفتن به کهک به مسیر قم – کاشان بروید، پس از طی ۱۲ کیلومتر به دوراهی سرسبز و پر درختی می رسید که مسیر کهک را به شما نشان می دهد. جاده را به سمت ارتفاعات قهستان دنبال کنید تا بعد از ۲۰ کیلومتر به کهک برسید. این ناحیه نسبت به دیگر بخش های استان قم آب و هوای بهتر و حاصل خیزی بیشتری دارد و از این نظر از دیگر قسمت های قم متمایز است.

پیشنهاد می کنیم برای تماشای بخشی از تاریخ سرزمینمان،سری به این بنای تاریخی بزنید.

بریده‌ای از تاریخ در دل خانه سبز کهک در قم+عکس

بریده‌ای از تاریخ در دل خانه سبز کهک در قم+عکس

بریده‌ای از تاریخ در دل خانه سبز کهک در قم+عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار