gardeshban.ir

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: بنیاد علمی‌فرهنگی امیرکبیر در اراک تشکیل می شود.
کد خبر: ۲۱۴۴۱
تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸-1398 October 21
گردشبان (gardeshban.ir) :
بر اساس اعلام میراث فرهنگی استان مرکزی، علیرضا ایزدی در حاشیه برگزاری اولین جلسه تشکیل بنیاد علمی فرهنگی امیرکبیر، گفت: در این جلسه اعضا هیات موسس این بنیاد شامل مدیر کل دفتر امور اجتماعی استانداری، مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری، فرماندار، مدیرکل میراث فرهنگی استان، مدیرکل بنیاد مسکن، مدیرکل ارشاد اسلامی استان و دهیار روستا هزاوه  به عنوان اعضا اصلی و تعداد 6  نفر از فعالان و علاقمندان به تشکیل این بنیاد در بخش غیر دولتی به عنوان اعضا حقیقی انتخاب شدند و مقرر شد با حضور اعضای پیشنهادی جلسه بعد تشکیل شود.

او گفت: سه نفر از صاحبنظران به انتخاب و معرفی استاندار مرکزی و تائید رئیس هیات امنا به عنوان هیات مدیره انتخاب خواهند شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی در ادامه افزود: خانه امیرکبیر می تواند به عنوان مرکز پژوهش و تشکیل این بنیاد باشد و با جمع آوری اسناد و مدارک و نوشته های این مرد بزرگ، به عنوان یکی از پایگاه های این بنیاد فعالیت کند.

ایزدی گفت: این بنیاد باید در شان و جایگاه این مرد بزرگ و نام آور و اصلاح‌گر بزرگ تاریخ ایران باشد و خانه پدری میرزا تقی خان امیرکبیر در روستا هزاوه اراک، به عنوان  پایگاه «بنیاد امیرکبیر» در زادگاه این شخصیت تاریخی شناخته شود. درب خانه محل تولد «میرزا محمد تقی‌خان فراهانی» معروف به امیرکبیر صدر اعظم دوران ناصرالدین شاه، نوروز امسال به روی مردم گشوده خواهد شد و ما آمادگی داریم جهت بهره برداری از  این خانه در روستای هدف گردشگری هزاوه اقدام کنیم.

ایزدی در ادامه افزود: بنیاد امیرکبیر با هدف کمک به ارتقاء علمی کشور تاسیس خواهد شد و در این راستا با بهره گیری از ظرفیت‌های موجود در جهت اعتلا علمی و فرهنگی کشور گام بر می دارد.

ایزدی  در ادامه گفت: استان مرکزی بیش از یک چهارم مفاخر ایران را در خود پرورش داده و نیازمند تشکیل بنیادی برای شناخت بزرگان و مفاخری همچون امیرکبیر در چارچوب مشخص به عنوان الگوست. ما بایستی با تشکیل این بنیاد همه ساله بسیاری از اساتید و محققان را برای شناخت هر چه بیشتر این بزرگان دعوت کنیم.

او بیان کرد: امیرکبیر شخصیت بزرگی است که در دوران صدارت خود اصلاحات عظیمی انجام داد که در تاریخ ماندگار هستند، از این رو افتخار می کنیم که زادگاه این شخصیت بزرگ، روستای هزاوه شهرستان اراک است.

براساس این گزارش، منزل تاریخی امیرکبیر که قدمت آن به اواخر دوره زندیه برمی گردد جنب رودخانه محله عباس آباد قدیم شهر هزاوه واقع شده است. مصالح دیوارهای این اتاق از جنس آجر با نمای داخلی گچ و نمای بیرونی کاهگل است و طرح هندسی و منظم بنا از رعایت معماری خاصی که درخانه های ایرانی است حکایت دارد. این بنای تاریخی در 16 بهمن 89 در فهرست آثار ملی ایران به شماره 29706 ثبت شده است. میرزا تقی خان امیرکبیر تا 6 سالگی در این منزل زندگی کرده و پس از این سال‌ها به همراه پدر به تبریز مهاجرت کرد، از این پس این منزل منسوب به امیرکبیر بوده و به این نام خوانده می‌شود.
 
ایسنا





پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار