gardeshban.ir

در ۴۵ کیلومتری شهرستان تکاب و در استان آذربایجان غربی دریاچه‌ای هست که به دریاچه گنج معروف است. این دریاچه در محوطه باستانی تخت سلیمان قرار گرفته و علت نام‌گذاری این دریاچه به گنج، باوری قدیمی است.
کد خبر: ۲۱۳۸۶
تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۸-1398 October 20
گردشبان (gardeshban.ir) :
عده‌ای از بومیان عقیده دارند در ادوار مختلف تاریخ، گنج‌های زیادی در این دریاچه پنهان شده است. البته جالب است بدانید تاکنون هیچ سندی مبنی بر پیدا شدن گنج به‌دست باستان‌شناسان نرسیده و این نشان از خطرناک بودن راه پیدا کردن گنج می‌دهد.

بهترین فصل سفر از ماه اردیبهشت تا تیر است؛ با این‌حال در همه ایام سال، این دریاچه جلوه‌های دیدنی خود را دارد. در بهار و تابستان با ورود به محوطه تخت سلیمان، دریاچه همچون برکه‌ای خنک و آرام به نظر می‌رسد و مناظر سبز در اطراف به چشم می‌خورند. در پاییز و زمستان با سرد شدن هوا به‌ویژه در زمستان، بخار ملایمی از سطح آب بلند می‌شود و جلوه‌ای خاص را پدید می‌آورد.

گنج پنهان

از دوران باستان این محوطه به دلیل داشتن شرایط خاصی مورد توجه پادشاهان ایران و جهان بوده است. کوروش پس از غلبه بر پادشاه لیدیه، شاه شکست خورده را با خود به ایران آورد و در مکانی نزدیک همدان اقامت داد اما تمام خزانه و اشیای قیمتی او را به عنوان نذر در آب این دریاچه انداخت. همچنین در دوره‌های متمادی که جنگ‌های بین ایرانیان و رومیان درمی‌گرفت، ساکنان این مناطق، اموال نفیس خود را به‌عنوان نذر به این دریاچه می‌ریختند.

به‌طوری که گفته می‌شود وقتی در سال 36 قبل از میلاد مسیح، این مکان توسط سردار "رومی" به محاصره درآمد، نگهبانان آتشکده و معبد ناهید، اشیای قیمتی و گنجینه اموال خود را به داخل این دریاچه ریخته‌اند. بنابراین با توجه به اینکه در هیچ دوره‌ای از تاریخ، امکان دسترسی به عمق این دریاچه وجود نداشته، می‌توان امیدوار بود که مقدار زیادی از نذورات و گنجینه‌های ایران باستان و سایر ملل همچنان در کف این دریاچه مرموز باقی مانده باشند.

بحث‌برانگیزترین گنجی که ممکن است در کف دریاچه وجود داشته باشد، انگشتر حضرت سلیمان است. بر اساس باورهای عامیانه، کل مجموعه تخت سلیمان، توسط نیروهای ماورایی ساخته شده که از حضرت سلیمان فرمان می‌بردند. وی انگشتری در دست داشت که تمام قدرت خود را از آن می‌گرفت.
داستانی وجود دارد که می‌گوید شیطان توانست به انگشتر دست پیدا کند و آن را به درون دریاچه بیندازد تا بتواند بر تخت سلیمان تکیه زند. پس از این واقعه، شیطان با ظاهر سلیمان بر تخت نشست و فرمانروایی کرد. برخی بر این باورند که سلیمان نبی هرگز به این انگشتر دست پیدا نکرد اما تعابیر دیگری در این میان آورده شده که می‌گوید سلیمان توانست انگشتر را از شکم یک ماهی که آن را خورده بود، بیرون آورد و شیطان را شکست دهد!

مردم چه می‌گویند؟

برخی بر این باورند که حضرت سلیمان در این نقطه عصای خود را بر زمین کوفته و در نتیجه آن چشمه‌ای جوشان پدید آمده است. این چشمه جوشان در گذر زمان به دریاچه کنونی تبدیل شده است. عده‌ای می‌گویند که آب دریاچه در نتیجه دفن خاک مقدسی که به‌وسیله فرستاده یکی از پادشاهان ایران به‌نام هرمزد به این مکان آورده شده، جوشیده و به شکل امروزی درآمده است.


برخی دیگر به وجود سطحی گِلی در کف دریاچه باور دارند، آنها معتقدند این گِل، حاصل خاکستر آتشفشان یک کوه در همان نزدیکی است و با ترکیب سحرآمیزش می‌تواند هر جنبنده‌ای را از روی سطح آب ببلعد و به قعر دریاچه ببرد. آب دریاچه از نظر زرتشتیان مقدس بوده و الهه آب‌ها در آن می‌زیسته است. نقل است که بسیاری از مردم، نذورات خود را به این دریاچه می‌سپردند و هدایایی را برای آن در نظر می‌گرفتند.

ویژگی‌ها

آب دریاچه از چشمه‌ای در کف آن تأمین می‌شود. در ابتدا این آب، دمایی برابر 40 درجه دارد اما با رسیدن به سطح، این عدد به حدود نصف و 21 درجه می‌رسد. این میزان حرارت در تمامی فصول سال حتی در روزهای خنک و پر باد تغییری نمی‌کند و دمای ثابتی دارد. نوشیدن آب دریاچه ممکن نیست.

وجود درصد بالایی از یون و عناصر سخت همچون منیزیم، پتاسیم، هیدروسولفید، سدیم، سولفات، کلر و کلسیم در جدول درجه‌بندی سختی عناصر، بالاتر از آب آشامیدنی نرمال قرار می‌گیرد و نوشیدن آن منجر به بروز ناراحتی در معده و روده می‌شود. به‌دلیل وجود همین عناصر در سطح آب یا داخل اعماق آن، اثری از حیات موجودات دیده نمی‌شود. آب سرریز دریاچه توسط دو جوی در شمال و جنوب از محوله خارج و به‌سوی زمین‌های زراعی هدایت می‌شود.

شنا ممنوع!

در اطراف تخت سلیمان تابلوهای متعددی با مضمون "شنا ممنوع" دیده می‌شود که می‌تواند نشانگر این باشد که این دریاچه زیبا به همین ظاهر زیبایش خلاصه نمی‌شود. در کنار این دریاچه می‌توانید آرامگاه چندی از هموطنان‌مان را ببینید که به درون دریاچه رفته و هرگز بازنگشته‌اند. البته این دریاچه جسد یکی از آنها را برگرداند که در همان‌جا دفن شد.

همان‌طور که گفته شد براساس یک باور قدیمی سطح گِلی در کف دریاچه تکه حاصل خاکستر آتشفشان یک کوه است، می‌تواند هر موجودی را به کام مرگ بکشاند. در کنار این ویژگی وجود عناصری خاص در این آب، حیات در آن را غیرممکن می‌کند.

دسترسی و اقامت

برای سفر به این مجموعه و تماشای آن می‌توانید از دو مسیر استفاده کنید. اگر به دنبال جاده‌ای مناسب و هموار هستید از مسیر تکاب استفاده کنید. پس از رساندن خود به این شهر، تابلوهای راهنما کمک خوبی برای شما خواهند بود. اگر ماشین شخصی ندارید، می‌توانید با وسایل حمل‌ونقل عمومی خود را به تکاب رسانده و با ماشین‌هایی که به تخت سلیمان می‌روند، خودتان را به این مجموعه برسانید.

مسیری کوهستانی و آسفالته نیز برای شما وجود دارد که با گذر از زنجان و دَندی، شما را به تخت سلیمان می‌رساند. پس از پیاده شدن از ماشین باید کمی قدم بزنید تا وارد محوطه شوید. درباره اقامت هم در سفر به تخت سلیمان باید گفت نگران نباشید. می‌توانید از هتل در شهر تکاب یا سوئیت‌ها و خانه‌هایی که افراد محلی در اختیارتان می‌گذارند، استفاده کنید. با توجه به شرایط آب‌وهوایی و جوی و همراه داشتن وسایل لازم، می‌توانید کمپینگ را نیز در این منطقه تجربه کنید.

دریاچه گنج؛ رازآلودترین دریاچه ایران/عکس

دریاچه گنج؛ رازآلودترین دریاچه ایران/عکس

دریاچه گنج؛ رازآلودترین دریاچه ایران/عکس

دریاچه گنج؛ رازآلودترین دریاچه ایران/عکس

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار